Lättviktstält Habitat NX

Varför inte lägga till lite pengar och köpa tex Arctic Alpines WBT-2? Ett tält där inner- och yttertält sätts upp samtidigt är något du annars kommer att längta efter när vädret är helkass - något du får räkna med inträffar hyfsat ofta i fjällen.

Bara en tanke.
 
Jag har bara tafsat på Habitat på hemmagräsmattan, men inte använt det själv på vandring. Mig närstående TVM:are är dock efter flera fjällturer mycket nöjda med tältet (trots att de har den gamla versionen med nätinnertält). Tältet har varit lätthanterligt, regntätt och stadigt i vinden, och ingenting har krånglat eller gått sönder.
Tältet är i stort sett en kopia av bl a den klassiska Hubba Hubba-designen (det finns fler snarlika). Lite kortare än "originalet", i gengäld lite högre.

Den stora skillnaden, och största delen av förklaringen till att det kostar så pass mycket mindre än de dyra släktingarna, är helt säkert att yttertältet är sytt i polyuretanbelagd polyester i stället för silikonbelagd nylon (som är mycket dyrare). Fördelen med PU-belagd väv är att sömmarna går att tejpa vattentäta och tyget inte töjer sig lika mycket i regn, nackdelen att tyget blir lite tyngre och mindre långlivat.
Den andra delen av förklaringen till det låga priset är troligtvis den östasiatiska tillverkaren.

Jag hör till dem, som tycker att "innertält först"-uppsättning är en stor nackdel, men både Hubba Hubba och Habitat går att sätta upp så att innertältet inte under något moment utsätts för regn. Med lite övning, meck och eftertanke går de faktiskt att sätta upp med yttertältet först, även om man inte tar med footprint (i det fallet är "ytter först"-uppsättningen mycket enkel).

Den stora skillnaden mellan WBT-2 (och liknande) och Habitat (och liknande) är dock själva "arkitekturen" - i det förra fallet ligger ni med huvudena mot en gemensam ingång/absid i en kortända, i det andra har ni var sin ingång/absid längs hela resp. långsida. Personligen tycker jag det gör stor skillnad i bekvämlighet och upplevelse. Man slipper kravla över varandra och kan enkelt vädra ut kondens med "tvärdrag". Man känner sig betydlig mindre instängd och får mer "utekänsla" genom att hela långsidor kan öppnas vid hyfsat väder.

Absiderna på Habitat är rätt små, men fördelen med att de är två uppväger detta med råge IMHO. Det är faktiskt inte lätt att hitta ett tält med dubbla absider/ingångar med en så pass låg vikt. Särskilt om ni är nybörjare utan ryggmärgsrutiner på hur man håller reda på alla (blöta och torra...) saker i ett tält, kan två absider/ingångar verkligen underlätta.

Dock finns det många, som ser fördelar med - och trivs alldeles utmärkt i - tunneltält med gavelingång, så detta är till stor del en personlig tycke-och-smak-fråga.

Fundera alltså först på vilken "arkitektur" som ni tror ni skulle trivas med. Detta skall ju bli er bostad! Provligg gärna, provsitt i ingången, kravla ut och in etc, i någon butik eller hos en kompis. Välj tälttyp som steg ett i beslutsprocessen. Välj om möjligt ett tält med "ytter först"-uppsättning som steg två. Välj yttertält i silnylon som steg tre, om du sen vill satsa lite mer pengar på tältet.
 
Tänkte sätta mig och skriva ett svar på TS frågeställning, men såg sedan att Joanna redan skrivit allt som behövde skrivas...
 
Har ingen egen erfarenhet av det tältet, så lämnar omdömmena till andra som testat tältet ex joannas bra sammanfattning ovan. Kan dock notera att ligglängden 205cm är kortare än de flesta tält (och sovsäckar) vilket kan vara bra att beakta inför ert tältval.
 
Tack för alla svar. Jag tror min slutsats är att det är ett helt okej första tält, och väldigt prisvärt (kommer eventuellt att kunna köpa det bättre begagnat för 1000 spänn).
 
Men! Förlåt för lite smolk i glädjebägarn, men är vattenpelaren på yttertältet 1500 mm?? då skulle jag inte köpa det tyvärr :(
Jag tror att det läcker in vid regn... har haft tält med denna siffra uppgivet på förpackningen, och det gör jag inte om. Men kanske var den siffran glädjesiffra av tillverkaren. Så ditt tält kanske funkar ;) Men kolla dyrare tält så får du se vad de har för vattenpelare... minst 3-4000 mm.
 
De är nog inte duken som läcker utan någon söm som inte är tätad riktigt och lättfixad med silikon..

Många av dom dyra Ul-tälten är inte alls tätade i sömmarna utan de får man göra själv..
 
Ett tält med 1500mm spec på ytterduk kan vara hur stormtätt som helst. Dessutom kanske det släpper ut kondensen snabbare och väger mindre. Same-same, but different när man läser specifikationer. Har ett Marmot tält med 1800mm på spec. och det är minst lika tätt som ett tidigare Everest tält med 10.000mm på spec.

Tycker det där ser bra ut, och de recensioner man hittar visar ju att det verkar vara ett fynd. Blev lite sugen nu själv... hur många tält får man ha? :)
 
Men! Förlåt för lite smolk i glädjebägarn, men är vattenpelaren på yttertältet 1500 mm?? då skulle jag inte köpa det tyvärr :(
Jag tror att det läcker in vid regn... har haft tält med denna siffra uppgivet på förpackningen, och det gör jag inte om. Men kanske var den siffran glädjesiffra av tillverkaren. Så ditt tält kanske funkar ;) Men kolla dyrare tält så får du se vad de har för vattenpelare... minst 3-4000 mm.
Vad hade du för tält, var det något från Luxe? Var det silnylon eller PU-belagd väv?
Jag är också skeptisk till det låga vp-värdet, men kan bara konstatera att "våra" TVM:ares Habitat varit med om flera rejält regniga fjällturer utan att detta tycks ha varit något problem. Kan det hänga ihop med att det i detta fall handlar om PU-belagd väv med tejpade sömmar, och inte silnylon?

Det är heller inte alltid så, att dyrare tält håller bättre vp-värden. Amerikanska tält, även de riktigt dyra/fina/avsedda för tuffa förhållanden, brukar hålla (eller i a f ange) häpnadsväckande låga värden på vattenpelare. Mountain Hardwear anger 1500 mm på de flesta modeller, deras UL-serie är nere på 800-1200 mm! Det brukar skyllas på det torrare klimatet over there, men bevisligen används tälten till även rätt avancerade bergsturer över hela världen. Jag har själv, med sorg i hjärtat, uteslutit några annars riktigt fina amerikanska tält från mitt eget tältsökande p g a just låga vp-värden, men har egentligen ingen aning om jag gjort "rätt".
Fler som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Ja det där är ett ämne som kan diskuteras länge, och livslängden på mm angivelserna säger man inte mycket om. På OutdoorGear skriver man såhär :

"The British Ministry of Defence definition for a waterproof fabric is that it must resist a column of water at least eight hundred millimetres high.

Pressure to the surface will increase the need for a higher hydrostatic head. Examples are a groundsheet in a tent is going to expect people to walk on it Likewise, a rucksack will increase pressure to the surface of a jacket at that area.

Of course, this is compensated for in the level of hydrostatic head. As mentioned above, the MOD consider 800mm as waterproof. Most tents start around 1500 which is substantially higher."
 
Nej, det tält jag tänker på som jag hade var något annat märke, billigt, tyskt, inköpt för 500 spänn. Hade en uppgiven vattenpelare på 1500 men det skall kanske tas med en nypa salt . Men detta tält verkar ju ha fått fina recensioner så jag hoppas att det kommer funka bra. Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.