Kikare i födelsedagspresent

Min man fyller snart år, så jag är på jakt efter födelsedagspresent. Han är vanligtvis 100 gånger bättre än mig på det här med att köpa presenter, så jag tänkte verkligen anstränga mig den här gången för att hitta den perfekta gåvan – och det tror jag är en kikare!

Han har flyttat till Sverige från USA och är väldigt fascinerad av den svenska naturen. Han vill vara ute på fjället med kikaren (men även hemma i trädgården eller på sjön) och titta på alla sorters djur: älgar, renar, rådjur, grävlingar, fåglar – you name it. Han behöver alltså en kikare som är behändig att ta med överallt så att det blir av att använda den (inte roligt om den ligger hemma i en byrålåda).

Jag har läst på om kikare men det verkar vara en hel vetenskap och jag känner mig rätt vilse. Prisspannet verkar också vara enormt. Jag förstår att en bra och dyr kikare är en investering för många år framåt, och jag är beredd att spendera några tusenlappar, men han är ju inte någon "hard core" användare av kikare direkt så man behöver väl inte gå på värsting rolls roycen direkt kanske...

Har ni några tips på modeller som kan vara lämpliga? Praktiska och kompakta, men med bra kvalité? Min man använder för det mesta linser, men emellanåt glasögon, är det viktigt att tänka på vid valet?

Det vore fantastiskt om ni kan hjälpa mig med lite råd :)
 
Mitt standardråd är att ringa till Naturbokhandeln på Öland och prata med någon i deras personal, kanske helst med Robert, så får du väldigt bra vägledning i ditt val. Fundera innan vilket prisspann du kan tänka dig.
 
Antingen en prisvärd 8x30 finns många bra numera eller en värsting dvs Leica, Swarovski eller Zeiss 8x20 som kostar typ 5-6 000.

Har han någon kikare idag?

Öppet köp är bra då det bara är han som kan avgöra vad han trivs med. Var bor ni?

Thure
 
Naturbokhandeln på Öland är ett bra ställe att handla på. De har en webbsida där man kan se urvalet. Om man inte vill satsa på de dyraste märkena och de finaste glasen så har engelska Opticron mycket bra kikare till vettiga priser. 8x30 eller 10x30 kan vara värt att fundera på. 8x20 och liknande minikikare som thure föreslår är lätt och bra för fjällbruk men lite svårare att titta i, särskilt om man ha glasögon. Opticron har bra sådana i mellanprisklassen. Även Kamakura.
 
Bra present

Jag fick en Leica (Leitz) 8x20 BCA av mina föräldrar när jag fyllde 20. Den har alltid hängt med ut under de 37 år som gått sedan dess!
 
En 8x30 är väldigt allround och har en utgångspupill som fungerar mycket bättre än 8x20. Dvs. det blir ljusare och framförallt lättare att titta i. Har själv en 8x20 som jag tycker är svårtittad jämfört med min 8x42.

Kolla också på vikten om du köper en mindre kikare. Max runt 500 gram. Är de tyngre än 600 gram kan man nästan lika gärna kolla på kikare med 42 mm i objektivdiameter. Storleken på kikaren är inte så relevant tycker jag själv, den ska ju va lätt tillgänglig runt halsen och inte nerpackad.
 
Wow, vad många bra svar! Tusen tack för era råd, de har verkligen varit till stor hjälp! :)
Jag har pratat med Naturbokhandeln och fått ytterligare bra tips, och nu står jag i valet och kvalet mellan en Zeiss Conquest HD 8x32 för 6 900 kr eller samma modell fast 8x42 och då kostar den 700-1000 kr till.
Jag har som sagt ingen erfarenhet så jag vet inte hur stor skillnad det är på det man ser. Är det värt att ta den med större diameter för det priset?
Dessutom blir det en skillnad i vikt, 630 vs 750 g. Är det en skillnad som känns när man är ute på fjället i flera timmar, eller är den försumbar?
 
Är det flerdagstur i fjällen? I så fall skulle jag välja en lättare kikare t ex Leica Ultravid 8x20 239g.

En sån ligger fint i en bröstficka så att man snabbt kan få upp den när det kommer en älg eller örn.

Thure
 
Jag har en Zeiss Conquest 8x20 och en Zeiss Conquest 10x30, båda köpta på olika reor så jag har betalat under 5000kr för båda tillsammans. Jag är mycket nöjd med båda kikarna, välbyggda och skarpa. Inte minst skärpan har jag varit delvis missnöjd med hos andra kikare jag använt, men kan inte klaga på någon av dessa från Zeiss.
Jag instämmer med de andra skrivit att x 30 är lättare att använda och har större utgångspupill och ljusstyrka, men för längre vandringar är 8x20 perfekt med sin lilla vikt (185g) och storlek. Dessutom så fickvänlig att den aldrig blir liggande hemma;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.