Kikare

Svårt att säga något bestämt när man inte vet vad det är för kikare. Men du menar alltså en monokikare med inbyggd digitalkamera? Det är en ganska sällsynt sort. Är det någon särskild du tittat på?
 
Jag har ett ATN X-Sight 4K Pro Ultra-HD 3-14x som väl mer är en monokikare med 4K video-
kamera inbyggd. Eller snarare tvärt om: Tänk dig en 4K videokamera som du pressar genom
en ~60mm matris så att den kommer ut som ett långt monokelkikarrör - med 3 - 14 gångers
zoomomfång. Och ja, det går utmärkt att exponera stillbilder också...

Funkar bra gryning - dagtid - skymning. Är det mörkare än så så får man tända IR-strålkastaren
och välja in 'night mode'. Då går det bra även i kolkällarmörker... Jag är klart nöjd med min kikare!
Om sanningen ska fram så stod jag och valde mellan den här och en Swarovski
- men den här var klart ballare... :)
/Odd
 
Jag köpte i somras en vanguard 8320M på vinst och förlust på Amazon och är positivt överraskad. Känns som mycket kikare för de pengarna. Kom med tillbehör för digiscoping som är helt ok
 
Canon har en motsvarande. https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/canon-powershot-zoom

Jag har inte hakat på detta men kan förstå användbarheten i en handkikare med inbyggd bildstabilisering. Min svåger har en Canon binokulär med bildstabilisering på sin segelbåt och för fågelskådare som inte vill ha med stativ och tubkikare är det absolut trevligt med en sån kikare.

Men räcker kvalitén i både kikaren och fotografierna för att jämföras med tubkikare och bra systemkameror med objektiv i 30 000 kr klasserna? Dedicerade foto och ornitologamatörer lägger ned mkt pengar och engagemang.

Thure
 
Jag har ett ATN X-Sight 4K Pro Ultra-HD 3-14x som väl mer är en monokikare med 4K video-
kamera inbyggd. Eller snarare tvärt om: Tänk dig en 4K videokamera som du pressar genom
en ~60mm matris så att den kommer ut som ett långt monokelkikarrör - med 3 - 14 gångers
zoomomfång. Och ja, det går utmärkt att exponera stillbilder också..
Googlade den och det som kom fram är ett kikarsikte kombinerat med digitalkamera GPS mm mm. https://skytte.astrosweden.se/sv/ar...t-4k-hd-3-14x-pro-digital-daynight-riflescope

Men kan det konkurrera med en bra tubkikare på stativ för fågelskådare Odd?

Thure
 
Googlade den och det som kom fram är ett kikarsikte kombinerat med digitalkamera GPS mm mm. https://skytte.astrosweden.se/sv/ar...t-4k-hd-3-14x-pro-digital-daynight-riflescope

Men kan det konkurrera med en bra tubkikare på stativ för fågelskådare Odd?
Ska bli intressant att läsa svaret. Detta sikte är ju riktiga grejer, i prisklassen 15000 kr. Jag utläser diametern i objektivdelen till 76 mm (yttermått), vilket väl innebär max 70 mm ingångsöppning. Så det motsvarar en rejäl tubkikare om än i hyfsad budgetklass. Sedan innehåller siktet en massa (kostsam) elektronik mm så kvalitén på optiken kan knappast motsvara vad en fotograferande ornitolog med systemkamera önskar. Detta krävs väl inte heller för jakt där man tittar på betydligt större djur än småfåglar. Och där flygande objekt inte behöver identifieras på flera kilometers håll!

Nu märker jag bland duktiga, fotograferande ornitologbekanta att digiscoping mest tycks användas för enkel dokumentation. De spegellösa systemkamerorna har fått sådana grymma prestanda att man kan hoppa över tubkikaren och bara använda ett teleobjektiv. Trots att jag själv bara har en medioker APS-C-kamera med ca 420 mm tele så har jag slutat helt med digiscoping av fåglar.
 
Berätta gärna lite mera Hans. Är det som tubkikare du tycker att din kamera kan konkurrera eller menar du enbart foton i stället för digiscoping?

Thure
 
Jag var nog lite oklar där. Nej, tubkikaren kan inte ersättas med en kamera utan det handlar för ornitologen om fotografering. I digitalkamerornas barndom var det en fantastisk möjlighet att kunna använda sin tubkikare som teleobjektiv, man fick helt andra möjligheter till framför allt dokumentering av sina observationer. Det vi då gjorde på små kompaktkameror gör många nu med sin mobil - med otroligt mycket bättre resultat. Fast vill man ta foton med högsta kvalité så är digiscoping för många ett passerat stadium (även om det fortfarande används). Det innebär också att många fotograferande ornitologer tvingas gör det traditionella valet mellan att släpa med sig tubkikare eller fotoutrustning i naturen - få orkar ta med bägge. Men så var det alltså inte för 10-15 år sedan, då kom man långt med sin kompaktkamera. På den tiden lyckades jag faktiskt med min enkla kamera digiscopa en kejsarörn som blev det 10:e mest visade fågelfotot på Club 300:s hemsida det året. En bedrift som förvånade inte minst mig själv, särskilt som jag aldrig tillhört den klubben.

Någon gång i historien fick en tubkikartillverkare (jag tror det var Kowa) idén att sälja en premiumtub med inbyggd kamera (jag tror sensorn var på 4 MP). Den var förstås dyr och i mina ögon en fullständigt vansinnigt projekt eftersom en kikare varar i decennier men en kameras prestanda är passé redan efter 1-2 år, i synnerhet på den tiden. Någon uppföljare till denna tubkikare kunde jag aldrig upptäcka och ingen ornitolog jag kände till köpte den. Så även om idén var innovativ och hade förenklat för hobbyfotograferande fågelskådare så föll det på den snabba tekniska utvecklingen. Kan man lösa det problemet - t ex genom att kameradelen byts ut med vissa mellanrum - så är idén kanske fortfarande användbar. Fast antagligen inte - det blir dyrt och man är ju låst till bara ett objektiv.
 
Spännande utveckling kanske det blir framöver. Swarovski har en tubkikare där man kan använda främre delen som SLR-objektiv och den bakre delen innehåller prisma och okular.

Vet du något om hur den dubbla funktionen tagits emot?

Om jag får spekulera vilt så borde man kunna tänka sig att placera en tubkikare med wifi och fjärrstyrning utomhus och kunna sitta nån annanstans inne i värmen och styra tubkikaren/videokameran och "kikarspana". I anslutning till prisma eller spegel i en framtida modell av swarovskikikaren ovan borde man kunna placera en kamerasensor. Men det gäller ju att veta vart man skall rikta objektivet. Sannolikt kanske flera skärmar kopplade till olika vidvinkliga / teleobjektiv och kanske även riktade mikrofoner.

Thure
 
Spännande utveckling kanske det blir framöver. Swarovski har en tubkikare där man kan använda främre delen som SLR-objektiv och den bakre delen innehåller prisma och okular.

Vet du något om hur den dubbla funktionen tagits emot?
Man ser många Swarovski av dessa modeller i fält bland skådare, de är mycket uppskattade för sina optiska prestanda. Men det är ganska sällan jag ser folk fotografera med dem. När jag läste om deras system för SLR-fotografering uppfattade jag att man behöver (den dyra) okularmodulen också. Alltså traditionell digiscoping fast utvecklad för att vara så behändig som möjligt. Men det är fortfarande krångligare jämfört med kamera + teleobjektiv där man har en helt annan rörlighet i att söka upp och fokusera på motivet. Vid digiscoping ska fågeln helst vara stilla!

Jag såg på Naturbokhandeln att Kowa har en annan idé - ett 500 mm teleobjektiv med en adapter så man kan montera ett tubkikarokular och ställa alltihop på stativ. Det är en annan väg att gå - att kameratillbehöret förvandlas till en tubkikare. Kanske kommer fler idéer framöver för att få ner antalet tunga prylar i packningen och kanske spara några tiotusenlappar.

Själv har jag de senaste åren gått en annan väg med tubkikare. Jag har oftast en Nikon ED 50 mm tub med 27 ggr förstoring plus ett lätt stativ. När andra bär på stora kikarutrustningar på 4-5 kg eller mer bär jag på under 2. Fungerar knappast vid havsskådning men perfekt på långa vandringar i lundanaturen (även fjället ibland). Visst missar jag en och annan avlägsen, intressant fågel på kuppen men det är inte många. Fast jag får en del gliringar från mina skådarbekanta. ;-)

Om jag får spekulera vilt så borde man kunna tänka sig att placera en tubkikare med wifi och fjärrstyrning utomhus och kunna sitta nån annanstans inne i värmen och styra tubkikaren/videokameran och "kikarspana". I anslutning till prisma eller spegel i en framtida modell av swarovskikikaren ovan borde man kunna placera en kamerasensor. Men det gäller ju att veta vart man skall rikta objektivet. Sannolikt kanske flera skärmar kopplade till olika vidvinkliga / teleobjektiv och kanske även riktade mikrofoner.
Här är jag inte så kunnig men den händige med god kassa kan säkert bygga ihop fina grejer. Låter lockande att sitta i en fåtölj hemma istället för i ett nerkylt gömsle i skogen. Men då går man miste om gömsle-upplevelsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.