Kök för nybörjare

Är det dumt att köpa ett Trangia 25-? istället för 27-? om man bara ska vara två personer? Det kommer att bli någon av dessa med gasbrännare, men vill inte känna att den är för liten när man väl är ute, eller att den känns för stor/tung/klumpig i onödan.
Vill även tacka alla för de bra och snabba svaren jag har fått!
 
Hejsan garherr.
Inte dumsnåla nu.
Lyssna på herrarna seobserver och xxarg - de sitter på mycket kunskap och erfarenhet.. Sådetså. Allvarligt.
Skippa t-dojjan helt. Skippa biltema och jula.
Köp ett trangia med gasol..pålitligt, enkelt och stabilt..Punkt.
Om/när du blivit mer insatt i ämnet så kan du pussla ihop nåt special men är man nybörjare så är den stående rekommendationen trangia med gasol..
Helt ok med 25an-funkade för.mej.
Go tur
Mvh
 
Hejsan garherr.
Inte dumsnåla nu.
Lyssna på herrarna seobserver och xxarg - de sitter på mycket kunskap och erfarenhet.. Sådetså. Allvarligt.
Skippa t-dojjan helt. Skippa biltema och jula.
Köp ett trangia med gasol..pålitligt, enkelt och stabilt..Punkt.
Om/när du blivit mer insatt i ämnet så kan du pussla ihop nåt special men är man nybörjare så är den stående rekommendationen trangia med gasol..
Helt ok med 25an
Go tur
Mvh

Hej,

Jag tänker absolut inte vara dumsnål, men eftersom jag inte är så insatt så måste jag ändå fråga om de olika fabrikaten som finns. Som jag skrev så har jag bestämt mig för ett Trangia kök med gasbrännare, frågan som återstår är vilken storlek jag ska ha. Har tittat på 27an och tycker att den ser lite liten ut, men den kanske räcker?
 
Som sagt är inte båda storätare så räcker trangia 27

vi har varit 4 man på två trangia 27 med ganska seriös matlagning under 4-5 dagar och det kändes inte att det var någon som kände sig otillräckligt mätt efteråt.

27 är dessutom inte fullt så tung och skulle det vara så att ni slickar rent grytorna var gång efter måltiden så kan man titta efter och köpa en trangia 25 på loppis etc. så blir det inte så mycket investeringar i efterhand. Det viktiga är att komma över gasbrännare för trangian :) och spritbrännaren om den nu kom med i paketet - kan du lämna hemma.

multifuel och omnifuel-kök/brännare kan ni lämna därhän om ni inte börja vintercampa och det väger alltid mer om man har med sig flytbränslekök.i jämförelse med gaskök

Det är gasolbrännaren som gör matlagningen och värmningen från något som måste göras och klaras av så fort som möjligt till något som faktiskt blir ett nöje i matlagningen och man vågar börja labba lite med tex efterrätter, baka bröd eller koka ris utan att det blir bränt i botten etc... och ser fram emot matlagningspysslet vid nästa matpaus!

man kan komplettera med en billig toppmonterad brännare för under 200:- från biltema om man skall värma lite extra vatten medans man rör i grytorna, en snabbfika under vandringen etc.
 
Jag använder T27 när vi är 2 personer på tur, och T25 när vi är 3-4 personer. Undvikar man mat som kräver en massa extra vatten att koka (ex pasta) och går på alternativ som couscous eller bulgur mm fungerar köken utmärkt för dessa personer att bli mätta.
Desutom så är det inte speciellt bräsleeffektivt att hälla bort kokhett vatten;)

Själv kör jag med obelagda grytor och non-stick stekpannna (ex T27-3) som är billigast. Gillar att kunna vara lite hårdhänt både när jag rör och diskar utan ömtålig beläggning. Diskar gör jag med en halv scotch brite svamp (den vita utan slipmedel) och en droppe Yes som funkar bra i iskallt vatten. Disksvamp och diskmedel i en 4cl flaska (som lätt räcker för över 2 v turer) förvarar jag i köket ihop med brännare, tändstål (reserv om tändstickorna blir fuktiga) och greppet (tamojen). Att röra med använder jag en plastslev från danska Rosti i minsta storleken som tål värme.
 
För mer avancerad matlagning finns Gurmepanna med lock.
Kaffekittel för vattenkokning
2,5 och 4 l Lägerkastruller för fler
25an räcker lätt för 4
go tur
 
Jag kör på ett Trangia 27-3 med gasbrännare. Superbra kök :) Håller med smux om att det är bra att ha non-stick i stekpannan men att inte ha det i kokkärlen för tycker det är skönt att inte behöva vara lite försiktig med dem. Klockrent med gasbrännare som är smidigt och enkelt att använda :) Du kommer inte bli missnöjd med kvalitén i ett Trangia som du kommer ha kvar länge :)
 
Vill bara lägga till en rekommendation och den är att köpa till en "multidisc" (tror jag dom heter). Kombinerat extralock, durkslag, skärbräda och skydd för stekpannan när köket är hopfällt.
 
även den orange förvaringspåsen...

Kan man lära sig att koka pasta under lock (några droppar smör/olja lugnar ned skumbildningen) så kommer man bli förvånad första gången av hur liten lågan på brännaren behöver vara för att hålla igång koket, till detta så kanske man får koka med lite mindre med vatten än när man koka pasta hemma och kanske istället röra om någon extra gång.
 
Jag kör på ett Trangia 27-3 med gasbrännare. Superbra kök :) Håller med smux om att det är bra att ha non-stick i stekpannan men att inte ha det i kokkärlen för tycker det är skönt att inte behöva vara lite försiktig med dem. Klockrent med gasbrännare som är smidigt och enkelt att använda :) Du kommer inte bli missnöjd med kvalitén i ett Trangia som du kommer ha kvar länge :)

Ett tips är att ha en kastrull av varje. En med och en utan teflon. Har teflongrytan till kladdiga såser, klibbig gröt osv. Medan den utan teflon används till lättdiskade saker typ pasta, ris osv. Rekommenderat är att ha den lilla intre kastrullen teflonfri, efter som den dels har volymmarkering samt är den som utsätts för rep och skrap när man stoppar ner kaffekitteln eller handtaget m.m..

Lite slöseri att köpa en kastrull till kanske, men något att tänka på om det av någon anledning skulle behöva bytas en kastull, typ om man som undertecknad hade den andre till öppen eld..
 
Eller bättre ändå: Bestäm dig för just Trangia 25 med gasbrännare
. . . och beställ sedan ett par DuoSSAL-kastruller till 25:an direkt från Trangia uppe i Trångsviken!
Dom varar sedan i evighet, hur mycket sand - eller stålull - eller grön scotchbrite, du än använder för "diskningen".

(Efter att finska försvaret envist krävt DuoSSAL-kastruller i sina militärkök vid beställningen ifjol så har det producerats ett övertal kastruller för säkerhets skull - så skaffa ett par medan de finns, gud vet när de dyker upp nästa gång? Antagligen när vi tillsammans lyckas med konststycket att genomföra ett samköp av 3000+ kompletta kök...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 40
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.