Lite hjälp...!

Tjena!

Har väldigt lite erfarenhet på att laga mat ute i naturen. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig råd på vad som är lämpligt att börja med. Kommer kanske bara som längst vara ute i 1-2 dagar (kajak). Ska helst vara lätt att sköta, prisvärt och bra kvalitet.

Tack på förhand!

/Marcus
 
Jag hatar mig själv för att jag säger detta... *urk*

Varför skaffar du dig inte ett Trangia kök med spritbrännare till att börja med, efterhand så kan du bygga ut köket med en fotogenbrännare.. *tvi* Det är väl så att Trangia är en jäkligt *spott* genomtänkt produkt som kan följa dig genom de närmsta 20åren..
 
Mat och kök

Se Trangias hemsida.
http://www.trangia.se/

Själv har jag använt Trangias spritbrännare i över 30 år i temperaturer ner till -42 och de fungerar i alla väder. Vid extremt kalla temperaturer bör du dock ha en "fickplunta" med Tenolen (spriten) i så den är varm. Väldigt lite delar (nästan inga) som kan gå sönder. Dessutom är den tyst.

Laga mat som vanligt.

MVH
Rolf
 
vikt och sånt

Det finns åtminstone två storlekar på Trangias kök. Det mindre väger under 1 kg. Och som sagt, i en kajak kan väl knappast några hundra gram extra betyda så mycket.

MVH
Rolf
 
Trangia med gasol en kanonlösning

När man paddlar kan man ha med sig tunga saker. Det gäller inte bara köket i sig utan även maten.

Därför föreslår jag att du lagar riktig mat när du är ute. Det innebär att du ska byta ut Trangiats "värmeljus" till brännare och skaffa en gasolbrännare som enkelt monteras in. Kostar några hundra och gör att du kan låta mat puttra, småkoka, stormkoka eller vad du vill eftersom du till och med får bättre kontroll än på elplattorna därhemma (om du har gas hemma vet du redan vad jag menar).

De flesta jag känner som har provat tycker att det är ett av de största lyften man kan göra i sin friluftsutrustning. Man blir rena tv-kocken!

(Naturligtvis kan du lägga ut 1200 extra och köpa en flerbränsleinsats, men det är det knappast värt för vanligt bruk)
 
Re: Trangia med gasol en kanonlösning

Nordesjo; sa:
Naturligtvis kan du lägga ut 1200 extra och köpa en flerbränsleinsats, men det är det knappast värt för vanligt bruk

Hur e det nu med multifuel-köken som klarar både gas/flytande bränslen? Jag har fått för mig att dom har haft en del effekt och tätningsproblem?
 
Re: Re: Trangia med gasol en kanonlösning

FJS90-91; sa:
....
Hur e det nu med multifuel-köken som klarar både gas/flytande bränslen? Jag har fått för mig att dom har haft en del effekt och tätningsproblem?
Mitt Primus MFS är heltätt. Bra effekt med bensin, dålig effekt med gas. Använder det som ett renodlat bensinkök vår, höst, vinter. Och ett annat renodlat gaskök för sommaren.

Raskesven
 
Re: Re: Trangia med gasol en kanonlösning

FJS90-91; sa:
Hur e det nu med multifuel-köken som klarar både gas/flytande bränslen? Jag har fått för mig att dom har haft en del effekt och tätningsproblem?

Ingen aning. Jag har aldrig sett några såna flerbränsleinsatser. De brukar väl bara ta flytande bränslen?

Men som sagt: för de flesta användare funkar gas alldeles förträffligt.
 
Jodå

Flera av multifuelköken hanterar ju både gas och vätskeformiga bränslen, mer eller mindre bra iofs. Däremot känner jag inte till att det finns någon av dessa som görs för att direkt passa i ett Trangia, men med modifikationer (t.ex. ta bort benen på ett MFS) så funkar det säkert bra (enligt tidigare skribenter här på sidan).
 
Primus Omnifuel går att köra på både flytande bränslen och på gas utan problem. Som tidigare påpekats finns det inget sådant kök som är direkt färdigt anpassat till Trangia men med en trangiaadepter samt en rundfil och några minuters arbete anpassas även en Omnifuel lätt till ett Trangia.

Så till originalfrågan. Ett Trangia-kök med en gastillsats är ett mycket bra och prisvärt kök för kajakpaddling under sommartid. Stadigt, bra vindskydd, lättjusterad effekt och dessutom med möjlighet att bygga vidare med andra brännare senare om man så skulle vilja.

Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
a00n Otimus Crux LIte - Måndagsexemplar? Kök och brännare 8
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
avslutatmedlemskap160620 Lite för er som gillar gamla kök Kök och brännare 1
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
dr_ljungberg Primus Alpine Micro, Lite Trail och Techno Trail Kök och brännare 1
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.