KIKARE

Kan man få tips om vilken kikare jag skall skaffa? Märke? Modell? Skall vara stryktålig och en rimlig utgift.

Tack på förhand!
 
Inget särskilt användningsområde, inga märkvärdigheter, skall dock inte stå på en hylla Det viktiga är att den är liten och stryktålig.
 
Allmän information

Det finns som vanligt många olika märken, Swarowski är väl finast antar jag. Inte aktuellt i ditt fall. Jag kommer genast att tänka på kondens vilket ofta är ett problem om man är ute och sover i tält etc. Då kan man välja en kikare som är trycksatt med en gas, ofta Xenon tror jag, vilket omöjliggör kondens. Kostar några hundralappar extra.

Sedan vill jag i alla fall inte ha mer än 8x förstoring. För 10x tycker jag att man måste vara riktigt stadig på handen vilket jag ofta inte är.

Zenith gör mycket bra kikare (http://www.kressner.se/) och brukar finnas hos din välsorterade fotoaffär. ;)

Det där med glasögonokular brukar jag helt strunta i då det är lätt att sätta glasögonen på pannan när man tittar.

/Anders
 

Guest

Gäst
Glasögon

Om man är glasögonbärare är det faktiskt inte så dumt med glasögonokular. Tänk följande situation: Du sitter i en båt i sjögång. Du skall styra båten, titta i kikaren och titta på sjökortet. Det blir ett duktigt hattande med glasögonen i pannan. Tyvärr har jag inte sett så många kikare i den billigare prisklassen som fungerar bra med glasögon. Jag vet att Leica har en bra, men den går loss på 10-12 kSEK, vilket kanske inte var aktuellt. Som vanligt: Gå till en välsorterad butik och prova, prova, prova. Be att få gå ut på gatan med kikarna och jämför de alternativ som är kvar efter en grovsållning. Lycka till!
/Mattias
 
Re: Glasögon

puide; sa:
Om man är glasögonbärare är det faktiskt inte så dumt med glasögonokular. Tänk följande situation: Du sitter i en båt i sjögång. Du skall styra båten, titta i kikaren och titta på sjökortet. Det blir ett duktigt hattande med glasögonen i pannan.

Ett alternativ kan vara senilsnören men som du säger, ofta är det ett elände med glasögon när man är ute och går på "the wild side".

/Anders
 
Swarovski 8X20 och 8X30

Det finns inte en kikare som täcker alla behov. Bra länkar om kikarval finns tex på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10854

Själv så har jag goda erfarenheter av Svarowskis bägge vattentäta modeller 8X20 drygt 200 gram och 8X30 ca 700 gram. Leicas 8X32 är också en lämplig allroundmodell men litet tyngre.

Nikon lär ha en bra och prisvärd kompaktmodell med asfäriska linser men jag har inte använt den själv.

Skall du använda kikaren mycket skall du nog vara beredd att lägga från 4000 Kr och uppåt för en prestigemodell. Mekaniskt håller oftast en sådan kikare betydligt längre och det är inte för inte som de flesta sådana modeller har 20 eller 30 års garanti.

Hälsningar Thure
 
Man får vad man betalar för

Efter många års fågelskådning (och många utnötta kikare) har jag kommit fram till att om man skådar mycket och sliter mycket på kikarna så blir det dyrt med "billiga" kikare. De håller dåligt, efter ett tag blir det dubbelbild därför att de får sig en törn eller två och det kommer in vatten och de blir immiga. Skådar man mycket lönar det sig att lägga lite mer pengar på sina kikare.

Skådar man lite eller om man inte vet om man kommer att pyssla med fågelskådning så kan man köpa en billig kikare och känna efter hur kul man tycker det är. (Även om det blir mycket roligare med en bra kikare).

Gå in i en affär med många modeller och prova dig fram till en modell som du tycker passar dig. Även dyra kikarfabrikat har lite olika färgskala, en del gillar en viss typ och andra någon annan. Själv föredrar jag Leica framför Swarowski och Zeiss, mest för att jag tycker bättre om färgskalan. Sånt är ju ganska subjektivt. Även förstoringspreferens vad gäller handkikare är subjektiv till viss mån. Vissa gillar 10 gångers förstoring, andra 7. Jag tycker 8 gånger är perfekt för mig. Man får pröva sig fram.

En tubkikare är fantastiskt kul att komplettera med.

Kom just hem från några dagars fantastisk fågel- och växtskådning på Öland. Underbart.

mvh Staffan

Bra artikel om att välja fågelkikare:
http://www.naturbokhandeln.com/kikare/kikarval.html

Om du bor i eller råkar komma förbi Stockholm kan du alltid prova och jämföra många modeller hos Gunnar Olssons foto på Hornsgatan, hemsida:
http://www.gofoto.se/frameset.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.