Kupol eller tunnel tält?

Fler tillverkare med pålitlig kvalitet som jag vet något om är
- Exped
- Vaude
- Tarptent
...samt inte minst engelska Vango och (numera) danska Nordisk, som mer tydligt nischat sig mot att pressa priset utan funktionella kompromisser. Samma med Wild Country, som är en budgetlinje från annars dyra Terra Nova.

Förutsatt att man håller sig till seriösa tillverkare är det tyvärr huvudsakligen materialvalet som styr priset och vikten. De tält du länkar till har PU-belagda vävar, vilket sänker priset, men ökar vikten och förkortar livslängden, eftersom beläggningen så småningom delaminerar, även om tältet ligger oanvänt i din garderob. Du gör alltså sämre köp ju mer sällan du tänkt använda tältet.

***
Men innan du snöar in på märken hit eller dit - sortera upp först, hur du prioriterar mer grundläggande egenskaper. Du är redan inne på ingång från långsidan, vilket jag absolut håller med om - det är enorm skillnad på bekvämlighet och "utekänsla". En till sak jag har en bestämd åsikt om är uppsättning/nedtagning "yttertält först", dvs i praktiken samtidigt med innertältet, inhängt innanför yttertältet. Inte kul med genomblött innertält efter uppsättning i busväder. Tält som kan sättas upp "ytter först" har antingen bågarna i kanaler alt. clips i yttertältet, eller en footprint som möjliggör självständig resning av stommen.
Annat att tänka på är
  • om du tänkt tälta på kalfjället eller "bara" i skogen (då behöver du inte något lika stormsäkert/dyrt, det är inte lika viktigt attyttertältet går ända ner till mark, och du kan ev. spara vikt med ett innertält helt i nät).
  • om du tänkt gå långt och/eller backigt (det gör skillnad på hur tungt du har lust att bära),
  • som sagt materialvalet vs pris och vikt,
  • sitthöjd och ligglängd i relation till dina kroppsmått,
  • hur lätt det är att sätta upp tältet i busväder (särskilt om du är ensam),
  • om du ofta tänkt tälta på klippa (underlättar med självstagande).
Flera sådana "vägskiljare" finns listade och beskrivna här, särskilt under rubriken "Några tankar mer generellt". Hela den tråden är nog nyttig för dig att läsa.
 
Varför då, eller är det bara dyra märken/tält som gäller för dig?

Några åsikter om denna, är det bättre än Urberg?
Helsport Nordmarka 3 Camp Green, 3,1kg - 2999kr
https://www.xxl.se/helsport-nordmarka-3-camp-green-gron/p/1133561_1_style

Jag är generellt skeptisk till butikers egna billighetsmärken. Gillar inte idén öht, iaf inte dyrare produkter och som verkligen måste hålla under hela turen. Det blir lite lotteri med sån grejer och ingen vet hur länge de håller. Outnorth säljer t.o.m. kajaker i Urberg!! fy för bövulen säger jag :-D...

Jag vill ha bekräftad kvalitet innan jag hostar upp slantarna.
 
"Nu börjar det likna något ;-)"

"Hur ofta slår ni upp tält vid berg?"

Jag tältar nästan uteslutande på berg eftersom jag oftast gör det i ytterskärgården. Då måste tältet vara självstagande. Det gör också att jag slipper linor och tältpinnar runt tältet och kan röra min obehindrat utan att riskera att snava. Jag måste förstås se till att grejer i tältet så det inte blåser bort och att jag kanske vill ha lite bekvämare liggunderlag. Bara en aspekt att ta i beaktande.
 
De som tror självstagande tält inte behöver förankras, glöm det, de kan bli ballonger snabbt. Ankra väl alla tält.

go tur
 
Varför då, eller är det bara dyra märken/tält som gäller för dig?

Några åsikter om denna, är det bättre än Urberg?
Helsport Nordmarka 3 Camp Green, 3,1kg - 2999kr
https://www.xxl.se/helsport-nordmarka-3-camp-green-gron/p/1133561_1_style

Åsikter? Nordmarka är en serie tält tillverkade för XXL. De ingår i Helsports Trek serie dvs billigare PU-belagd yttertältsduk och billigare kina bågar (tror de fortfarande använder Yunan pressfit som haft kvalitetsproblem tidigare i den serien och inte DAC stänger). Annars efter att ha sett dessa Nordmarka tält uppsatta reagerade jag på den ovanligt låga takhöjden i sovdelen.
 
Tack för alla tipsen.

Efter filtrerat på max 4.000kr, 2-3 personer, max 3,5kg, vattenpelare golv >5000 och vattenpelare tak >3000, så vet jag inte om dessa är något att ha.
Typ alla tält i denna prisklass är tyvärr av polyuretan =(

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s445963967#rparams=b=s445964471

Duger nåt av dessa två?

Wild Country Blizzard 3, 3kg - 3759kr
https://www.friluftsland.se/sova/talt/wild-country-blizzard-3-green

Robens Pioneer 3EX, 3,2kg - 2486kr
https://www.outnorth.se/robens/pion...term=Pioneer 3EX&utm_campaign=campingtält#Red

Tack på förhand
 

Lite för dyr, vill helst spendera runt 3.000 då jag kommer använda den 1 gång per år troligen.
Vill inte hyra eller låna, men kanske inte får något bra tält för det priset, en duglig tält åtminstone för ca 3.000kr.

Kommer bara tälta under sommaren när det är varmt ute, och planerar inte att vandra och campa om det regnar men vet att vädret kan förändras snabbt.
 
Senast ändrad:
De som tror självstagande tält inte behöver förankras, glöm det, de kan bli ballonger snabbt. Ankra väl alla tält.

go tur

Naturligtvis ska man göra det om man är på fjället eller i omgivning där man är osäker på våder och vind. Nu var frågan om någon tältar på berg och det var i första hand det jag svarade på. Grejen är den att på en platt klippa på en ö finns det inte alltid möjlighet att staga med linor men man behöver förstås känna till hur man hindrar tältet från att blåsa iväg. Sorry att jag uttryckte mig oklart, säkerhet framför allt!
 
jag tältar 99% på klippor och använder alltid stormlinorna tillsammans med stenbumlingar. Tältspik använder jag knappt i fjällen heller då jag är så van med bumlingar
 
Lite för dyr, vill helst spendera runt 3.000 då jag kommer använda den 1 gång per år troligen.
Vill inte hyra eller låna, men kanske inte får något bra tält för det priset, en duglig tält åtminstone för ca 3.000kr.

Kommer bara tälta under sommaren när det är varmt ute, och planerar inte att vandra och campa om det regnar men vet att vädret kan förändras snabbt.

du får tänka på också, att om du köper ett premiumtält så har de ett mycket bättre andrahandsvärde sen om du ska sälja. Är det dessutom köpt på Rea kan du få tillbaka hela beloppet eller t.o.m mer som jag själv fått ett par gånger ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
lasmog Kupol eller tunnel? Bo och sova 74
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.