Kvinnor i kajak

Göra egen sits

Det är skillnad mellan kvinnor och kvinnor. Några har bredare höfter andra har smalare. Problemet uppstår dock när kvinnan har bredare höfter. Det kan dock sägas att kvinnor i genomsnitt är kortare och väger mindre än män. Och ja de flesta kajaker tillverkas av män för män.

Sittbrunnens längd har betydelse i den mån att om man är kort är det svårt att nå fram till de saker man har på fördäck om sittbrunnen är för lång. De flesta sittbrunnar idag (ungefär80 cm) verkar vara gjorda för någon som är 180 cm lång.

Höjden i sittbrunnens bakkant respektive frammkant påverkar sittställningen betydligt.

Min sambo har bredare höfter och vi har monterat bort sitsen och konstruerat en ny av tillpassningsfoam. återstår bara hur den bäst ska limmas fast på botten.
 
Sittbrunnens längd har betydelse i den mån att om man är kort är det svårt att nå fram till de saker man har på fördäck om sittbrunnen är för lång. De flesta sittbrunnar idag (ungefär80 cm) verkar vara gjorda för någon som är 180 cm lång.

Höjden i sittbrunnens bakkant respektive frammkant påverkar sittställningen betydligt.

QUOTE]

Har du funderat på att ha tex karta på kapellet i stället för framför. Eller varför inte ev saker under kapellet?

Jag har sett flera kortväxta placera en skiva bakom sig och flytta fram sitsen för att få ett prylfack. Ev däckslast kan ju vara bra att undvika av många orsaker som sagts i många trådar.

Kul annars att ta del av så många erfarenheter. Ang just kvinnors behov och begär.

Många kvinnor jag möter har just hanterandet på landbacken som värsta motståndet. Dvs att själva kunna klara av kajaken upp och ned på biltak etc, men det har ju avhandlats i så många andra trådar om vi nu skall generallisera mellan kön, men kan vara bra att nämna för nytillkomna läsare.

/Kåre
 
Ser ut som om de tänkt på just mitt problem.

- Och Klas, din ide om att såga hål i sitsen kan te sig lockande, bara man får hålet på rätt plats. Hur stort hål kan tänkas vara lämpligt? Minns du storleken på de hål du såg?
Man rör ju sig en del på sitsen och hålets kanter kan ju tänkas vara mer besvärande, än till nytta om svanskotan gnider mot hålets kanter.

Kerstin

Som jag minns det var hålet inte större än 7 cm i diameter. Men som du skriver får man ju inte mer än en chans att få det rätt såvida man inte vill hålla på och plasta. Dessutom kan hålkanterna skava. Så om din balans inte blir lidande av ett extra liggunderlag skulle jag satsa på det istället. Du kan fästa liggunderlaget med dubbelhäftande tejp.

Mvh, Klas
 
Sittbrunnens längd har betydelse i den mån att om man är kort är det svårt att nå fram till de saker man har på fördäck om sittbrunnen är för lång. De flesta sittbrunnar idag (ungefär80 cm) verkar vara gjorda för någon som är 180 cm lång.

Höjden i sittbrunnens bakkant respektive frammkant påverkar sittställningen betydligt.

QUOTE]

Har du funderat på att ha tex karta på kapellet i stället för framför. Eller varför inte ev saker under kapellet?

Jag har sett flera kortväxta placera en skiva bakom sig och flytta fram sitsen för att få ett prylfack. Ev däckslast kan ju vara bra att undvika av många orsaker som sagts i många trådar.

Kul annars att ta del av så många erfarenheter. Ang just kvinnors behov och begär.

Många kvinnor jag möter har just hanterandet på landbacken som värsta motståndet. Dvs att själva kunna klara av kajaken upp och ned på biltak etc, men det har ju avhandlats i så många andra trådar om vi nu skall generallisera mellan kön, men kan vara bra att nämna för nytillkomna läsare.

/Kåre

Några saker vill man nå. För de kvinnor som är kortare är det också jobbigt att nå fram när de ska sätta på kapell. Sedan vill de gärna nå prylluckan framför sittbrunnen. Några saker vill man gärna ha på fördäck. Att flytta fram tyngdpunkten så långt som skulle behövas och specialbeställa ett kapell med tuben längre fram tycker jag låter krångligt.

Det finns många lösningar på hur man ska hantera kajaken på land. Men att göra kajaken så kort att den blir tråkig att paddla är inte en bra lösning. Men det lämnar vi till en annan tråd.
 
Några saker vill man nå. För de kvinnor som är kortare är det också jobbigt att nå fram när de ska sätta på kapell. Sedan vill de gärna nå prylluckan framför sittbrunnen. Några saker vill man gärna ha på fördäck. Att flytta fram tyngdpunkten så långt som skulle behövas och specialbeställa ett kapell med tuben längre fram tycker jag låter krångligt.

Det finns många lösningar på hur man ska hantera kajaken på land. Men att göra kajaken så kort att den blir tråkig att paddla är inte en bra lösning. Men det lämnar vi till en annan tråd.

Är man som är kvinna kort i rocken, så kanske kagge saknas och på så vis är marginalerna i tuben tillräckliga samt att det finns kapell med olika tubplaceringar vilket alla inte är medvetna om.

Dessutom så kanske det går att justera tygndpunktsfördelningen med packningen samt att de flesta kajaker inte byggs just för att sätet skall vara monterat i det aktersta läget. Som sagt det varierar från modell till modell och alla har ju inte pryllucka framför. Tanken var att ge tips på andra metoder än att lägga hakan på sargspetsen.

/Kåre
 
Varför inte bara byta kajak till en som är lämplig storlek? Ingen skulle gå runt med "gubbens gamla 46or om man själv har 38.

Det var en märklig tolkning av vad jag skrev?

En del mindre människor vill ha en stor kajak för att kunna bära mycket packning på långa expeditioner tex. samtidigt som större personer vill ha en liten kajak för att leka med.

Tex så tycker jag Seabirds 480 i glasfiber är en superkajak för mig även fast jag väger 87kg och inte kommer ned i hålet, men med vår sits och våra pedaler lyckas jag utan bekymmer få plats med fläsket och ändå ha marginaler för lite packning om jag nu skulle vilja ha det, så varför nöja sig strikt med tillverkarnas orginalutförande? Sedan kan jag ju begripa att man kan få en kajak eller kommer över en billig etc. som blir fullt användbar efter lite anpassning utan att man skall behöva köpa nytt. Alla har ju inte en så riklig kajakflåtta som jag har att tillgå eller finanserna till att skaffa den samma.

/Kåre
 
Det var en märklig tolkning av vad jag skrev?

Det var tänkt som ett inlägg i inlägget mellan dej och Magnus men blev kanske lite fel.
Jag hänger med i ditt resonemang med lastvolym men ser man ute på havet så tycker jag det finns massor med folk som paddlar "expeditionsvolym" fast de aldrig gör mer än helgturer. Jag tycker helt enkelt det är synd om kajaken blir ett hinder istället för en tillgång genast då det inte är riktigt slätvatten.

Att justera kajaker lite är ju finfint om man är hyfsat händig och har garage eller åtminstone gårdsplan. Är man mindre praktisk och sitter i en liten lägenhet blir det ju genast lite knepigare. Tror du Kåre hör till de med något bättre förutsättningar att fixa om kajaken än en vanlig Svensson.;)
 
Var är kvinnorna?

Skulle vara intressant om några kvinnor kunde skriva om hur de vill att kajaken ska anpassas för dem.

Det jag skriver är det jag vet utifrån vad Sambo och kvinnliga kunder brukar önska/klaga på.

Kåre.. jag vet att det går att få kapell med tuben längre fram men det är knappast något som ingår i ett ordinarie sortiment.

Jag föredrar att ha extrapaddeln på fördäck eftersom kamrat/flottörräddning sker över akterdäck. Sedan ska man inte packa på en väska med prylar på däcket.
 
Skulle vara intressant om några kvinnor kunde skriva om hur de vill att kajaken ska anpassas för dem.

Eftersom jag är ganska kort, så blir det ett relativt stort TOMT utrymme mellan pedalerna och främre skottet. Där skulle jag gärna vilja kunna lasta/packa vid längre turer. Kanske en lucka på däck, med en skiva eller skott som hindrar det packade att lägga sig för nära pedalerna. Eller finns det andra lösningar?

En annan detalj som kan resoneras om är omkretsen/dimensionen på paddelskaftet. Mina ganska små händer kan ju aldrig omsluta paddelskaftet på samma sätt som kraftfulla större manliga händer. Hur landar det i en mans tanke att paddla med betydligt ökad omkrets på paddelns skaft/stång?

Kerstin
 
Eftersom jag är ganska kort, så blir det ett relativt stort TOMT utrymme mellan pedalerna och främre skottet. Där skulle jag gärna vilja kunna lasta/packa vid längre turer. Kanske en lucka på däck, med en skiva eller skott som hindrar det packade att lägga sig för nära pedalerna. Eller finns det andra lösningar?

En annan detalj som kan resoneras om är omkretsen/dimensionen på paddelskaftet. Mina ganska små händer kan ju aldrig omsluta paddelskaftet på samma sätt som kraftfulla större manliga händer. Hur landar det i en mans tanke att paddla med betydligt ökad omkrets på paddelns skaft/stång?

Kerstin

Vissa kajaktillverkare som tillverkar på beställning som P&H och Rockpool (säkert även VKV) kan sätta främre skottet där du vill ha det, direkt när kajaken tillverkas. Då minimerar du det tomma utrymmet framför fötterna samtidigt som främre stuvutrymmet blir större vilket är bra av flera skäl.

Det finns paddlar med smala skaft som passar mindre händer. Werner har ett smalare alternativt skaft till sina paddlar och de är värda att kolla på.
 
Leif och Magnus: Det är knappast något avancerat jobb att flytta fram sitsen om justermöjligheter finns. Ev prylfack bakom går att såga ut i lämplig skiva efter mall som kan klippas ut efter skrovformen i papp tex. Inte häller detta är så avancerat och något nytt specialkapell kanske inte behövs om marginalerna existerar i det befintliga. Några ingrepp i kajaken behöver häller inte vara tvunget. Som sagt alla modeller lämpar sig inte för denna lösning.

Att flytta skott i produktionen är inte så svårt för oss och vi har gjort det många gånger åt det ena eller andra hållet efter begär. A2 tex sätter vi ofta en lucka på framför fötterna på den aktre motorn just för att kunna nyttja detta utrymme och givetvis går det att göra detta på singelkajakerna om behovet finns. Lite struligare blir det förståss att eftermontera.

För att återknyta till tråden om den kvinnliga anatomin.

Jag upptäckte redan som spädbarn vissa skillnader mellan män och kvinnor dvs de så kallade behagen. Hur fungerar dessa i kombination med flera cm frigolit då man skall ta sig upp i kajaken från sidan vid ev räddnings situation. Ju närmare kajaken det går att få kroppsvikten ju lättare borde det gå att kravla sig upp och kan det vara så (gud hjälpe mig om Uffepuffe läser detta) att flytvästen till och med kan vara ett hinder för att rädda hanken i detta fall. Jag vet att dessa tankar är bannlysta av kajakmullorna, men det skulle vara intressant om någon kvinna kunde delge några tankar om detta och ev lösningar på det ev problemet så att den heliga uniformen kan behållas på.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.