Långcykling med biltema

Jag har använt Biltemas framväskor i nästan 700mil och Ortlied bak. För mig har det fungerat bra med biltemas väskor. Visserligen är de något små, men om man inte har med sig för mycket prylar fungerar det bra.


Så mitt tips är att satsa på Ortlieb/Vaude bak och Biltemas fram om ni har ont om pengar.
 
Det finns lösningar..

Har hört i andra trådar och på andra forum att det är biltemas fästen till väskorna som ger upp.
Inget snille på detta forum som kan lägga ut hur man bygger en hållbar lösning på de väskorna???

Det finns flera lösningar men en enkel är att hänga på väskan med de fästen som finns på den.
Sen tar man ett par grova buntband och för dem ner mellan själva väskan och plastskenan som väskan är fäst i.
Sen runt samma rör som de vanliga fästena sitter på, (pakethållaren eller lasthållare fram) och drar åt.

Jag har BT 20 liters fram och gjorde så, skulle originalfästena ge sig så blir de hängande ändå...
Provade genom att helt enkelt ta bort dem och bara ha buntbanden, lastade i en massa saker och det var inga problem...
De hänger stilla med vilket de inte gjorde med bara de vanliga fästena, hoppade upp och ner under färd.
Troligen är det såna skakningar som gör att plasthållarna ryker av.

Såg även någonstans att nån hade bytt ut plasthållarna mot Fenderfästen som man har på båtar annars.
Finns på BT det med, kostar runt 40 kronor styck.
Så det är också en lösning.
 
Nöjd med Biltema

Har cyklat 650 mil över USA med Biltemas väskor och tycker helt klart dom är värda priset. Plastfästena hade vi väntat oss att de skulle gå sönder och det gjorde dom redan andra dagen så efter att ha säkrat upp dom med ståltråd så satt dom kvar hela resan. Vattentätheten på fram och bakväskorna är verkligen 100%. Höll tätt när det regnade och släpte inte heller ut vatten när vi hade en läckande vattendunk. En nackdel är att dom är ganska tunga. Styrväskan är inte vattentät så där får man packa i plastpåsar. Den är även ganska mjuk så om man har för tunga grejor där i så får man vrida upp fästet för att kunna se kartan.

Vet inte så mycket om Biltemas cykel. Vårat budgetval blev Team Sportias egna modell: Extreme City Impact för 3000kr. En ganska kraftig aluminiumram med växlar från Shimano. Monterade på pakethållare och lowrider från Biltema. Fungerade bra för oss iaf.
 

Bilagor

  • P4130216.jpg
    P4130216.jpg
    44.5 KB · Visningar: 3,329
Har cyklat 650 mil över USA med Biltemas väskor och tycker helt klart dom är värda priset. Plastfästena hade vi väntat oss att de skulle gå sönder och det gjorde dom redan andra dagen så efter att ha säkrat upp dom med ståltråd så satt dom kvar hela resan. Vattentätheten på fram och bakväskorna är verkligen 100%. Höll tätt när det regnade och släpte inte heller ut vatten när vi hade en läckande vattendunk. En nackdel är att dom är ganska tunga. Styrväskan är inte vattentät så där får man packa i plastpåsar. Den är även ganska mjuk så om man har för tunga grejor där i så får man vrida upp fästet för att kunna se kartan.

Vet inte så mycket om Biltemas cykel. Vårat budgetval blev Team Sportias egna modell: Extreme City Impact för 3000kr. En ganska kraftig aluminiumram med växlar från Shimano. Monterade på pakethållare och lowrider från Biltema. Fungerade bra för oss iaf.

Tillfällighet eller???

Har en Exreme Newport som jag har varit mycket nöjd med under de 4-5 åren jag haft den, har fått byta lite bromsbackar under resan och i våras ett helt nytt bakhjul, sönderbromsad alu. fälg och sedan när axeln i baknnavet gav upp... Men sedan som ny tills i dag, nu har reglaget till bakväxlarna ingen verkan, får kolla på det i morgon när det är ljust.

BTW . den cykeln har rullat bra mycket mer än 650 mil, snacka om tre flugor på smällen! Nöje, transport och billigt per mil sedan har vi biverkningen att man får kondition....
 
Biltema

Det är sant att Biltemas kvalité är minst sagt oberäknelig. Jag har faktiskt också funderat på att göra en längre cykeltur med enbart Biltema-prylar, och ta i beräkningen att grejer kan paja på vägen. Min erfarenhet av deras cyklar är att vevlagret gärna krånglar och ibland gör det omöjligt att cykla, så ett extra lager eller tidigt utbyte är nog att föredra. Annars säljer de ju mycket shimano-prylar och även om de inte är av yppersta kvalité så fungerar de säkert för en lång tur. Jag använder kedjor från biltema utan problem. Tränade till vättern och cyklade densamma med biltemapedaler, dito cykellyse, sadel, bak- och framväxel. Sadeln var INGEN höjdare men allt fungerade klockrent. Biltemas cykelverktyg avråder jag från att köpa. Likaså växelvajrar, av den anledningen att de är för korta för att passa på bakväxeln. Kedjerengöraren är helt ok, åtminstone inte sämre än andra dyrare sådana.
 
Hej!

Vi ska ut på en lite mindre tur nu vecka 14 då vi ska cykla från Kristianstad upp till Göteborg och sen ner till Kristianstad igen, men hur som hellst så köpte min kompis en cykel från biltema inför denna turen. Men hans uppfattning var att cykeln var mycket instabil, särskillt när man ställde sig upp i backar och liknande. Så han valde att låna en bättre cykel av en morbror istället!
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra en långtur med grejer från BILTEMA. Jag skulle inte vilja ha all utrustning från dem men vissa saker fungerar helt ok. Jag har en del cykelverktyg, slangar och mindre reservdelar från dem och de fungerar bra. Det finns bättre grejer att köpa men förhållandet till priset så har BILTEMA en fördel. Hade en gång en cykelpump från dem som jag var väldigt nöjd med men efter tre år gick den sönder.

Deras väskor ser inte helt värdlösa ut förutom fästena. Om man bygger egna fästen av metall skulle de troligtvis fungera bra. Även fästena på Vaude och Ortliebs går sönder efter ett tag. Mina Vaudeväskor höll 48 000 km innan jag bröt det första fästet. Med två bultar skruvade jag fast det igen och cyklade 1 500 till. Nu har jag bytt väskor igen och testar med Ortliebs.

/Stellan
 
Apropå biltema...

...så säljer dom ju både cykelbyxor och dito skor numera, till som vanligt låga priser. Har någon provat något av detta och kan meddela om det är användbart eller vedervärdigt?
 
biltema blir ortlieb?

kanske inte helt prisvärt men outdoorshop har ersättningsfästen för backroller QL som ser ut att passa finemangs på biltema. Issefall blir det ju en BRA väska men fortfarande rätt så billig. Fästet kostar en hundring men då tillkommer ju frakt, men har man fyra väskor kanske det bir värt det? Kanske nån vet var man kan få tag i såna på närmre håll?Jag minns att jag beställde sådant och krängde fast på mina karrimor-väskor, vilket funkade. Tyvärr var ju väskorna kass....

http://www.radtaschen.at/cgi-bin/sh...QL1&artnr=633&pn=0&sort=0&partnr=ORTE162&all=
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Banankontakt Cykeltransportväska Biltema Långcykling 8
Johnboy budgetverkyg biltema Långcykling 14
muppielupp Juste cykelväska på biltema Långcykling 19
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.