Mentzings fiffiga flottör - någon som testat?

I Karin Mentzings bra kajakbok Långfärdskajak beskriver hon en flottör hon menar man kan bygga själv och som dessutom skall vara bättre, billigare och säkrare än de uppblåsbara man kan köpa.

En uppblåsbar kostar här i Göteborg ungefär 470 kr.

Karin Mentzings idé är att man syr en säck med dragsko i öppningen av något slitstarkt tyg och stoppar i två frigolitblock. När man skall använda den stoppar man in paddelbladet mellan frigolitblocken och snörper åt dragskon. Argumenten för är att priset verkar kunna hamna under femtiolappen och att man slipper ligga i kallt vatten och försöka blåsa upp en flottör, vilket kan vara svårt om man håller på att frysa ihjäl.

Finns det någon, förutom Karin själv får man anta, som testat hennes idé? Är det inte bökigt att få plats med säcken när den inte används? Hur mycket frigolit skall man stoppa i? Block stora som paddelbladet kan jag tänka mig, men hur tjocka för att få tillräcklig flytkraft? Blir det inte sladdrigt jämfört med en uppblåsbar som nyper åt rejält runt paddelbladet?

Kalle
 
Borde kunna fungera

Billigare blir det säkert. Bättre och säkrare - kanske det. Sladdrigare borde det bli och det är inte skoj när man har bråttom upp.

En sak är säker och det är att det inte alls är roligt att blåsa upp saker i nollgradigt vatten. Själv kör jagg med VKV:s lösning, så jag har flottören ständigt upp blåst på reservpaddeln på akterdäck. Och det är säkert en snyggare lösning...

Frigolit väger försumbart jämfört med vatten, så ungefär samma storlek som en flottör borde vara lämpligast (om nu någon räknat så mycket på flottör-storleken alltså). Skicka mig den adress så kan jag skicka några bitar av vår rosa-lila XPS-cellplast att prova med. Den kommer att hålla bättre än Frigoliten. Att den också har bättre motstånd mot vatten spelar inte så stor roll i detta fallet (eller att den isolerar bättre för den delen).

christer.bratt@paroc.com
 
Hemmagjord paddelflottör

På den här sidan http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vinkit/tip0201.html som någon tipsade om i ett annat inlägg för någon vecka sedan, finns ett annat tips om en hemmagjord paddelflottör.
Som vanligt gäller Arkimedes princip.

Kanske skulle man kunna kombinera paddelflottör med skydd att han under kajaken på en stenig strand.

Per Brune
 
Hej Kalle!

Jag har en hemmagjord paddelflottör enligt Karins modell. Jag har använt den flitigt till eskimåsvängsträning bl a. Nackdelen då är att påsen runt frigoliten blir full med vatten. Det påverkar inte funktionen som flottör, den har samma flytkraft, men det blir tungt med svepet... Dessutom har påsen till slut gått sönder, så man borde ha nåt starkare material. Då har jag visserligen haft en extra rem med spänne fastsytt, och det är där den har gått sönder.

Men som flottör funkar den utmärkt, och den är lätt att trä på. De kostar inte många spänn att göra, så skulle man ångra sig är det ingen stor förlust. Kan du dessutom få Christer att skicka dig materialet, så ... (vad hette firman du jobbade på sa du, Christer :) )

Malin
 
Olika flottörer för olika teknik

Jag tror att valet av flottörtyp beror på hur man tänker använda den. Om avsikten är re-entry and roll med flottören som hjälp så är den typ som beskrivs på Sibbo kanotklubbs hemsida http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vinkit/tip0201.html
bra. Om avsikten är att rigga ut flottören och kliva upp på kajaken rättvänd så behöver man mera flytkraft och då behövs den flytkraft man får med en uppblåsbar flottör. Personligen tycker jag att re-entry and roll är den bättre tekniken. Båda kräver övning. Man går lätt runt åt andra sidan när man försöker äntra kajaken med utriggad flottör om man inte övat. Bättre än re-entry and roll med en flottör som inte behöver blåsas upp är antagligen att trä på flottören upp och ner och rolla upp utan att gå ur kajaken. Den tekniken kräver både övning och sinnesnärvaro.
 
Reentry and Roll??

Med risk för att avslöja mig som en riktig gröngöling på området undrar jag vad reentry and roll betyder? Jag hade för mig att flottören främst används när man gått runt, ramlat ur alternativt frivilligt tagit sig ur kajaken, vänt den rätt igen när man ligger i vattnet bredvid kajaken och skall upp igen. Då trär man på flottören på paddeln och klänger upp med ett ben över paddeln som flyter på grund av flottören, för att sedan fortsätta ner i sittbrunnen med en skruvrörelse. Är detta reenty and roll? För mig låter det mer som bara reentry. Var koller rollen in i det hela? Eller har jag missuppfattat allt?

Kalle
 
Reentry and roll

Med "Reentry and roll" med paddelflottör avses att du går tillbaks in i kajaken utan att vända den på rätt köl och gör en eskimåsväng med hjälp av flottören. Se också beskrivningen på http://www.marinerkayaks.com/ Klicka på "Rescues" längst nere på sidan och gå till rubriken "REENTER AND ESKIMO ROLL". Tekniken har många fördelar jämfört med en "normal" räddning med flottör. Metoden är mycket snabbare och man får in mindre vatten. Dessutom kräver den faktiskt mindre vighet och akrobatik än den "normala" räddningen med flottör, som innebär en klar risk att välta över åt andra sidan, i synnerhet i hög sjö (vilket det väl är om man går omkull).
 
Ta sig tillbaka in i kajaken?

Tack för klargörandet. Det jag nu undrar över är hur man klättrar tillbaka i kajaken utan att vända den rätt?? Låter jag den alltså ligga upp och ner när jag själv simmar bredvid, och därifrån stoppar in fötterna och mig själv i sittbrunnen för att sedan rolla upp med hjälp av paddeln som jag nu fäst flottören på?

Det verkar minst sagt svårt att klättra in i en uppochnervänd kajak, men det kanske går?

Eller fattar jag inte det här riktigt?

Kalle
 
Re: Ta sig tillbaka in i kajaken?

kalleesbo; sa:
Tack för klargörandet. Det jag nu undrar över är hur man klättrar tillbaka i kajaken utan att vända den rätt?? Låter jag den alltså ligga upp och ner när jag själv simmar bredvid, och därifrån stoppar in fötterna och mig själv i sittbrunnen för att sedan rolla upp med hjälp av paddeln som jag nu fäst flottören på?

Det verkar minst sagt svårt att klättra in i en uppochnervänd kajak, men det kanske går?

Eller fattar jag inte det här riktigt?

Kalle
Metoden re-entry and roll beskrivs i de flesta kajakböcker jag läst. Kalle, eftersom det var du som startade inlägger med en frågas om Karin Mentzings bok Långfärdskajak, så kolla i den boken. Även i Havspaddling av Mikael Rosén, See Kayaking av Derek Huchinson, See Kayaking av Nigel Foster beskrivs tekniken även om är lite olika i de böckerna. Enkelt uttryck så ligge kajaken upp och ner, man gör en baklängesvolt in i sittbrunnen, och drar paddels som vid eskimåsväng.
Kväver en del övning, vilket med fördel görs i bassäng eller med våtdräkt sommartid. Att tänka på är att våtdräkt ger flythjälp vilket jag vid re-entry upplever som en nackdel.

Läs någon / några av böckerna ovan eller några böckerna ur tipsen på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11971 och öva.


Per Brune
 
Du klättrar inte in i kajaken. Det är lite av det fiffiga med tekniken, förutom att man förhoppningsvis inte får in så mkt vatten.
1: Kolla att paddeln ligger bra till - på rätt sida längsmed kajaken.
2: Ta ett djupt andetag och SIMMA ner och in under kajaken.
3: Vänd Dig så att huvudet pekar mot botten och trä på Dig kajaken.
4: Sätt fast kapellet.
5: Böj Dig framåt och åt sidan för att få tag på paddeln.

Nu är Du i utgångspositionen för E-svängen.
Nu kanske Du tycker att det vore himla käckt att kunna andas lite innan Du koncentrerar Dig på att fixa till själva rollen. Det är inga större problem. Fäll bara ut paddeln med flottören så kan Du pusta lite. Sedan kan Du säkert knixa Dig upp.

6a: Paddla till närmsta strand och töm kajaken ordentligt. Det kan vara "svajigt" med vatten svallande inne i kajaken.

6b: Vid relativt lugnt väder och kanske med en kamrat som stöttar Din kajak kan Du pumpa bort vattnet.

Piss ov käjk va?

Det ser himla roddigt ut när man ser det skrivet men är betydligt enklare i praktiken.

Mvh Harald Eriksson
 
Ta sig tillbaka in i kajaken!

Det är precis som du säger Kalle och som Brune också beskriver. Det låter svårare än vad det är. Lite övning bara. Faktiskt enklare och fysiskt mindre krävande än den "normala" paddelflottörräddningen.
Martin
 
Det klarnar

Ok, jag börjar förstå har det skall gå till. Jag inser även att det är något jag kanske skall träna på i bassäng eller i sommar innan jag förlitar mig på det.

Jag har Mentzings bok hemma, men tydligen har jag missat det här avsnittet. Det får bli till att åka hem och plugga på.

En fråga dock, är det verkligen fiffigt att sätta fast kapellet innan man rollar upp igen? Stänger man inte in en del vatten som annars hade runnit ut av sig självt då? Jag har dessutom ett ganska stadigt kapell som jag inte direkt ser fram emot att ligga upp och ner och kränga på. Måste jag det, eller fungerar det ändå?

Kalle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.