Hörlurar för cykling!

Hade tänkt skaffa nya hörlurar som ska passa tillsammans med hjälm och inte störa för mycket med komplicerade sladdlösningar och obekväma pluggar! Hade tänkt klassiska In-Ear lurar likt Shure E2C - 700kr ungefär! Problemet jag ser med denna typ av lurar är att det totalt stänger ute all trafik och omgivningsljud! Kommer att användas på min Usa resa och vill inte att det ska vara anstängande för öronen i längden då långa ländsvägssträckor på trafikerade men även totalt trafiktoma vägar blir vanligt. Gillar inte riktigt när man hör vindbruset för mycket heller!

Så vad använder ni och vad rekommenderas! Att hitta välljudade hörlurar ser jag inte som särskilt svårt, hade förmodligen köpt ett par Shure eller AKG, problemet ligger alltså i att kunna uppfatta trafik men endå kunna njuta av bra ljud utan att tröttas ut av vindbrus och annat, en cyklingsanpassad hörlur :)!

/Mvh Sebastian
 
Satsa på den dyrare modellen. Vägrenarna på de amerikanska vägarna är av modellen breda och man känner sig väldigt trygg på dessa. Bilisterna kör också "vänligt" vilket gör att du kan trampa lugnt och lyssna på musik.

Kör hårt!
/Anders Forselius
 
Hej! Personligen tycker jag att det är mycket farligt att använda hörlurar. Inte nog med att man stänger ut ljudet från traffiken, omgivningen och väggunderlaget vilket försämrar dina möjligheter att upptäcka faror, men det har även en mycket negativ inverkan på balanssinnet!
 
Förstår ditt resonemang med farorna kring musiklyssning i trafik, men samtidigt är det inte riktigt ett alternativ att helt glömma mp3 spelaren! På en solo resa på 2-3 månader så skulle det bli aningen långtradigt om jag inte kunde lyssna på musik! Att endast lyssna till sig själv är i längden påfrestande!
Tror faktiskt att jag kör på Shure E2C, någon som lyssnat på den populära Sennheiser Cx300 som är lite billigare?

/Sebastian
 
någon som lyssnat på den populära Sennheiser Cx300

Jag har ett par Sennheiser CX 300. Väldigt bra ljudbild men inte alls bra för cykling. Brusar och ramlar lätt ur öronen.

Jag funderar på ett par Sennheiser OMX 70 sport istället, de borde sitta bättre utan att vara i vägen för hjälmen (eller tvärt om).
 
OMX 70 ser verkligen ut som en bra lur för aktiv träning som cykling! Har fått bra kritik rent allmänt och ligger bra i pris! Fråågan är väl mer om man trivs med ett skenande grönt ljus i öronen :p inga problem för mig

Tror det blir ett par sådana faktiskt :)
Någon annan som testat liknande jogging/tränings hörlurar?

/Basti
 
Vad sägs om en radio på styret? :)
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=3Tzut&page_id=40467&v=4D

Att använda in ear-lurar är i mitt tycke att be om hörselskador. I vilket fall blir man snabbt trött av att lyssna på dem, vilket i sin tur kan göra att man drar upp volymen ännu mer för att höra detaljer. Hellre i så fall ett par "vanliga" hörlurar med bygel bakom öronen, till exempel Sennheiser pmx200. Ännu bättre vore kanske ett par halvöppna dito, som inte är känsliga för vinddrag. Svårt att rekommendera en särskild modell.

Jag har också haft ett par sennheiser cx 300 som du frågade om, men gjorde mig av med dem pga ovanstående. Kändes dumt att misshandla den del av kroppen där både hörsel och balanssinne sitter. Ljudet i cx 300 är dock helt ok jämfört med andra smålurar.
 
Jag har ett par cx300 när jag cyklar, tycker de både sitter och låter bra. Men i Stockholms innerstad föredrar jag att bara lyssna med ett öra för att inte bli helt bortkopplad från trafiken. Har inga problem med varken hörsel eller balans...
 
Återkom gärna med vad du gillade OMX 70.

Mina cx 300 sitter kvar utan problem när jag springer på löpband och svetten fullkomligt rinner, men på cykel ramlar de snabbt ur. Knepigt egentligen, tror det är sladden som blir att dra i pluggarna. Kör med sladden innanför minst ett plagg och MP3-spelaren i bakfickan.
 
Sony

har hörsnäckor som passar mina ytteröron bättre än andra fabrikat.

De modeller av hörlurar dä man bär radion eller musikspelaren i en slangslinga runt nacken ger mindre risk för att sladdens tyngd eller att sladden trasslar med kläderna och rycker ut öronsnäckorna.

Vindbruset är ofta irriterande men man behöver höra trafikljuden så det får man leva med IMHO.

Thure
 
Sonen köpte ett par Sennheiser Hörlurar PMX-200. De är av utanpåliggande typ med en ögla ovanför öronen som håller dom uppe och en bygel bakom nacken. Fungerar toppen med hans cykelhjälm och släpper in lite trafikljud.

Mycket bra data, lika bra upplevelse (enligt sonen) och hyfsat pris.
 
jag använder min nokia sport 5500 med det klassiska headsetet man fick med till 5140i

en modell i hårdplast som hängs på örat. hur bra som helst då man hör omgivningen. lite bökigt med sladd dock. men en klockren lösning för mig. telefonen klarar chip på 2GB också så man klarar sig med rätt mycket musik elelr talbok i den...

HS-3.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bizarro Hörlurar utan vindsus Långcykling 13
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.