frågar även här om tält

http://www.uteliv.se/campingtalt-21/biker_lyx-51.html någon som testat detta ??? eller har tips på nått liknade storlek å pris mässigt ?

Den konstruktionen gör att du får både dåliga innermått och ett mer vindkänslig tält än ett motsvarande tunneltält som väger lika mycket. Skall du köpa ett 2-pers tält ger Northstars Arctic Alpine Design WBT 2 mycket pang för pengarna. Gott om mer info om detta och andra lämpliga tält via sökfunktionen.
 
Nä klonen ska ju med å trampa nu på den resa tältet införskaffas till =)
Jo det förståss alltid trevligt kunna se grejerna live innan man handlar får ta å kolla om det är möjligt här i kring annars får jag väl ta mig ner till Stockholm å kolla runt där
 
Jag hade ett tält Taurus tält från Vaude men kommer inte ihåg om det var Taurus I eller Taurus II. [snip] Använde tältet ungefär 500 nätter innan jag köpte ett nytt.

/Stellan

Stellan, eftersom jag går i samma tankar och konfronteras med samma problem ...

Min fru säger blankt nej till att sova i tält. Men vi vet hur det är med kvinnors "nej" (dåligt försök att vara rolig). När det väl kommer till kritan, som kommer hon att följa med.

Jag har ingen lust att köpa en 3-mannatält, vilket jag skulle göra om jag visste att hon alltid skulle följa med, men ett tält som är avsett för 1 men som till nöds kan klara två (eller får hon vackert köpa sitt eget 1-manstält) är jag intresserad av.

Jag har tittat på Hilleberg mest. Kostar mer, men det blir inte bortkastade pengar som det kan bli med allför billiga tält.

Unno, Soulo ... kanske, kanske Nallo (2-manna).

Jag är nyfiken på vilket tält du ersatte Taurus med. Jag har nämligen också tittat på det bland Vaudes urval (också Hogan).

Daniel
 
Stellan, eftersom jag går i samma tankar och konfronteras med samma problem ...

Jag är nyfiken på vilket tält du ersatte Taurus med. Jag har nämligen också tittat på det bland Vaudes urval (också Hogan).

Daniel

Taurus II är ett tält för 2-3 personer. Är gränsfall för stort för en person men stor plats är skönt att ha. Problemet är vikten... Om man cyklar så har vikten inte så stor betydelse jämfört om man vandrar.

Jag bytte mitt Taurus mot "The North Face TADPOLE 23" och tyckte det såg bra ut när jag köpte det. Är ett bra sommartält vid varmt väder och mygg. Det är myggnät på alla sidor och det blir svalt. Problemet är att det inte går att stänga myggnäten och vid sandstormar fylls tältet med sand. Tältduken är inte så bra och redan efter 100 nätter började tältduken spricka. Använde tältet i ungefär 200 nätter innan jag bytte igen. Bra tält för kortare sommarturer men det slits ganska snabbt.

444.jpg


Nästa tält blev "MSR Fusion 2" och det köpte jag 2008 och uppskattade det. Det är ungefär som TADPOLE 23 men har kraftigare duk och lite större. Det har hela sidor med myggnät men det finns en innerduk som gör att man kan stänga vid svalare väder. Har närmare 400 nätter och testat både sommar och vintertältning. En tältstång är bruten pga att en ko trampade på den och sedan blev det storm. Har lagat stången och kommer att använda tältet i år. Lite tyngre tält och klarar dåligt väder. Tältspiken som hör till tältet går inte att böja och knappt knäcka. Lyckades slå ner tältspiken i asfalt när jag tältade på en övergiven väg i Iran.

387.jpg


4018126_v1_m56577569830511751.jpg


/Stellan
 
Om du frågar mig så skulle inte jag köpa något från ett företag som gör en variant på särskrivning i sitt företagsnamn. Begåvningskapitalet är väldigt lågt i Ute-liv (sic).

Att använda bindestreck är inte en variant på särskrivning, det är en variant av ihopskrivning. Man må tycka att det är onödigt, ser barnsligt ut, är svårläst och kanske till och med i förlängningen skapar särskrivare, men särskrivning är det inte.

FJÄLL
RÄVEN

...är dock särskrivning. Det är också gestalttext. Världen är inte svart eller vit, utan består av ganska många färger. :)

---

Men i princip håller jag med: om man inte kan anlita människor som kan skriva när firman behöver skriva, hur ska man kunna anlita folk som kan hitta bra produkter när firman behöver hitta bra produkter?
 
lugna er särskrivningsfacister :)

Man blir ju lite intresserad av att få en sammanställd artikel från Stellan där han beskriver för och nackdelar med alla de tält han avverkat.

Kom igen nu j_stellan.

BZ/
 
Man blir ju lite intresserad av att få en sammanställd artikel från Stellan där han beskriver för och nackdelar med alla de tält han avverkat.

Kom igen nu j_stellan.

BZ/

Jag får väl skriva en fin artikel senare... Har inte tid idag. Jag får se när jag har tillgång till hyfsat internet nästa gång

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.