flottör?

Såg på en länk som jag inte hittar tillbaka till, en mkt bra uppfinning. Det var en paddelflottör med en påse av något material som man kunde fylla med vatten och använda som motvikt när man ska ta sig i kajaken. Vattnet åkte genast ut så fort man vände flottören. Vet någon var man kan få tag på en sådan. Sidan jag såg det på var inte svensk så jag vet inte om den går att få tag på här?

Maua
 
Vet inget om detta. Men i friluftsfrämjandets tidning "Friluftsliv i alla väder", var det ett reportage om olika sätt att ta sig upp i kajaken. De visade också olika flottörer. Jag tror att det var i nr 2005:03.
 
Är du verkligen säker på att den ska fyllas med vatten? Jag har en paddelflottör som i och för sig kan fyllas med vatten, men det har jag aldrig gjort.

En "påse" med luft förefaller ge något bättre stabiliserande egenskaper än en "påse" fylld med vatten.

/Niclas
 
Har sagt det förr och säger det (gärna) igen:
Öva gärna på flottöräddning i obehaglig miljö (där man kan tänkas välta). Det är bra mycket svårare där än i en stilla vik, eller i en varm bassäng.

Flottör är bra, men det är inte helt lätt när det går sjö. Kamraträddning är säkrare då.

Tycker Patric den Tjatige
 
Jo alltså, det är en vanlig flottör med någon form av flytelement i, som förhindrar att paddeld sjunker när man hänger på den. men om man tänker att man har flottören liggandes i vattenytan (fastsatt på paddeln) medands man pumpar ur kajaken. då har man ju bara stabilitet åt det hållet där man har flottören på paddeln. med en påse som sitter under flottören så får man ju en motvikt åt andra hållet också! Förstår ni hur jag menar? Om man skulle tippa över åt motsatt håll så har man ju en vattenpåse som tynger ner. Ska göra ett nytt försök att hitta artickeln igen. Jag hittade den här på utsidan (tror jag) och handlade om räddningstekniker. Det var en mkt smart konstruktion som inte borde vara allt för svår att göra själv.

Maua
 
Jo, det var ju en fiffig sak det där. Fast verkar ganska klumpig faktiskt och har aldrig sett något liknande. Tror nog att den vanliga modellen på flottörer är bättre och lättare att använda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.