Flottör/stabilisator/utriggare?

Överväger att skapa någon form av permanenta snabbfästen för utriggare på min Point 65, för att kunna kombinera säkerhetsaspekten vid ensampaddling med möjlighet att stanna upp och luncha med kajaken i lugn och ro, sova lite, kanske fiska osv. Med andra ord ordna någon form av utriggare som stabiliserar kajaken i grov sjö. Antingen genom att kombinera reservpaddeln, i delad form, med två flottörer, eller kanske investera i VKV:s utriggare av mer strömlinjeformad typ. Någon som har nånting matnyttigt att säga om detta? Funkar VKV:s utriggare att paddla/segla drake med (som de själva hävdar)?
 
VKV Stabilisator funkar utmärkt

Jag använder VKV:s strömlineformade stabilisatorer och de funkar perfekt (på VKV Elite). De sitter så högt att de knappt går i vattnet förrän man börjar luta kajaken. Därmed påverkar de inte snabbheten något nämnvärt. Av uppenbara skäl går det dock inte att föra paddeln lika nära kajaken som vanligt ;).

Använder man reservpaddeln plus paddelflottör kan man somna på däck utan att det gör något.

Fundera gärna på VKV:s egen lösning med genomgående rör
 
Jag har länge funderat på att fixa ett fäste för utriggare på min Calypso - har haft (givande) kontakt med bl.a. Per Egelberg och Peter Ask om detta. Det verkar vara ganska tydligt att den lösning VKV har är mycket bra, det e nog så jag vill ha det. Känns lite tufft att börja ta hål i båten men under vintern, när det förhoppningsvis finns utrymme i garaget, är det tänkt att bli av.

Det skulle vara mycket trevligt att hålla kontakt med andra som har liknande funderingar!

/Niilo
 
stabilisatorer

Stabilisatorer är inte helt oemotsagt. här är en bra artikel av den kände (i Nordamerika) konstruktören John Winters.

http://www.canoebuilding.com/usr/articles/John Winters Articles/sands.htm

Kontentan är att man med stabilisatorer i ett huj förvandlar sin sjövärdiga kajak till en fakost med egenskaper som en färja eller flotte. vinkel när kajaken slår runt blir en helt annan och sämre tänk också på att dom krafter som ger stabiliteten även kan hjälper till att välta kajaken i sjögång.

Tex om man får en våg som bryter över eller under stabilisatorn så får vågen lättare tag i stabilisatorn och kan lättare tippa kajaken. Tänk också på att kajaken blir lika stadig även om den ligger uppochner.

Personligen tycker jag att man skall välja en kajak med rätt stabilitet från början även om den blir någom knop långsammare
 
För min del har jag aldrig ens haft tanken att *paddla* med någon slags stabilisator på plats, har en känsla av att paddlingen i så fall blir både mödosam och trist. Är vädret för tufft för mig, sticker jag inte ut - blir det det under färden, söker jag skydd (brukar sällan vara så värst långt till någon ö där jag håller till).

Jag vill, vid fint väder, just precis förvandla min sjövärdiga kajak (gammal Calypso, kanonfin) till en farkost med egenskaper som en färja eller flotte - för att kunna ägna sig åt aktiviteter som fiske eller dopp..!

/Niilo
 
klokt

Låter väldigt klokt

Hmm.. borde ganska enkelt kunna ordnas med några stänger och någonting upplåsbart. Lite trist att borra hål i kajaken borde gå att fixa med några remmar runt kajaken. Ska fundera lite mer...

Hans
 
Har också funderat mycket på lösningar som inte kräver så drastiska ingrepp - har fått tips om http://www.clifford-kajak.com/ bland annat - men känner starkt att jag inte vill ha nåt fast(surrat?!) på däck som funkar "då där" - skall det vara nåt, måste det bli helgediget! Och däcket skulle jag i vilket fall helst behålla rent..

Suck, detta innebär ju glasfiberjobb och visst är jag lite orolig över att av misstag sabba min fina båt!

/Niilo
 
Winters artikel var intressant

Winters sammanfattar med att det inte finns en entydig lösning. Han betonar också betydelsen av paddlarens skicklighet, vilken naturligtvis ändras med åren. Därav följer att det ÄR praktiskt att kunna variera kajakens egenskaper.

Hans uppfattning verkar vara att stabilisatorer är en utmärkt lösning vid icke-brytande vågor och/eller ovana paddlare. Själv använder jag stabilisatorerna huvudsakligen vintertid (små icke-brytande vågor), eller då jag känner att min balans blir påverkad (sjösjuka). Mödosam blir inte paddlingen, men man får föra paddeln längre från kajaken.

Den smala kajaken föredrar Winters i större brytande vågor. I sådana situationer använder jag min Elite utan stabilisatorer. Gärna i kombination med lite större last i kajaken och en sjösjuketablett. Den rider utmärkt i 2 m vågor OAVSETT vilket håll vågorna kommer ifrån.

Uteriggaren däremot använder jag just vid dopp, utnyttjande av soldäcket, tupplurar eller liknande. I dessa situationer är det ju faktiskt en privat ö man vill ha.
 
Utriggare

Jag håller på att bygga egna pontoner till min kanadensare som har segel, 3 meter mast plus försegel.
Jag har seglat med den i två år men nu då jag ändrar riggen till 6 kvm segelyta behöver jag mer stöd.

Jag har köpt aluminiumrör som passar i varandra, genomborrat hål och använder ringsprint för snabbfäste på ytterändarna. Snabbfäste i kanoten är inte byggt ännu. Själva pontonerna tillverkas av plaströr, C.a 10 cm i diameter.

Jag skall ta bilder och skicka in, mitt bygge måste bli klart till helgen 25/26 augusti.

Jag återkommer efter helgen med hur det gick.

mvh Leif Larsson.
 
Frågor..

Ni som har stabilisatorer, hur använder ni dessa?
Är det "bara" vid nödsituationer,när man vält och inte lyckats med rollen i jobbig sjö och har sittbrunnen full med vatten,vid foto,lunch,fiske,ta en tupplur osv?

Risk för kapsejsning upplever jag bara vid branta vågor och brytande sjö..använder ni och hur upplever ni användning av stabilisatorer under såna förhållanden? Jag får känslan att stabilisatorer som sticker ut på sidorna kan stjälpa snarare än hjälpa när det rullar in brant och kanske brytande vågor från sidan. Vore kul höra från er med erfarenhet. Häls Ola
 
Vingar

Jag återger här delar av ett mail som jag skickade till Niilo häromdagen apropå stabilisatorer:


"Jag tänkte bara äckla dig lite med att berätta om lördagens paddling kring Ven i Öresund:
Strålande sol, +24 och nästan helt vindstilla, gissa om man blir badsugen? Stränderna på Ven består mest av sten, och det kommer mycket svall från båtar och fartyg hela tiden. Svårt att landa med kajak alltså. Då är stabilisatorerna perfekta! Jag stannade flera gånger, satte i "vingarna" och plumsade i vattnet. Efter en simtur la jag mig på akterdäck en stund och bara njöt av livet."

Jag har VKV:s delbara reservpaddel och två paddelflottörer. Med dessa monterade blir kajaken väldigt stabil, då de sticker ut ca 70 cm på varje sida. Dessa stabilisatorer är inget som man paddlar längre sträckor med med då de lätt går i vattnet och gör motstånd, samt är i vägen för paddeln. De är tänkta som hjälpmedel efter en kapsejsning, eller för att ligga still och ...tja, bada t ex.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.