Kvinnor i kajak

Ja, det är kanske skillnad på hur kvinnor och män sitter bekvämast. Dock tycker jag mig se att oavsett kön vill de flesta flytta ihop knän och fötter om de vill arbeta hårt tex om de börjar motions eller tävlingspaddla. Det avspeglas ju också i alla racinglådor som paddlas av både dam- och herrelit.

Den största skillnaden jag sett på alla jag instruerat är att damer generellt sett har bättre motorik och därmed balans än herrar. Det är väldigt bra att dra nytta av detta och sätta damerna i lite rankare och snabbare lådor än herrarna. Bra också när det skall väljas kajaker till familjen. Låt karln ta den stora kajaken som tar mycket last så drar man lättare lika.

Mvh, Klas
 
Ovanligt intressant diskussion!
Det har nog traditionellt varit så att kajaker byggts av män för män. Jag har också sett otaliga kvinnor paddla runt i mannens avdankade lådor då männen bytt upp sig.

De fem senaste åren tycker jag dock det hänt en hel del. Många tillverkare har insett att kvinnor är en köpstark marknad och har då börjat tillverka kajaker i olika storlekar.
Många lågvolymare har även blivit populära bland män som gillar mer följsamma båtar.
Jag har även sett tillverkare som ändrat sitsar för att bättre passa kvinnor men resultatet är kanske inte alltid vad tillverkarna tänkt sig. Min erfarenhet är, som Thure var inne på redan, att fler paddlare hittar "rätt" kajak oavsett om kajaken från början var tänkt för kvinnor eller män.
 
Ja, det är kanske skillnad på hur kvinnor och män sitter bekvämast. Dock tycker jag mig se att oavsett kön vill de flesta flytta ihop knän och fötter om de vill arbeta hårt tex om de börjar motions eller tävlingspaddla. Det avspeglas ju också i alla racinglådor som paddlas av både dam- och herrelit.

Det finns ju ingen poäng i att sitta med knäna utåt i slätvattenskajaker. Arbetar man hårt i en slalom, freestyle eller pololåda lär man inte sitta med knäna ihop oavsett kön.
 
Ser man i en modern rockerkajak så sitter man med benen lite utåt men här på forumet låter det ju som folk skulle sitta som grodor...tycker personligen det riskerar att bli lite löjligt skimmer över en annars intressant och viktig diskussion.
 
"Utfallande knän" vid raktframpaddling ger en snedbelastning på knäleden. De som inte trycker på fotstödet måste föra över den framåtdrivande kraften via sitsen vilket förstås ger högre belastning på bålmusklerna.

Många skador har jag sett av kajakpaddling men överbelastade knän måste nog vara ett förhållandevis ovanligt problem.
En eventuell snedbelastning i knä har nog mer med knä/fot förhållandet att göra än att man har benen 20 cm ifrån varandra under paddlingen.
 
Salta -K har du funderat på att lägga på ett liggunderlagsmaterial på sitsen som du skär ut en remsa ur där svansen skulle ha suttit. Lägger du på en tjockare bit så vinner du även lite höjd om stabiliteten fortfarande är god så kanske ergonomin vinner en gnutta på köpet.


/Kåre

Det blir till att prova dyna med svansreservage. Tack för tipset!
 
Många skador har jag sett av kajakpaddling men överbelastade knän måste nog vara ett förhållandevis ovanligt problem.
En eventuell snedbelastning i knä har nog mer med knä/fot förhållandet att göra än att man har benen 20 cm ifrån varandra under paddlingen.
Har själv haft detta problem. Alla indivder är olika.
 
Ser man i en modern rockerkajak så sitter man med benen lite utåt men här på forumet låter det ju som folk skulle sitta som grodor...tycker personligen det riskerar att bli lite löjligt skimmer över en annars intressant och viktig diskussion.

Jag sitter som en groda i min Tahe Reval. Jag är inte tillräckligt vig och smidig att sitta med rak rygg och raka ben samtidigt, jag får välja det ena eller andra.

Min gel-sits, som gjort stor skillnad skillnad för min sittkomfort:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2696

Kajaker borde väl vara som cyklar, man kanske inte behöver fokusera så mycket på dam- eller herrmodeller (om tillverkarna inte hade sabbat en del genom att välja färger/mönster efter vad de tycker passar respektive sort och årets modetrender), viktigast är att hitta den storlek som passar. Små män, eller stora kvinnor, korta eller långa överkroppar, ...
 
Min gel-sits, som gjort stor skillnad skillnad för min sittkomfort:
[ID=2696"]http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2696[/URL]

...

Ser ut som om de tänkt på just mitt problem.

- Och Klas, din ide om att såga hål i sitsen kan te sig lockande, bara man får hålet på rätt plats. Hur stort hål kan tänkas vara lämpligt? Minns du storleken på de hål du såg?
Man rör ju sig en del på sitsen och hålets kanter kan ju tänkas vara mer besvärande, än till nytta om svanskotan gnider mot hålets kanter.

Kerstin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.