Hjälp! Vilket kök?

En annan nackdel med fotstöden som säljs (primus varianten tex) är att de inte passar alla gasflaskor, då dessa har olika diametrar beroende på fabrikat och/eller volym. Fast använder man bara gas från en och samma tillverkare så funkar de ju hyfsat bra.

http://jwbasecamp.com/Articles/Canister Stands/Canister Stove Stands.html

Fotstödsadaptern verkar ju vara ett vettigt alternativ om man vill ha ett kök till allt, och ska man paddlar så spelar ju den extra vikten eller volymen ingen roll ( = trangia istället :)
 
Och mindre än andra...
Skillnaden är förstås att man kan välja att köra med bara toppmonterat på vissa utflykter. Annars kan jag även tänka mig att en nackdel är att det ändå blir lite högre än ett vanligt spindelkök.
 
Microstove och Titan

Det lutar mot gas, verkar så praktiskt att kunna reglera lågan samt att ha den snabbare tiden, för att inte tala om att slippa måtta t-röd och kladda ner händerna.

Pris för min del är inte så viktigt, eftersom jag har blivit en e-bay tok på sistone och förstått att dollarns ras = halva priset (ink frakt) till priset vad man får betala här i sverige. Har hittat en Optimus Crux för 400:- (med frakt) och en JB för cirka 500:-! Om ni inte har skaffat ett e-bay konto så skynda er innan president valet, det finns pengar att spara och prylar att köpa. :)

Har också kollat in Kelly Kettle eller Storm Kettle (samma sak i stort sett, Storm Kettlen väger mer vilket dom annser gör den mer stryktålig), himmla smart vattenkokare och följer KISS regeln (keep it simple stupid). Tror inte att den är jätte bra att ha med sig i skogen om man inte enbart vill äta frystorkat, men väldigt smart som sagt.

Ok, gas med ett en liters kärl. Vilken kan man vara mest tillfredställd att ha med sig?

Finns en hel del liknade trådar där det har diskuterats enmans/lätta kök... Efter att ha använt Primus MicroStove(som jag anser är bättre än Crux:en och PR pga stabilitet och användarvänligt) det tillsammans med ett MSR Titan kettle 0,80l...funkar perfekt när man är ensam eller två att laga vanlig mat i! (Använder oxå kokkärlet att äta ur)
Recentioner finns på min sida!

Angående fotstöd så funkar det Mycket bra, ger stabilitet när marken är mjuk..men funkar inte så bra med den minsta gasflaskan!

//A
 
En slags kompromiss är att köpa en adapter, en fot med slang till sitt toppmonterade kök. Då har man möjlighet att välja hur man vill använda det.

gasadapter_ben.jpg


Adaptern på bilden väger 195 g.

Lite trådkapning, ber om ursäkt ...
Jag är mycket intresserad av erfarenheter av den här adaptern/liknande konstruktioner för att använda gas vintertid. Den som har sådana erfarenheter får gärna starta en ny tråd :)

Jörgen
 
gasadapter_ben.jpg


2521082057

Med gassavtapping i væskefase vil den letteste gassen (propan ) holde lenger, og opprettholde trykket i flaska.
9775-A25_500.jpg

Da varer bør dette virke ved kallere temperatur enn om flaska stod med ventilen opp.

dsk
 
Jag är inte säker på att jag förstår vare sig bilderna eller texten riktigt...

Men det borde vara en fördel att ha flaskan upp-och-ned för att så långt som möjligt bibehålla trycket samt få ut ungefär rätt blandning?

Antar att det inte är nåt problem, dvs att förgasning "hinner" ske innnan förbränning(?).
 
Skulle faktiskt vilja föreslå ett Trangia HA lätt tåligt och med ett rejält vindskydd och som byggas ut med både multifuel och gas och kan även köras på T-röd som funkar året om. Spindelköken har man inte mycket att vinna på längre med tanke på hur lätta de nya Trangia köken är.
Dessvärre blev HA köken oväntat populära och svår att få tag i men enligt Trangia så ska man öka produktionen av dessa udner hösten.
 
Trangia även om tungt och beskyllt för containerkök är stabilt och mycket väl vindskyddat. Med att lämna en kastrull och den dubiösa stekpannan hemma blir det väsentligt lättare. Man kan använda en aluminium tallrik, pajform, tårtbotten till effektivt och lätt lock.
//J

Jag testade härom helgen att skippa stekpannan på mitt (20 år gamla) lilla trangiakök.
När jag sen tryckte ner köket i ryggsäcken deformerades det en hel del. När jag skulle laga mat fick jag först inte ner grytan, utan var tvungen att bända en del i vindskyddet först. Det verkar helt enkelt som att stekpannan hade en viktig stabiliserande funktion.

Några tips om hur detta kan undvikas? Säg inte "undvik att knö ner köket", för det kommer jag fortsätta med :)

/OJ
 
Jag testade härom helgen att skippa stekpannan på mitt (20 år gamla) lilla trangiakök.
När jag sen tryckte ner köket i ryggsäcken deformerades det en hel del. När jag skulle laga mat fick jag först inte ner grytan, utan var tvungen att bända en del i vindskyddet först. Det verkar helt enkelt som att stekpannan hade en viktig stabiliserande funktion.

Några tips om hur detta kan undvikas? Säg inte "undvik att knö ner köket", för det kommer jag fortsätta med :)

/OJ

Ersätt stekpannan med en atrapp :)?

Annars är titanstekpannan mycket bra viktmässigt, man tjänar ca 50 % i jämförelse med standard. Vet inte vad HA-varianten väger men den kanske kan vara ett alternativ den med...
Stekpannan verkar ju onekligen fylla mer än en funktion så kanske bäst låta den vara kvar..;).

//J
 
Jag är inte säker på att jag förstår vare sig bilderna eller texten riktigt...

Men det borde vara en fördel att ha flaskan upp-och-ned för att så långt som möjligt bibehålla trycket samt få ut ungefär rätt blandning?

Antar att det inte är nåt problem, dvs att förgasning "hinner" ske innnan förbränning(?).

De gikk vel litt fort med teksten, men du oppfattet riktig.

(Litt synd at vi ikke kan gå innå redigere slike feil i ettertid.)

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.