Fällkniven S1

Hallo.
Jag undrar om någon av er har någon erfarenhet av fällkiven S1. Är denna kniv bra att investera i, eller skall man satsa på någonting annat. Det jag är ute efter är typ en "kombi" kniv, tälja, hugga, o.s.v.. En kniv man kan lita på, samt ha nytta av. Önskemålen för kniven är mot fjällvandring, lägerliv, lättare dagsvandringar, allmänt till skog och elda. En allmänsidig kniv med andra ord. Jag har öppnat ögonen mot denna kniv, men jag vet inte om man törs satsa på den....
 
goofi; sa:
Jag har öppnat ögonen mot denna kniv, men jag vet inte om man törs satsa på den....

Hej Morgan!
Törs satsa på den gör du, frågan är om du behöver en kniv med just den designen - kanske kan du göra avkall på något av dina önskemål, t ex hugga, och välja en lite smidigare och lättare kniv som EKA W11 om du vill ha en kniv i motsvarande storlek eller H8 som är lite mindre.

Läs inte detta som om jag avråder från att köpa S1:an för det är en i mitt tycke en utmärkt kniv och du gör ett bra köp om du väljer den.


/Ulf
 
S1

Har beställt en S1:a. Ska bli kul att få testa den. Enligt recensioner m.m har den bara fått bra kritik på de flesta punkter så en besvikelse blir det nog inte.
 
Han noterar det jag också stör mig på en del med min WM1:a. Han slinter när han ska skala äpple och säger "it's sharp, it´s just got a little thick edge" och nämner att den är konvex. Den är inte 100% att tälja med heller pga den biten.

Undrar om vi har DePaul inne här snart: kan jag lämna in kniven på slipning och göra den radikalt annorlunda i det avseendet? Dvs ta bort konvex-heten hyfsat mycket? Eller är det kombon med tjockt blad?
 
Gillar min WM1 ruggigt mycket till att tälja med. Tycker att man lär sig hur man skall använda den pga böjningen. Jag är sugen på en A1 eller A2 för att använda till grovsysslorna i skogen. En liten handyxa hade väl vart det ultimata, men dem väger kopiöst mycket anser jag.
 
Jag är tvärtom rätt missnöjd med speciellt täljandet, finlir, jämfört med mina andra knivar med tunnare blad och mindre konvex egg. Visst vänjer man sig och det går väl ganska OK men det skulle kunna gå betydligt bättre. Behöver man ta i ordentligt så känns handtaget ockås ganska litet och kan göra ont i näven. Jag kör med Bahco Laplander såg och WM1 och tycker att man klarar sig rätt bra med den kombon.

Gillar min WM1 ruggigt mycket till att tälja med. Tycker att man lär sig hur man skall använda den pga böjningen. Jag är sugen på en A1 eller A2 för att använda till grovsysslorna i skogen. En liten handyxa hade väl vart det ultimata, men dem väger kopiöst mycket anser jag.
 
Nu är ju inte WM1 direkt någon "tjock" kniv. Försök skära potatis med en S1 så förstår du skillnaden.
Vad pellejöns i hockeymask tycker ger jag inte mycket för och att slipa om en WM1 från konvex till rak känns ganska onödigt.

Visst kan du slipa om vad som helst till vadsolmhelst, men är det då inte bättre att köpa "rätt" kniv från början?
 
SÅ nu när jag sitter med en WM1, med överskottsmaterial, så får jag stå mitt kast för resten av livet. Det känns rätt onödigt det också :) Jag gillar kniven men chansar gärna om jag får den lite trevligare till mina göromål.

Nu är ju inte WM1 direkt någon "tjock" kniv. Försök skära potatis med en S1 så förstår du skillnaden.
Vad pellejöns i hockeymask tycker ger jag inte mycket för och att slipa om en WM1 från konvex till rak känns ganska onödigt.

Visst kan du slipa om vad som helst till vadsolmhelst, men är det då inte bättre att köpa "rätt" kniv från början?
 
Han noterar det jag också stör mig på en del med min WM1:a. Han slinter när han ska skala äpple och säger "it's sharp, it´s just got a little thick edge" och nämner att den är konvex. Den är inte 100% att tälja med heller pga den biten.

Undrar om vi har DePaul inne här snart: kan jag lämna in kniven på slipning och göra den radikalt annorlunda i det avseendet? Dvs ta bort konvex-heten hyfsat mycket? Eller är det kombon med tjockt blad?
Om du absolut måste så visst går det att reprofilera bladet. Det är en tämligen enkel uppgift för en bandslip att forma till en V-egg. Skickar du kniven till Muhréns sliperi i Göteborg så sker det per automatik
Biglaugh.gif
.

Skämt åsido, det är som sagt inte speciellt besvärligt om man vet vad man håller på med, dvs inte riskerar bladets värmebehandling och ytfinish. Du skulle kunna kontakta Peter Hjortberger och diskutera igenom det här problemet med honom. Jag är säker på att han gärna bistår dig.

~Paul~
 
Tack, jag läste den där tråden förut och fick rysningar i kroppen.

Om du absolut måste så visst går det att reprofilera bladet. Det är en tämligen enkel uppgift för en bandslip att forma till en V-egg. Skickar du kniven till Muhréns sliperi i Göteborg så sker det per automatik
Biglaugh.gif
.

Skämt åsido, det är som sagt inte speciellt besvärligt om man vet vad man håller på med, dvs inte riskerar bladets värmebehandling och ytfinish. Du skulle kunna kontakta Peter Hjortberger och diskutera igenom det här problemet med honom. Jag är säker på att han gärna bistår dig.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.