Kvinnor i kajak

För lite erfarenhet av olika kajaker

men är mycket nöjd med VKV Anita som jag snart haft i 15år.
Dessförinnan mest paddlat i en dubbel Klepper pråm som just var -en pråm, och en dubbel Salmon som gick betydligt lättare. En Bavaria med flat botten och närmast fåtölj-sits med ett roder som man inte hade nån jättenytta av hade jag några år med.Passade bäst i slinger-åar,den var rätt kort.
Anitan har ju stor bekväm brunn vilket jag uppskattar,har ibland min lilla vovve sittande mellan benen,och mina prylar i en vanlig påse under benen för att inte få ont i mina usla knän.
Prov-vält nån gång med flytväst och flottörer,var väl inget besvär att komma tillbaka in i kajaken.
Har små händer och aldrig tänkt på att greppet skulle vara för litet,däremot vill jag nog ofta att bladen på paddeln vore ännu större så det drog mer (vill ofta motionera när jag paddlar),men det vore väl en nackdel när det kommer värre vindilar.
Lagom stor kajak för mej,lätt att lyfta upp på bilen när jag tagit ur allt som är löst etc.
Ingen optimal farkost i slingriga åar,men i de rätt stora sjöar jag mest är i och i älvar,kanaler är den fin.
Provade en gång nån Prijon på en uthyrning då vi tyckte de såg så fina ut,men blev besviken;tung,den bekväma sitsen kändes inte så bra,tjorviga lyckor,och så nån smal paddel till som var rätt värdelös...
Ingen aning vad jag skulle vilja ändra till "kvinno-kajak",Kanske bara leta bland befintliga modeller.
Verkar nästan värre att vara långbent och ha stora fötter när man ska hitta en lämplig kajak.
Jag är kort;158,skostorlek 38,korta ben,lång rygg...
 
Flytvästar för tjejer

Leif och Magnus: Det är knappast något avancerat jobb att flytta fram sitsen om justermöjligheter finns. Ev prylfack bakom går att såga ut i lämplig skiva efter mall som kan klippas ut efter skrovformen i papp tex. Inte häller detta är så avancerat och något nytt specialkapell kanske inte behövs om marginalerna existerar i det befintliga. Några ingrepp i kajaken behöver häller inte vara tvunget. Som sagt alla modeller lämpar sig inte för denna lösning.

Att flytta skott i produktionen är inte så svårt för oss och vi har gjort det många gånger åt det ena eller andra hållet efter begär. A2 tex sätter vi ofta en lucka på framför fötterna på den aktre motorn just för att kunna nyttja detta utrymme och givetvis går det att göra detta på singelkajakerna om behovet finns. Lite struligare blir det förståss att eftermontera.

För att återknyta till tråden om den kvinnliga anatomin.

Jag upptäckte redan som spädbarn vissa skillnader mellan män och kvinnor dvs de så kallade behagen. Hur fungerar dessa i kombination med flera cm frigolit då man skall ta sig upp i kajaken från sidan vid ev räddnings situation. Ju närmare kajaken det går att få kroppsvikten ju lättare borde det gå att kravla sig upp och kan det vara så (gud hjälpe mig om Uffepuffe läser detta) att flytvästen till och med kan vara ett hinder för att rädda hanken i detta fall. Jag vet att dessa tankar är bannlysta av kajakmullorna, men det skulle vara intressant om någon kvinna kunde delge några tankar om detta och ev lösningar på det ev problemet så att den heliga uniformen kan behållas på.

/Kåre

Det finns flera tillverkare som tillverkar flytvästar som är formade efter den kvinliga anatomin med plats för behagen. Som några kan nänmas, Astral, Kokatat, Stohlqvist.

Det finns också kajaker där skottet sitter närmare redan i orginalutförande. Skim Braveheart LV, Arrow Nuka GT och NDK Pilgrim är några exempel. Skottet sitter så att max personlängd är 170-175 cm ungefär.
 
För att återknyta till tråden om den kvinnliga anatomin.

Jag upptäckte redan som spädbarn vissa skillnader mellan män och kvinnor dvs de så kallade behagen. Hur fungerar dessa i kombination med flera cm frigolit då man skall ta sig upp i kajaken från sidan vid ev räddnings situation. Ju närmare kajaken det går att få kroppsvikten ju lättare borde det gå att kravla sig upp och kan det vara så (gud hjälpe mig om Uffepuffe läser detta) att flytvästen till och med kan vara ett hinder för att rädda hanken i detta fall. Jag vet att dessa tankar är bannlysta av kajakmullorna, men det skulle vara intressant om någon kvinna kunde delge några tankar om detta och ev lösningar på det ev problemet så att den heliga uniformen kan behållas på.

/Kåre

Jag har väl en bra flytväst då, men jag upplever inte just den som ett hinder vid kamraträddning. Problemet för mig är att jag inte har speciellt lätt att ta mig över kanter när jag ligger i vattnet. Simmare som tränat mycket i bassäng lär skall vara bra på detta. Detta ser jag mer som en teknikfråga en ett flytvästproblem. Problemet är detsamma när jag haft plurrövningar i skridskosammanhang. Även utan flytväst är det knepigt att komma upp på kanten. En kajak med högt däck utgör dessutom en högre kant än iskanten.

För att vara tjej är jag rätt lång, 1,76 cm och har också rätt stora händer för att vara tjej vilket gör att kajakstorlek och paddellängder och -diametrar inte är något speciellt problem för mig. Däremot har väljerde flesta av mina manliga paddelbekanta ett större blad än jag. De som använder eskimåpaddlar räknar jag inte med nu.

Sitter jag avslappnat på en stol sitter jag med knäna ca 20 cm från varandra. Jag gillar Rockpoolens konvexa fotstöd som sträcker sig över hela kajakbredden där man kan ha benen raka i mitten och sedan placera fötterna på sidorna när man vill trycka sig mot kajakkanten vid kantningar, roll etc.

Det som är ett problem för mig är snarare paddelkläder. Förhållandet mellan mina höfter och midja skiljer sig mot medelmannen.
 
Tack för att du delar med dig till vår gemensamma erfarenhetsbank!

Just ang detta med flytväst, så var det faktiskt en kvinna som lyfte den ev problematiken med mig. Jag får väl erkänna att jag tidigare inte ens reflekterat över detta.

Om jag får kontra med andra ev köns-skillnader så har jag själv ett ganska benigt arschle dvs vår fanér sits går under mina knotor men inte kol/glas-fibersitsen medans jag noterat att damer i regel är mycket behagligt naturligt vadderade. Givetvis kan jag ju komma runt problematiken på samma sätt som de som har svans och kanske andra fabrikats sitsar är att föredra, men det går ju att med lite pul skifta från den ena till den andra.

Sedan ang köns-skillnader så tror jag även att män generellt har svårare att sitta på samma nivå som hälarna utan att krumma med ryggen och bli tvugna att ha någon form av stöd mot ryggen. Min yoga-kompis är förståss ett undantag och det lär finnas stela kvinnor dessutom, men det kan ju vara värt att ta sig en funderare på detta om man sitter i kajaken som en fällkniv oavsett kön.

I mitt fall behöver jag ca 5cm skillnad mellan röv och häl i höjdled om inte ryggen skall rasa vilket den gärna gör då jag har en usel kota och enligt några legitimerade kvacksalvare borde jag stadga dessa med titanskruva, fast jag tror att det är tack vara paddlandet som jag slipper just utsätta mig för rönkenbestrålning och metaller som sabbar mina elektriska funktioner.

Kan det vara så att fler har samma erfarenhet?
 
Eftersom jag är ganska kort, så blir det ett relativt stort TOMT utrymme mellan pedalerna och främre skottet. Där skulle jag gärna vilja kunna lasta/packa vid längre turer. Kanske en lucka på däck, med en skiva eller skott som hindrar det packade att lägga sig för nära pedalerna. Eller finns det andra lösningar?

Kerstin
Jag har ibland en ca 20 l packsäck framför fotstöden med braåha. Ibland en torrdräkt, ibland annat. Jag får flytta fotstöden fram/bak så att påsen kan sicksacka sig dit och sedan är den fast bakom/framför dem. Utrymmet kan inte räknas som torrt, men vill man inte flytta skott så.
Jag har inte roder, så detta påverkar inte mina fotstöd. Men ska det röra sig vid fötterna så får det ju inte spjärna mot..
 
Jag är 161 cm lång, (kort). Det jag lider mest av är när en kajak är så stor att det är svårt att kanta den när jag lutar mig. Jag föreställer mig att min längd ger sämre hävstångseffekt och därför kräver en kajak som reagerar fortare och därmed är instabilare för andra. Jag tycker dessutom mycket illa om att paddla i hög sjö när kajaken är för bred och fördäcket för högt. På plattvatten sitter jag med knäna ihop och då spelar det ingen roll, men i sjögång kan det vara skönt att sätta knäna under däcket utan att för den skull behöva skreva vådligt. Det tråkiga är ju att flera av dessa mindre kajakmodeller också är kortare och långsammare. Det spelar ju inte så farligt stor roll när man paddlar ensam, men ska man hålla samma tempo som grabbarna blir det dubbelt slitigt.

När det gäller bröst och flytväst har jag inget att gnälla över. Då är det viktigare att västen är så kort att den inte går i akterdäcket.

I början av min karriär led jag av tjocka paddelskaft, men i takt med att jag skaffat lättare paddlar har det blivit ett mindre bekymmer. Jag håller inte särskilt hårt i paddeln helt enkelt.

/Lina
 
Jag är 161 cm lång, (kort). Det jag lider mest av är när en kajak är så stor att det är svårt att kanta den när jag lutar mig. Jag föreställer mig att min längd ger sämre hävstångseffekt och därför kräver en kajak som reagerar fortare och därmed är instabilare för andra.

I början av min karriär led jag av tjocka paddelskaft, men i takt med att jag skaffat lättare paddlar har det blivit ett mindre bekymmer. Jag håller inte särskilt hårt i paddeln helt enkelt.

/Lina

Skulle vara lättare om du skriver vad du har för kajak idag.
Det finns en uppsjö med kajaker för mindre paddlare idag. Du behöver helt enkelt en lägre kajak men den behöver inte bli instabil för det. Maelström Vitäl 166 är eller Boreal Design Baffin P1 är exempel på riktigt låga båtar som kan vara ett alternativ men det finns många andra LV på marknaden.

Då det gäller paddlar så finns även här alternativ med tunnare skaft och mindre blad.
 
Paddelskaftets tjocklek har egentligen aldrig varit ett bekymmer för mina små händer. Jag har väl mest varit nyfiken på hur det skulle kännas att paddla med smalare skaft. Just för att få uppleva samma storleksrelation som för dom som har större händer.
- Just idag tänker jag att det skulle vara gott för er med stora händer att ha ett skaft med större omkrets för att uppleva en mjukare form i hand/tumgreppet vid påskjutet. //Kerstin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.