Billig kikare?

Jag har tänkt köpa en kikare för fjäll och friluftsbruk och har kollat på två varianter, en från Clas Ohlson och en från Biltema (båda 10x42):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937506
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kikare-och-kompass/Prismakikare-10-x-42/
Clas Ohlsons kostar 899 och Biltemas 499 så det är rätt stor prisskillnad. Här funderar jag på om det är prismat som skiljer för den dyrare har Bak4 och den billigare har Bak7- prisma.
Är det någon som har erfarenhet av någon av dem eller har något tips vad gäller kikare. Jag ska ha den till fjällvandring och att kolla lite fåglar med.

/Michael
 
Jag har tänkt köpa en kikare för fjäll och friluftsbruk och har kollat på två varianter, en från Clas Ohlson och en från Biltema (båda 10x42):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937506
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kikare-och-kompass/Prismakikare-10-x-42/
Clas Ohlsons kostar 899 och Biltemas 499 så det är rätt stor prisskillnad. Här funderar jag på om det är prismat som skiljer för den dyrare har Bak4 och den billigare har Bak7- prisma.
Är det någon som har erfarenhet av någon av dem eller har något tips vad gäller kikare. Jag ska ha den till fjällvandring och att kolla lite fåglar med.

/Michael

Man får vad man betalar för! Och du kan säkert köpa 'samma' kinesiska kikare för en femtedel eller mindre på ebay eller dealextreme.
 
Bak4 ger mer ljusgenomsläpp och högre skärpa än Bak7.
Jag har sabbat flera kikare på tur tills jag köpte min nuvarande pga att det kommit in kondens och fukt, då spelar det ingen roll vilken kvalite det är på prismor eller linser, man ser inte ett dugg...
Ska du ha med din kikare på fjället eller rent allmänt ute i skogen så satsa på en som är vattentät.
Den här har jag och jag är jäkligt nöjd, säkert inte den bästa eller dyraste, men den duger gott.
http://www.outnet.se/silva/kikare-epic-10.php
 
Tack för bra svar xtrem. Den verkar liten och behändig. Men gör inte det mindre formatet att ljusinsläppet blir lidande. Objektivets diameter är 25 mm på den du tipsade om och 42 mm på Biltemas. Clas Ohlsons har ingen uppgift men med tanke på vikten är den nog i samma storleksklass.
 
Jo visst påverkar objektivets diameter ljusflödet men jag tycker inte att det gör så himla stor skillnad, om man jämför de kikare jag har haft tidigare.
Det som definitivt gör stor skillnad är just storlek och vikt, ju större och tyngre den är, ju jobbigare blir den att ha hängande runt halsen... Då blir den lätt liggande i ryggsäcken och då spelar det ju ingen roll hur dyr, bra och ljusstark den är, man använder den så sällan...
Visst, fågelskådare släpar runt på stora tuber och stativ m.m. men som en ren allroundkikare, som är lätt att använda så satsade jag på en liten och smidig sak...

/Dennis
 
Man får alltid vad man betalar för. Ett sätt att köpa billigare kikare är att köpa en mouklar, dvs en halv, på köpet blir den lättare än 1/2.
En förstoring under 8x brukar gå att hålla stilla även när man ansträngt sig. Större objektivöppning ger större genomsläppt pupill, objektivöppning i mm/förstoring ger talet. större än 7,3 kan vi inte nyttja, och det behövs bara på nattkikare. Förutom vattentät bör kikaren vara stötsäker, focuserbar.
Den som spar lite längre kan oftast finna en bättre begagnad kvalitetkikare till rimligare pris.
Billiga, dåliga kikare brukar bli liggande hemma av flera skäl.
 
Jag gick runt mellan Naturkompaniet och Expert för att testa kikare. Provocerade dem rejält och fann att jag upplevde bättre optisk kvalitet på den billigare. Det är inte förrän man tittat i dem man vet om det känns bra. Objekt som kvistar mot bakgrund, gärna himmel brukar avslöja en hel del. Det är i övergången mellan mörkt och ljust det gärna upptäcks störande moment som påverkar klarheten i bilden.
 
Vill man veta osunt mycket om kikare och optik kan man med fördel läsa den klassiska tråden KIKARE!?. Man kanske inte begriper mycket av vad den självutnämnde läromästaren orerar om, men av svaren från utsidans medlemmar kan man lära sig mycket. Dessutom är det en rolig läsning. :)
 
Det finns många fina små kikare i 4-5KKr klassen, Zeiss, Leitz, Swarowski m fl.
När man skall kolla en kikare börja med att titta på en tegelvägg, där avslöjas hur kikaren har det med avbildningen av kanter, skärpa mm. Under fönsterplåtar kan du se skillnaden mellan ljus och skugga. Titta i motljus och se om kikaren har interna reflexer. Många billiga har det trots färggrann antireflexbehandling.
När som USDF skulle köpa en ny kikare blev det en 7x28, den går att få tag i från ca 2KKr och uppåt. Fågelskådar och opiska firmor har många läraktiga sidor om kikare och dess val. Kikartråden ovan är om än lång och stundtals rörig, mest rolig och inte så lite informativ.
Men billiga kikare brukar som sagt bli hemmakikare, speciellt när man tittat genom en riktigt bra. Och kom ihåg att titta och få visat ännu är gratis.
 
Jag har tänkt köpa en kikare för fjäll och friluftsbruk och har kollat på två varianter, en från Clas Ohlson och en från Biltema (båda 10x42):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937506
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kikare-och-kompass/Prismakikare-10-x-42/
Clas Ohlsons kostar 899 och Biltemas 499 så det är rätt stor prisskillnad. Här funderar jag på om det är prismat som skiljer för den dyrare har Bak4 och den billigare har Bak7- prisma.
Är det någon som har erfarenhet av någon av dem eller har något tips vad gäller kikare. Jag ska ha den till fjällvandring och att kolla lite fåglar med.

/Michael

Om du tänker använda kikaren lite mer rekommenderar jag att du lägger en 1000kr till på en begagnad istället. För 1500kr kan man få riktigt bra kikare på ebay.de.
Själv köpte jag en gammal zeiss 8x20 för ynka 130€. Den är otroligt bra i hyfsat ljus. Lätt är den också.

Om du vill använda kikaren i skymningen kan jag varmt rekommendera en Hensoldt fero d16 8x30. En helt fantastisk kikare för pengen

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Om du tänker använda kikaren lite mer rekommenderar jag att du lägger en 1000kr till på en begagnad istället. För 1500kr kan man få riktigt bra kikare på ebay.de.
Själv köpte jag en gammal zeiss 8x20 för ynka 130€. Den är otroligt bra i hyfsat ljus. Lätt är den också.

Om du vill använda kikaren i skymningen kan jag varmt rekommendera en Hensoldt fero d16 8x30. En helt fantastisk kikare för pengen

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

För information är Hensoldt ett dotterbolag till Zeiss som mest tillverkar för militära ändamål. Kikarna är mycket tåliga och vattentäta. Jag hade tur och hittade ett riktigt fint ex fÖr 75€, normalt sett fÅr man nog lÄgga ca 150€.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.