Prisvärd (och billig) höjdmätare?

Jag är på jakt efter en prisvärd och därmed skapligt billig höjdmätare. Förutom momentan höjd/lufttryck vill jag ha möjlighet att se "trenden" under de senaste 6 timmarna eller mer. Om man kan se trenden i 12 eller 24 timmar så är det kanske ett plus... :)

Jag har kikat runt litet grand på Casios, Suuntos, Silvas och Oregon Scientifics modeller. Är det någon som har erfarenhet av olika modeller?

/Fredrik, med sug i pryltarmen... ;)
 
Polar S710...

är en pulsmätare som även mäter höjd och ackumulerad stigning (ingen trend). Den kan oxå kopplas ihop med (medföljande) hastighetssensor för cykel mm. Och så kan man koppla upp pulsmätaren mot pc:n och då ladda över höjd-, puls-, hastighet-, kadens-, effektkurvor beroende på vad du köper till för kringutrustning. Åsså finns det en hel del fler finesser. En sån dämpar prylsuget i minst en vecka...

/Håkan
 
Suunto är lösningen

Suuntos har jag. Den har jag haft mycken nytta av när jag gjort passövergångar i dåligt väder. Man skall ju inte vara ute när det är lågt i tak. Men om man har utrustning så klarar man lätt även dålig sikt.
Höjdmätare och GPS då kan man navigera även om dimman ligger tät.
Ingvar
 
Re: Suunto är lösningen

sm5jyp; sa:
Suuntos har jag. Den har jag haft mycken nytta av när jag gjort passövergångar i dåligt väder. Man skall ju inte vara ute när det är lågt i tak. Men om man har utrustning så klarar man lätt även dålig sikt.
Höjdmätare och GPS då kan man navigera även om dimman ligger tät.
Ingvar

Vilken modell har du? Har de verkligen GPS också? Suunto har förövrigt en ganska snygg flash intro på sin amerikanska hemsida.

http://www.suuntousa.com/
 
Suunto

Hej!
jag har haft min i tre år. Det är den enklaste modellen. Men likafullt fullt tillräcklig.
Modellen heter Vector. Tyvärr så fungerar belysningen inte som den skall. Men om jag klämmer på den så lyser den bra.
Nu är det ju inte så ofta som jag är beroende av belysningen. Det viktiga är att den har stora siffror så att man klarar sig utan glasögon.

I övrigt är jag helt nöjd.
Ingvar
 
Kombinera med GPS?

Fredde,

har du tittat på de GPS:er som har inbyggd barometer? Jag har kollat mycket på framförallt eTrex Summit som kan göra det mesta men även eTrex Vista och Silva MN har det du efterfrågar. Man kan stänga av GPS funktionen på dessa och på så sätt spara batteri, vilket annars är det stora problemet med GPS:er på en långvandring.
Billigast verkar de vara i England, det finns länkar i Navigera forumet till bra siter som säljer.

Har en bekant som har en lite äldre Casio med barometer. Den funkar men ger i väldigt lite info, dvs inte momentan mätning (bara 1 gång/timme) och endast 4 timmars historik av lufttrycket (inte höjden). Jag tycker den verkade tråkig...

/Björn
 
Höjdmätare

Min Suunto har inte GPS, den har jag separat. Min Garmin 45 XL ger visserligen höjd men det verkar vara dålig säkerhet. Tyvärr sparas inte höjden tillsammans med WPn. Således får ja inte dessa värden till OZIexplorer och mina kartor.
Men jag ser inte något problem med detta. Brukar ta höjd referenser efter kartan när jag fått exakt position. Denna höjd kalibrerar jag sedan Suunton med. Därefter kan jag ju lita på både lufttryck och höjd.
Men man får nog vara lite försiktig med höjdmätningen och inte använda den till flygändamål. Kan ju diffa på 5 meter eller mer när det gäller fjällkartan som har 20 m ekvidistans.
Men som referens när man passerar passpunkter duger den utmärkt.
Ingvar
 
Det ultimata svaret är...

...Min Silva Alta inköpt för 899 kr på teknik magasinet. såg även att hobbex har en höjdmätare från Oregron Scientific för under 900.

Polarklockan skall du hålla dig i från, den höjdmätaren skulle inte jag lita på . Varför? Två kompisar är ute och tränar Silva mätare visar 830 m acc. vilket borde vara hyffsat korrekt Polar visar 1150 m!! vilket borde vara på tok för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
KannibalVegan Billig knivslip? Utrustning allmänt 16
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
glenn o.c. En billig kikru Utrustning allmänt 43
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
noh8 billig segelkajak Utrustning allmänt 2
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Luffarn Billig VINDMÄTARE Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Höjdmätare Utrustning allmänt 18
Peter Elmlund Höjdmätare, behov av kalibrering? Utrustning allmänt 21
zeromaker Höjdmätare Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.