Gore-tex tält

Hej!
Skall köpa nytt tält och har att välja mellan att köpa ett Unna för ca 4000 kr eller ett 2-mans kupoltält i 3-lager Gore-Tex för 500 euro på Globetrotter. Är det någon som har erfarenhet av Gore-tex tält? håller de vad de lovar? Det lockar ju att spara in lite på vikten... Tältet väger lite mindre än Unna...
/Magnus
 
Nu blev jag lite förvånad här, hur kommer det sig att ett GoreTex-tält är lättare än tält av silikonbelagd nylon? Gore-membranet lär ju inte vara lättare än silikonbeläggningen, men det kanske gör att duken kan göras ännu tunnare (fungerar som armering)??

(Att man skulle få nån nytta av Gore-membranets "andning" i ett tält är ju bara att glömma, SÅ stor temperaturskillnad är det ju normalt inte på de båda sidorna av tältduekn.)
 
Nej tack

Jag har i och för sig aldrig använt ett tält i Gore-tex och har därför bara teoretisk kunskap. Andingsförmågan eller möjligheten till diffussion (om man ska vara petig) bygger på att det finns en "kraft" som driver ut fukten. Denna kraft är ofta värmeskillnaden mellan in och utsidan av Gore-texmembranet. I tält med membranet långt från kroppens värmekälla blir temperaturskillnaden liten och därmed blir även den drivande "kraften" liten.

För att göra saken ännu tråkigare har vi det där med kondens. Vår utandningsluft innehåller vattenånga som bara längtar efter att få kondensera på en kall yta, tältets insida. I ett tält av Gore-tex med bara en tältväv blir kondensen ett större problem än i ett tält med dubbla tältvävar.

Om tältet i stället är gjort med Gore-tex i yttertältet och vanligt tyg i innertältet så blir temperaturskillnaden minimal. Med minimal temperaturskillnad blir det en minimal drivkraft på fukten. Alltså högre vikt utan några fördelar.

Reklammakare vill få oss att tro att Gore-tex är lösningen på alla världens problem men det är det inte.
 
Re: Nej tack

KjellF; sa:
Om tältet i stället är gjort med Gore-tex i yttertältet och vanligt tyg i innertältet så blir temperaturskillnaden minimal.

Mja, är det verkligen inner och yttertält?
Det skulle ju förvåna mig i alla fall, viktbesparingen ligger väl i att det bara är ett lager tältduk?

Nä, jag vill inte heller ha GT i tält, tror inte alls på det, Unna däremot är riktigt trevligt.



JL
 
Glöm GT i tält!!

Hej!

Bodde en natt i ett Gore-Textält i ösregn och det kommer jag aldrig göra om.

Som sagts tidigare. Gore-Tex principen bygger på att det är högre ångtryck på insidan än utsidan av väven vilket tex. uppstår av kroppsvärmen. I ett tält är väven alldeles för långt bort från kroppen för att detta ska fungera bra.

Prova även att sitta med GT-byxorna på en blöt dyna så får ni se vad som händer när det är samma temperatur på båda sidor om väven.

Mvh, Fredrik
 
har bestämt för mig!

tror jag läste någonstans om nått, gore-textält och det rekomenderades inte att användas på låg höjd och när det var varmt. det skule bara användas högt och kallt tror jag det stod. har aldrig sovit i ett tält i gore-tex, men det ligger en försvarets gore-tex "puppa" i min sambos rum och bara väntar på att bli betygsatt. nu är det väll en överdrift att kalla den för tält, men jag kan ju återkomma när jag har lite mer kött på benen.

/einar
 
Enkel/dubbel

Hej,

de GT-tält jag sett har inte varit lättare än lättviktstält i dubbelväv, snarare betydligt tyngre. Det är i o f s 10 år sedan jag sov i en sådan konstruktion, så en del kan ju ha hänt.

Kondens kan det bli men om GT-tältet har bra ventilation så bör det inte vara något större problem.

Min främsta invänding mot enkeltält är att man måste lägga all våt utrustning utanför och att det är lite riskablare att laga mat i skydd av tältet. I Unna
t ex får du lätt plats med långturspackning, leriga stövlar och kök mellan inner- och yttertältet. Det blir lite smidigare i längden...


J
 
Jag har ett sovsäcksöverdrag

Jag har ett sovsäcksöverdrag som är ett mini-mini tunneltält från Helsport med Gore-Tex väv.

Det funkar inte när det gäller att hålla kondensen borta tyget är för långt från värmekällan och här talar vi om 25 cm bara.

Att hålla kondens borta är fråga om ventilation så välj ett konventionellt tält med mycket vädringsmöjligheter.
 
Re: Glöm GT i tält!!

Norris; sa:
Hej!

Som sagts tidigare. Gore-Tex principen bygger på att det är högre ångtryck på insidan än utsidan av väven vilket tex. uppstår av kroppsvärmen. I ett tält är väven alldeles för långt bort från kroppen för att detta ska fungera bra.

Mvh, Fredrik

Njaa, tält till skillnad från sovsäcksöverdrag i GT brukar ha ventiler precis som vanliga tält så ångtrycket spelar nog mindre roll för ventilationen.

Däremot finns det andra nackdelar med enkeltält, sämre möjlighet att stuva fuktig utrustning t ex.

J
 
Re: Re: Glöm GT i tält!!

joru; sa:
Norris; sa:
Hej!
Som sagts tidigare. Gore-Tex principen bygger på att det är högre ångtryck på insidan än utsidan av väven vilket tex. uppstår av kroppsvärmen. Mvh, Fredrik
Njaa, tält till skillnad från sovsäcksöverdrag i GT brukar ha ventiler precis som vanliga tält så ångtrycket spelar nog mindre roll för ventilationen.
J
Skulle det ovanstånde kunna ge slutsatsen att det "diffunderande" membranet i en jacka INTE fungerar om man har ventilationsöppningar i hals och armhåla öppna??
Undrar Patric... (helt jävla vilse av alla andas-resonemang...)
 
Har man ventilationsöppningar så öppna att de jämnar ut gastrycket helt i hela plagget (vilket de ju kanske inte gör) så funkar nog inte membranet, nej. Men då behöver det ju andra sidan inte fungera...

En jacka är ju inte en enda luftvolym, utan flera. Öppnar man under ärmarna är det inte säkert att det påverkar klimatet i ryggslutet så mycket.

Annars kan man ju välja: pressa ut ångan genom innertyg, plastfilm och impregnerat yttertyg - eller lufta ut den genom ventiler. Jag vet vad jag skulle välja.
 
Re: Re: Glöm GT i tält!!

joru; sa:
Njaa, tält till skillnad från sovsäcksöverdrag i GT brukar ha ventiler precis som vanliga tält så ångtrycket spelar nog mindre roll för ventilationen.

Men frågan är ju då VARFÖR man använder ett så pass dyrt material som GoreTex när man inte utnyttjar dess ånggenomsläpplighet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Legokonstapel Western Mountaineering Gore Windstop vs Infinium Bo och sova 1
fms504 Gore DryLoft ??? Bo och sova 4
larre lätt syntetsäck (tex snugpak) Bo och sova 3
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.