Utriggare?

Kan man utrusta en normal havskajak med någon form av utriggare?
Om jag säljer min motorbåt och skaffar en kajak vill jag gärna kunna fortsätta fiska gädda i skärgården vår & höst.

Jag undrar om det finns nån form av stabilisatorer med snabbfäste som man kan haka på om man vill att kajaken ska bli lite mer stabil.

...Här får man väl priset som årets rookie, men jag funderade på om man kanske kan montera snabbfästen på båda sidor om kajakens sittbrunn och ha med sig två frigolitblock på akterdäck som man 'snäpper' fast när man är på plats så man kan fiska avslappnat utan at kantra.
 
Det finns lite varianter på stabiliserande pontoner. Dels såna som är universella, och dels ett system till VKV-kajaker.

I ditt fall kan jag tänka mig att en lagom stabil kajak (de ÄR stabila) skulle räcka, men att det vore en kul vaiant om du hade med dig flytblock och utriggare som du monterar vid målet.
Att sitta stilla i en kajak och fiska och fika nån timme eller så skulle ju kunna göras bekvämare om man kunde etablera en liten fiskeplattform på önskad position.
 
Precis, flytkropparna skulle monteras på plats, inte vara "stödhjul" under färd.
Har man spinnspö i handen, storgäddan på kroken och ett par lösa draglådor på fördäck vill man inte kantra.

Amerikanerna verkar ju köra med någon typ av breda sit-on-top kajaker för fiske, men det gillar jag inte.

Jag sker en lösning för att snabbt montera ett par portabla flykroppar (ej uppblåsbara).
 
utriggare

Hej,

Du kan gå in på MARDs hemsida dom har en bra lösning på pontoner med utriggare. Det är en bra och stabil lösning med minimalt motstånd i vattnet.Adressen är http://www.mard.nu
 
Paddel + flottör

Jag kör med VKV-systemet när jag fiskar från min Seagull, d.v.s ena delen av reservpaddeln med uppblåst flottör sticks in i därför avsett hål och tjänar som utriggare.

Du borde alternativt till ett utriggarsystem kunna använda din vanliga paddel och en flottör som utriggare. Det borde gå att fästa paddeln i däckslinor eller klämmor. Då behöver du ingen speciell utriggarutrustning.
 
Skimkajaks.se har ju nån slags remmar eller safety straps eller vad de nu heter som verkar bra om man ska ha paddeln som utriggare.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.