Lättviktstält för kalfjället

Hej!

Jag letar efter ett säkert, lätt tält med inte så stor packvolym för fjällvandring (bl.a. klara kalfjället). Kommer främst bli vandringar i Jämtland och Lappland. Det är meningen att den ska användas främst på sommaren, höst kan också bli intressant. Vintern tror jag inte kommer vilja tälta, men eventuellt på vårvintern. Kommer nog främst att vandra själv men ett uttalat enmanstält känns inte självklart då jag ibland har sällskap på vandringen. Sedan vill jag inte betala hur mycket som helst heller.

Spontant känns det som jag ska välja ett Hillebergtält pga dess tålighet. Men eftersom det lättast 2-manstältet, Anjan 2, är på 1,7kg så funderar jag om det fungerar med ett lättare tält. De tält jag har kollat på är Terra Nova Laser Kompetition 2p, Helstedt Ringstind Super Light 1-2, Vaude Power Lizard Ultralight

Någon som har erfarenhet av dessa tält på fjället?

Hälsningar
Pia
 
Jag har ett Terra Nova Laser Competition 1, och är riktigt nöjd. Stod pall för ordentliga vindar och en helikopter landning alldeles i anslutning till tältet utan problem. Hade inge problem med kondens och fungerade utmärkt i busväder.

Dock vet jag inte om storleken, en personers varianten räckte gott och väl för mig. Men tror inte att två personer varianten är mycket större så det kan bli trångt på två. Men i övrigt är jag nöjd.
 
Det låter bra. Har haft en hel del funderingar på Terra Nova Laser Competition. Har du testat det på kalfjället?

Hälsningar
Pia
 
Jag har ett laser competition 2 (som jag köpt på sportsdirect.co.uk för 265gbp)

Jag och min son har sovit en natt hittills med det. Dock inte på kalfjället, ännu.

Mitt första problem blev att hitta 2 liggunderlag som gick in i bredd. Jag köpte på mig ett klymit interia xframe och ett neoair och de gick faktiskt in samtidigt. Det är inte så mycket utrymme att spela på med två pers i det tältet, men det funkar. Kan man sova på skumplastunderlag tror jag att det känns rymligare. Överlag är det ett sjujälka fint tält tycker jag, lätt som tusan och förvånadsvärt stabilt. Jag köpte på mig ett paket hilleberg squarepegs tältpinnar att använda då det är lite stenigt i marken och det ångrade jag inte. De pinnarna som följer med väger 2g styck men är lite väl tunna att spika ner om man säger så. Så mitt råd är att ta med några kraftigare pinnar till huvudstagningen av tältet.
Det tar någon gång innan man får häng på uppsättningen av tältet, men sen går det bra. Innertältet och yttertältet titter i hop från början men går att ta isär om man vill. En smart detalj är vetilationslösningen som går att reglera innifrån tältet genom att dra i linor fästa i fot och huvudändan, smutt.
Golvet kan kännas tunt men tänker man bara sig för innan man dunkar upp tältet genom att rensa lite, så blir det nog bra.

Om ett par veckor drar jag och grabben till vålådalen med det tältet. Tror det kommer bli jättebra.

Tältduken i en tunn påse (den som följde med min ena pipedream sovsäck) väger 1032g enligt min våg. Tältbågen + tältpinnarna (de som följde med 12st+10st hilleberg squarepegs) och en påse till det väger 359g. Jag kan nog plocka ur några pinnar då det känns lite overkill med typ 20 pinnar :)
 
Jag har haft Ringstind Superlight i ett drygt år, använt det vår-höst, senast över trädgränsen i Karpaterna i temperaturer kring nollan, dock inget snöfall. Med förbehåll för att jag hittills inte fått "turen" att få det testat i något riktigt busväder är jag jättenöjd. För mig som är 170 cm lång känns tältet närmast lyxigt som enpersonstält. Två förälskade tonåringar har delat det på en kortare sommartur utan att klaga, men det behöver ju inte bero på tältet ;).
Jag har retat mig på att den lösa delen av absiden inte har något eget fäste för olika varianter av "skärmtaksuppsättning", men fixat det själv med extra linfästen i nederkanten. En vent-öppning i fotändan är inte heller någon lysande idé för en som är frusen om fötterna! Jag har därför inte använt den, men det verkar att lite glipor som ändå uppstår mot marken är nog för god skorstenseffekt mot den andra ventilen i högpunkten. Med förbehåll, igen, att jag sällan behövt kapsla in mig totalt i tältet.
Detaljlösningarna i övrigt känns gedigna och genomtänkta.

Två av de tält du räknar upp - Terra Nova och Ringstind - var med som starka kandidater under mina lååånga tältköparvåndor.
Bägge verkade fina; det som fällde utslaget var huvudsakligen att Ringstind med sin lägre vikt faktiskt ändå är rymligare, samt - inte minst - den ljusa färgen. Både av trivselskäl och därför att det inte blir så förtvivlat varmt soliga morgnar.
 
Vi köpte ett Terra Nova Voyager Superlite: anledningarna var just designen som är semi-geodesisk vilket tål starka fjällvindar bättre, samt att det är så gott som självstagande (förutom absiden) vilket är bra på fjället om marken inte är lämplig. Rymden inne i tältet var viktig eftersom det är mindre rymd i tunneltält. Vi kör med lättviktsliggunderlag från Rusta för 70 kr som lätt går att klippa till och få formen att passa tältet.
Vi forskade länge på tälten eftersom vi är 6 i familjen, varav 4 småbarn, som ska fjällvandra i sommar. Ja, vi har två tält, fast de är båda olika. Däremot har vi faktiskt inte provat dom i fjällen än, dock i skogen. Tipset jag har om TN-tältet är att tältpinnarna är ruggigt klena och lätta, och vi använde dom inte i skogen för dom skulle gått sönder; det är inget dåligt att det är så, men det är bra om man vet så man inte tror att pinnarna tål allt bara för att det är kolfiber.
 
För kalfjället skulle jag välja ett tält där yttertältet går hela vägen ner till marken. Jag tänker på att du nämner Hilleberg Anjan 2. Det är inte så kul med tvärdrag genom tältet när det är nära nollan , blåser och regnar :)

Lycka till, Klas
 
Tack för alla svar och bra information. Synd att ingen har erfarenhet ifrån kalfjället det hade underlättat i mitt velande om vilket tält jag ska välja.

Hälsningar
Pia
 
Missade att skriva det! Har använt mitt TNLC 1 på kalfjället, funkar bra. Upplever tältet stadig i konstruktionen. Men som nämnts tidigare så är andra pinnar att föredra, har bytt ut samtliga original pinnar mot Hillebergs grövre, minns inte vilka jag köpte men ordentliga. De som följer med känns som svetstråd!

Sen har jag även haft med extra lina att fästa med. Finns två öglor på var sida kortsidorna där jag använt dessa. Bara för att dra fast det ytterligare.

Sen är golvet något tunt, men som sagts tidigare så går det utmärkt bara man ser sig för vid val av tältplats!
 
Detta låter ju bra! Då ser det ut att bli ett Terra Nova tält. Ska kolla lite mera på Voyager Superlite angående packvolym och vikt. Annars chansar jag nog och kör med Laser Competition 2.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.