Kikare

Är ute efter en kikare att ha med på tur om det så är i kajaken eller när jag vandrar i skogen.
Kikare är dock inte min starka sida så någon som har tips på vilka märken som är bra och vilka man ska undvika. Som sagt liten och behändig som följer med i kajaken och på tur i skogen.
Får inte kosta en förmögenhet men lägger gärna en extra krona så man får nått vettigt.

// Magnus
 
En 8X30

vattentät är hyfsat allround och där är det möjligt att hitta prisvärda kring 2000:- vill du ha en mindre t ex 8x20 så bör du gå upp i prisklass för att få en bra.

Takkantprisma är nättare men dyrare att tillverka.

Kolla Naturbokhandeln på Öland och Skövde Natur de har bra utbud.

Begagnat kan vara bra men testa före köp. Marknaden är svår att överblicka. Har du glasögon?

Thure
 
Min syn på kikare är kanske väl mycket en sjömans syn, men jag föreslår att du inte har en kikare med mer förstoring än sju gånger. Anledningen är att du inte kan hålla kikaren stilla nog, när du sitter i en kajak, för att hjärnan skall kunna tolka det du ser.

Men som sagt; min syn på kikare är en sjömans syn. Jag använder min kikare för att på avstånd identifiera sjömärken (så jag kan få veta var jag är, typ). Om dina behov/önskemål är helt annorlunda kanske det fungerar med mer förstoring än sju gånger.

Den andra stora saken att fundera på med kikare är hur stor öppning du vill ha. Kanske något förenklat så är större öppning bättre, om man betraktar kikaren bara som optiskt instrument. Sedan måste man göra en avvägning mellan ljusöppning och fysisk storlek/vikt.
 
Jag har för ett halvår sen köpt ny kikare. Gjorde en ganska grundlig genomgång av olika typer av kikare och läste recensioner av olika fabrikat och modeller. Prövade både superlyxigt swarowski och billigare asientillverkade kikare hos butiker.
Kom fram till att en kikare i mellanstorleken passade mig bäst med 8 gångers förstoring.

Den har tillräckligt stor glugg för att ljuset som kommer in vid tex skymning är tillräckligt för att du ska se bra (nödvändigt vid tex jakt), ett brett synfält (hjälper till för att få en överblick och följa något som rör sig, typ fåglar), en tillräckligt behändig storlek som gör att du faktiskt har den med dig och inte lämnar den hemma/i bilen, och 8 gångers förstoring som gör att du kan hålla den tillräckligt still för att kunna fokusera.

Det blev en Minox BL comfort bridge 8x33.
Ett plus är även att den har linsskydd både fram och bak så jag slipper använda ett otympligt etui och ett fokuseringshjul som är lätt att använda och går snabbt att byta fokus via utan att ta kikarn från ögonen.Självklart är den vattentät, det är typ alla. Och funkar med glasögon.

Jag har min när jag fiskar, jagar, rör mig i fjällen, mm.

Vet inte hur mycket det guppar i kajaken när man kikar men min funkar bra i en eka.. Vet att det finns specifika sjökikare med elektronisk(?) stabilisator tex från Canon men det kanske är överkurs? Det vet säkert Uffe mer om.

Hm, hoppas det kan hjälpa lite. Men du borde bege dig till nån butik och prova. Det va det som fick mig att tex inse hur viktigt jag tyckte det var med ett bredare synfält. Hade inte haft en tanke på att det kunde vara så stor skillnad innan..
 
Du nämde i TS att vikt och pris var faktorer, en monokular väger mindre än hälften samt fyller än mindre.

Vid långvarig kikarspaning avslöjar sig alla kikarsvagheter genom ansträngda ögon.

USAF valde Fuij 7x28 av flera skäl som varjemanskikare. Själv vill jag gärna ha bättre skymningsvärde och har även deciderade ljusstarkare kikare, men på grund av vikt och volymskälet blir det oftast 7x28 eller en monokular 8x30 som följer med ut.

När hålet i plånboken läkt är det bara kvaliteten i det man skaffat som ger mervärden. Halvdana lösningar blir oftast bara dyra trappsteg på vägen till riktigt bra.
go tur
 
Även här http://www.fujifilm.eu/eu/products/...nature-observations/#jfmulticontent_c150243-3

http://www.fujifilm.eu/eu/products/optical-devices/binoculars/p/kf7x28h/


Specifications
Magnification 7
Objective diameter in mm 28
Eye relief in mm 15
Field of view 7.3
Field of view at 1,000m in m 127.6
Exit pupil in mm 4.0
Twilight factor 14
Interpupillary distance range (mm) 58-70
Rubber armor Yes
Multicoating Yes
Phase coating Yes
Waterproof Yes
Strap Yes
Weigth (kg) 0.34
Dimension (mm) 113x121x39
 
Senast ändrad:
Centrumratt för fokusering?

Fuijimodellen verkar likna många Steinermodeller i det att fokusering görs med ockularen och att brukaren ackomoderar. Kan vara en nackdel när man blr medelålders och äldre.

Har du tankar om det SE Observer?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.