Hjälp! Vilket kök?

Svart termos

OT:

Då kan du ju å andra sidan gå in på Naturkompaniet och be att få köpa ett kök svart, lika gärna. Det borde ge ett bra nettopris även det. Jag tror dock inte att det kommer att lyckas så särskilt lätt, och tur är väl det.


Jag köpte för några dagar sedan en svart Termos (Primus) på Naturkompaniet ;)

732351_61_71_81_230x230.jpg



Dom hade även svarta kök (Primus EtaPower EF, men jag lyckades inte länka till bilden) :(

Per
 
Hej

Jag har tröttnat på mitt buckliga jägarkök och letar efter något som är snabbare och kanske mindre till solo utflykter. Tycker ni att man ska satsa på modellerna som ligger på 1 liter eller är det för litet? Vilket bränsle, gas eller flytande? Att tilläga är att jag vandrar inte på vintern.

Tack på förhand

Det finnes så mye å velge mellom http://www.m151a2.jp/gi/milf2.htm

Selv bruker jeg Trangia med gassbrenner, Optimus Nova, hjemmelaget vindskjerm i ulike kombinasjoner.

Kjøp først og fremst noe du føler deg komfortabel med.

dsk
 
Köket är en av de viktigaste prylarna i utrustningen, är du en minimalist eller är du en traditionalist, det vet och kan bara du. Jag känner de som måste ha tre kastruller, skärbräda och tallrikar samt muggar och jag vet de som äter ur grytan, har en vikkåsa till dryck och är belåtna med den utrustningen. När vi går ut med sällskap har vi ofta både tallrikar och kaffemuggar med oss förutom stora kastrullerna och melittabryggaren, allt beror på omständigheter och vad som är viktigt när...
Vandra är sin sak, paddla och picknic är sin sak.
Man bör ju förstå att en lista som Dags japanska länk är ett museum över vad som funnits.....Det som finns i butikerna ser lite annorlunda ut och imorgon kommer det att se ännu lite annorlunda ut.
Trangia även om tungt och beskyllt för containerkök är stabilt och mycket väl vindskyddat, i kombination med gastillsats är det effektivt om inte det lättaste alternativet. Med att lämna en kastrull och den dubiösa stekpannan hemma blir det väsentligt lättare. Man kan använda en aluminium tallrik, pajform, tårtbotten till effektivt och lätt lock.
Toppmonterade kök PR, Biltema PEAK m fl beskylls för att vara ranka, men stabiliseras lätt med tre tältpinnar, ha dåliga vindskydd, men det är lätt att använda dig själv, ett träd/sten samt din ryggsäck till ett mycket effektift lä för ditt kök.
En del förfasas över att äta ur samma kastrull, trots att de flesta försvars hela mathållning baseras på det....Själv väljer jag helst mina kastrulldelare med omsorg.
Trivs man är det rätt och när man blivit förtrogen med sin köksutrustning kan man torka bättre/billigare mat hemma och få ut riktiga läckra små grytor i naturen. Möjligheterna är oändliga.
//J
 
Hej

Jag har tröttnat på mitt buckliga jägarkök och letar efter något som är snabbare och kanske mindre till solo utflykter. Tycker ni att man ska satsa på modellerna som ligger på 1 liter eller är det för litet? Vilket bränsle, gas eller flytande? Att tilläga är att jag vandrar inte på vintern.

Tack på förhand

Jag gick för 20 år sedan från jägarkök till flerbränslekök, MSR XGK. Detta kök är ganska lätt och funkar alltid. Efter ca 10 år förstod jag att det fanns alternativ som lät mindre. Sen har jag testat olika varianter bl a toppmonterat gaskök för sommarbruk och andra flerbränslekök för vinterbruk...

Toppmonterade gaskök är lätta vilket talar starkt för dem, men tyvärr tycker jag inte alls om att laga mat på dem. Att röra om, att tillsätta ingredienser, att vispa ned, allt måste göras med försiktighet för att den ranka konstruktionen inte ska falla omkull. Stora kastruller gör det ännu äventyrligare. Detta även om man sätter ner pinnar runt gasflaskan...dessutom är de vindkänsliga, med mitt XGK , Kap-arktic eller jägarkök är det inga problem att laga mat bakom en sten även om det blåser hundar och katter. Med toppmonterat gaskök kan det vara omöjligt att få vattnet att koka under sådana omständigheter...

Eftersom du inte vandrar på vintern skulle jag föreslå ett gaskök med slang och benstöd, typ Optimus stella/motsvarande. Då får du lättvikt, enkelt handhavande men ändå bra stöd för "riktig" matlagning. Ska man göra ngt mer än bara värma vatten till påsmat tycker jag att en kastrull på minst 1,3, gärna 1,5 liter behövs. T ex jägarkökskastrullerna :).

Om du bara avser att värma vatten, koka nudlar och liknande, och värderar lätt vikt framför allt annat, köp ett toppmonterat gaskök och skaffa en liten bytta på ca 1 L med ett lock av en pajform. Det räcker :).

Mvh,

//J
 
Senast ändrad:
Fotstöd

Funkar inte fotstöd till gasbehållaren för att minska rangligheten på de topmonterade köken?
fotstod_opt.jpg
Själv äter jag ur kastrullen, gillar inte att ha överflödigt med material med mig. Brukar också dricka direkt ur kastrullen när jag gör kaffe för att slippa att ta med en kåsa :cool:
 
Funkar inte fotstöd till gasbehållaren för att minska rangligheten på de topmonterade köken?
Visa bilaga 197
Själv äter jag ur kastrullen, gillar inte att ha överflödigt med material med mig. Brukar också dricka direkt ur kastrullen när jag gör kaffe för att slippa att ta med en kåsa :cool:

Jag tycker inte att stöden funkar särskilt bra, det blir fortfarande rangligt när man rör om och grejar, skrapa och steker...dessutom är de ytterligare en pryl att släpa på. Tillslut kan man lika gärna ha ett stabilare kök och skippa extraprylarna som behövs för att staga upp flaskköket...

Men det är min åsikt...


Häls,

//J
 
En slags kompromiss är att köpa en adapter, en fot med slang till sitt toppmonterade kök. Då har man möjlighet att välja hur man vill använda det.

gasadapter_ben.jpg


Adaptern på bilden väger 195 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.