Lättviktstält för kalfjället

Kan även tillägga. Köpte mitt via ebay från usa. Slutade på ca 1900 kronor inkl frakt o avgifter. Nytt i oöppnad förpackning. Kan vara värt att kika på ebay.
 
hejsan pia
jepp, bor i kiruna, väljer alltid öppen tältplats så man får lite utsikt och samtidigt slipper myggen :cool:.....
är nog det tunneltält som tål mest vind..
för det mesta räcker det med fyra markpinnar/fästen.
måsvingarna ger utsikt och svalka...
det hela golvet ger mej mer fördelar än nackdelar..
vänligen nils
 
Det är visst ett 2 personers tält! Power Lizard är 2 pers, Power Tokee är 1 pers och i lättviktsklassen är de inte alls klena om man frånser markpinnarna som man gärna byter ut (en del iaf).

Hur har du använt detta tält? Har du haft det på kalfjället. Jag gillar vikten på tältet men vill vill att det ska klara kalfjällsmiljö utan att blåsa sönder, regna in, risk revas upp och liknande.

Hälsningar
Pia
 
hejsan pia
jepp, bor i kiruna, väljer alltid öppen tältplats så man får lite utsikt och samtidigt slipper myggen :cool:.....
är nog det tunneltält som tål mest vind..
för det mesta räcker det med fyra markpinnar/fästen.
måsvingarna ger utsikt och svalka...
det hela golvet ger mej mer fördelar än nackdelar..
vänligen nils

Du skrev tidigare att du köpt med alla tillbehör menar du då med nedan?
Side Windows.
Large Door.
Endliner.
Mid Pole
Wind Stabilizers.
Aluminum Top.

Tycker du alla tillbehör har varit nödvändiga? Jag blir lite fundersam till Side Windows om de behövs. Det står på hemsidan att Endiner och Mid Pole är bra att ha men att det sällan finns behov av dessa. Du hänvisar till måsvingar!? Är inte så insatt i tältspråket. Hur tål tältet regn? När du köpte beställde du ifrån hemsidan du hänvisade till eller går det att få tag på i Sverige?
 
Hur har du använt detta tält? Har du haft det på kalfjället. Jag gillar vikten på tältet men vill vill att det ska klara kalfjällsmiljö utan att blåsa sönder, regna in, risk revas upp och liknande.

Hälsningar
Pia

Lizarden jag har erfarenhet av är inte mitt eget och erfarenheterna begränsar sig till skärgårdsmiljö (inklusive karg ytterskärgård).

Materialen och arbetet tvivlar jag inte på men det är ett lättviktstält och lika bombsäkert som Hilleberg är det knappast. Vad jag läst har en del fått för långa ändstolpar levererade med tältet men i övrigt verkar kvalitetskontrollen fungera.

Små förbättringar som delvis aningen ökar vikten skulle jag göra:
- Seamsealer till sömmarna vid den stora bågen (bara för att vara säker)
- Ändlinorna med två separata linsträckare (originalringen som löper fritt på linan försvårar uppsättningen och hindrar användningen av robustare markpinnar
- 4 robustare markpinnar (t.ex. MSR kolfiber-alu för att spara vikt)
- Centermarkering på den stora bågen för att underlätta uppsättningen

Jag tycker Lizarden har lyxiga utrymmen för en person och två som trivs bra ihop trivs också i tältet. Eftersom tältet inte är självstagande är det inte det bästa för karg miljö där jordlagret är tunnt. Att innertältet vid uppsättning sitter fast i yttertältet och att innertältet är regnskyddat då ytterdörren öppnas hör till de viktigaste kriterierna då jag väljer tält. Vind tål den hyffsat (och är ganska tyst även om tyget fladdrar) bara markpinnarna får fäste. Vindtest: http://www.youtube.com/watch?v=SjL0WRUZqTU

Överlag tycker jag att Lizarden känns dyrare än vad den är. I paddlingssammanhang håller jag fast vid mina Hilleberg Soulo och Allak, men skulle det bli mer vandring (till fots, skidor eller terrängcykel) skulle Lizarden vinna pga viktskillnaden.
 
Litar till mitt trygga Akto på fjällturer,men har ett GG The One som jag kan ta för enstaka övernattning i lågfjällsterräng om väderutsikterna är bra.
I Aktot blir det varmare vilket mestadels är på gott,samt det går så himla snabbt att sätta upp.
The One är kul i skogen och när det är varmt och man inte har så brått att få upp det.
 
Du skrev tidigare att du köpt med alla tillbehör menar du då med nedan?
Side Windows.
Large Door.
Endliner.
Mid Pole
Wind Stabilizers.
Aluminum Top.

Tycker du alla tillbehör har varit nödvändiga? Jag blir lite fundersam till Side Windows om de behövs. Det står på hemsidan att Endiner och Mid Pole är bra att ha men att det sällan finns behov av dessa. Du hänvisar till måsvingar!? Är inte så insatt i tältspråket. Hur tål tältet regn? När du köpte beställde du ifrån hemsidan du hänvisade till eller går det att få tag på i Sverige?

Nu är visserligen dessa frågor inte ställda till mig men eftersom jag köpte ett begagnat Stephenson's Warmlite 2R nu i vintras så svarar jag ändå.
Det jag har är alltså ett 2R med "Side Windows", "Large Door" och "Aluminum Top" d.v.s. det man skulle kunna kalla standardvarianten (och sömmarna var tätade av den tidigare ägaren).

Hittils har jag, förutom ett par provuppsättningar, endast hunnit använda tältet under två femdagarsvandringar och en helgtur i södra Sverige. Så här långt är jag väldigt nöjd och hyser inga farhågor om att det inte skulle klara en riktig fjällvandring. I alla fall inte vad gäller vind, om man bara spänner de två banden ordentligt så känns tältet otroligt stabilt. Däremot kan det möjligen bli jobbigt vid ihållande regn eftersom absid saknas och dörren måste hållas stängd för att det inte skall regna in. Ventilationen har fungerat hyfsat och sidofönstrena är faktisk bra att ha, vare sig det handlar om att bara öppna dem lite grand när det är fuktigt, att öppna dem helt för att kunna ligga kvar i tältet en solig och varm morgon eller bara för att snabbt vädra ur tältet efter en fuktig natt. Tyvärr har jag använt tältet för lite för att kunna avge ett mer utförligt omdöme än så här.

När det gäller optionerna tror jag att: "Large Door" är nästan nödvändig om man inte är ovanligt liten och smidig medan "Wind Stabilizers" (invändiga band för att staga upp tältet) är totalt onödigt under svenska väderförhållanden. "Side Windows" (även kallade måsvingar) är mer praktiskt än man kan tro. "Endliner" (dubbel duk även i tältets ändar) kan nog vara bra när det regnar och är fuktigt, om jag skulle beställa ett nytt tält hade jag troligen valt detta. "Aluminum Top" verkar bra men jag har ju egentligen inget annat att jämmföra med. "Mid Pole" vet jag inte hur det varit att ha men hittils har jag inte upptäckt att jag skulle behövt det.

Anledningen till att jag köpte ett Warmlite var egentligen att jag är lång och inte hittat något annat en- eller tvåmanstält där jag får plats men jag måste säga att jag på det hela taget är mycket nöjd.
Tältet är nämligen rymligt och har låg vikt, det är enkelt att slå upp (även när det blåser) och under mitt begränsade användande har det stått emot vind och väta på ett utmärkt sätt.
Enda nackdelarna jag kan komma på är att det saknar absid så man måste antingen ta med sig packningen och kängor in i tältet eller lämna dem utanför (och inget av alternativen är, som bekant, bra när det regnar) och att det inte verkar finnas något riktigt bra sätt att hålla tältdörren öppen, samt att tältgolvet är så halt att jag halkar omkring därinne när jag sover.

Så vitt jag vet är de enda sätten att få tag på ett Warmlite-tält att köpa begagnat eller att beställa direkt från tillverkaren.
 
Äh, jag är ju helt dum i huv'et!
"Aluminum Top" har jag inte alls, däremot har jag "Reflective Liner", vilket alltså är något helt annat.
 
Äh, jag är ju helt dum i huv'et!
"Aluminum Top" har jag inte alls, däremot har jag "Reflective Liner", vilket alltså är något helt annat.

Ja då förstod jag lite bättre. :) Men lätt att skriva fel. Tack för en utförlig beskrivning! Håller på och funderar hit och dit men Terra Nova tälten ligger bra till pga packvolym och vikt, men sneglar en hel del på Hilleberg som känns som det bästa köpet...
 
Vill du ha ett reliabelt tält så satsa på ett Hillleberg eller Helsport. Pesonligen tycker jag Akto är för litet men det är i en helt annat klass än vaude och terra novas lättviktare.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.