lättviktstält

Jag söker ett lätt tält som ska fungera både för havspaddling och fjällvandring. Vi kommer oftast vara 2 personer och ingen av oss vill bära tungt. Har kollat på Vaude Hogan Ultralight, är det någon som har erfarenhet av det tältet eller annat bra förslag?
 
Har ett rött HB Kaitum som jag använder vid paddling oftast är vi 2st gott om utrymme, är mkt nöjd borde funka klockrent även för vandring(låg vikt mm)

/Janne
 
kupol

Har haft tunneltät innan men kupol är mer intresant. Gillar att paddla i ytterskärgården och det fungerar med tunnel men det är ofta lite småklurigt.Vi är inte långa eller stora så vi behöver inte ha ett stort tält eller extra ligglängd. Kommer att köra med lätt packning även när vi paddlar.
 
vikt och utrymme

Kan vara något. Vad för jag för fördelar med det extra kilot som tältet väger i jämförelse med Vaude tältet?
 
Sovytan verkar vara väldigt trång på Hogan Ultralight, jag har kollat lite på det själv, men då i första hand som solo-tält, med enstaka nätter med 2 pers bara:

X_VAUTIEMTE9HOGAN00A.jpg


75-105 cm bredd, då är det inte 2 axelbreda män som slaggar med komfort. (Om de inte ligger sked typ hehe)
 
75-105 cm bredd, då är det inte 2 axelbreda män som slaggar med komfort. (Om de inte ligger sked typ hehe)[/QUOTE]

Ingen av oss är särsklt axelbred. vi är ungefär 170 och 55-60 kg.

Men den minimala absiden är ju en nackdel. Men det uppvägs av vikten.

Men det skull vara bra att veta om tältet har bra ventilation och hur bra det håller.
 
Senast ändrad:
..den minimala absiden är ju en nackdel. Men det uppvägs av vikten.

Köp två meter gladpack per person och ligg raklång under. Komfort och funktion blir väl sådär, men snacka om att det "uppvägs av vikten"! ;)

Skämt åsido - jag kan inte förstå varför man skulle vilja utsätta sig för ett sånt tält på en lite längre tur i kajak eller i fjällen. Det kilo (?) extra som ett riktigt kupoltält med dubbla absider väger, erbjuder två hungriga och/eller blöta paddlare så otroligt mycket mer av komfort och funktion vid dagsetappens slut! Kanske på kortare helgturer i kajaken, där man kan planera eller ställa in hela trippen beroende på väder, men om man som sagt riskerar att komma fram blöt och hungrig efter en kämpig dag på havet och regnet fortsätter att strila så vill man väl ändå kunna vräka av sig sin blöta utrustning i en absid, krypa ner i sovsäcken och puttra igång middagskokket under tak medans man smuttar på sin last-för-dagen och känner livsandarna komma krypande tillbaka.. Ett kupoltält som dessutom är helt självstagande (inklusive absiderna) är ju desutom både lättare att sätta upp på klipphällarna, och har bättre odds att stå kvar om det friskar i under natten.

Per
 
Bära och paddla

är faktiskt rätt skilda aktiviteter, vi har satsat på två tält, lätt och kupol. Vi är nöjda med valen, kupol fungera bra även med bil.
Men envar får bli salig på sina val.
//J
 
Enmanstält

Tanken att sova två personer i mitt Hogan Ultralight har jag släppt. Det är för obekvämt. Absiden är liten liksom tältöppningen men jag sökte ett efter ett lätt enmanstält som tar liten plats i ryggsäcken på vandringar och än så länge är jag nöjd. Jag har inte upplevt några problem med ventilationen eller kvaliteten men det har iofs inte fått utstå några hårdare prövningar än.
 
Jag paddlar mkt åker MC å vandrar lite har hittat 3 tält som täcker alla mina behov! Ibland är jag ensam ibland är jag det inte :)
När jag är ensam använder jag ett HB Akto
Är vi två å paddlar i yttre skärgården så blir det ett HB Allak
Är vi fler (3) så blir det så klart HB Kaitum! Alla är såklart röda :)

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.