Lättviktstält för kalfjället

Kolla upp Power Lizard på deras hemsida, är det Vaude som tillverkar? Har för mig att deras tält med Power beteckningen har en särskild grej med stängerna som gör att de är starkare, betydligt starkare tydligen. Finns klipp där de blåser på olika tält som faller ihop, men de med de starkare tältstängerna står kvar.
När jag letade på nätet efter tält hittade jag ett Power Lizard från tyskland för ca 3000 SEK. Det var för några månader sen, kanske billigare nu.
 
Tack så mycket för all information och tips. Nu ska jag försöka fatta beslut... Har kommit fram till att vikten ska prioriteras annars lär tältet inte få följa med ut och ett tyngre stabilare tält i garderoben gör ju ingen nytta ;-)
 
Så här stort blev mitt laser competition 2 när jag packade det i alpkitpåsen.
Ger kanske ett hum om packstorlek på det iaf. Det är med alla 20(!) tältpinnarna (hilleberg och terra nova) samt två extra linor för att sätta och spänna upp vandringsstavarna under dörrarna.

ImageUploadedByTapatalk1339310321.674398.jpg
ImageUploadedByTapatalk1339310132.959939.jpg
 
hejsan
golvet är halt innan man penslat det med utspätt badrumssilicon...även sömmarna ska tätas.
mittstången fyller sitt syfte när det blåser på från sidan
större dörrar är riktigt bra, dessvärre tog jag bara på ena sidan.
måsvingarna(side windows) ÄR HELT UNDERBARA
Wind Stabilizers gör att tältet tål otroligt med vind, tältstängerna är förböjda och styva.
Aluminum Toppen(syns inte) gör tältet svalare på sommaren och varmare på vintern,
välj en neutral färg så att inomhusljuset inte stör...
det hela golvet gör att du slipper myror, spindlar, krypande flygfän och markfukt...

ryggorna får plats inne..;)
vänligen nils
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.