Fällkniven F1 eller S1

Som rubriken lyder så behöver jag välja mellan Fällkniven F1 och S1. Jag har planer på att spendera tid med att grilla osv i skogen, men också några övernattningar. Sedan ska jag också fjällvandra en hel del i sommar. Tacksam för svar.
 
Som rubriken lyder så behöver jag välja mellan Fällkniven F1 och S1. Jag har planer på att spendera tid med att grilla osv i skogen, men också några övernattningar. Sedan ska jag också fjällvandra en hel del i sommar. Tacksam för svar.

Vilken F1 är det? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?...,1025351,847496,693610,621130,3430462,2601650

Vilken S1 är det? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=528247,2601660,3430454,590146,673070,1940640,1508028
 
Det som skiljer varje modell från varandra är väl i dessa fallen vilken slida du får med.

Har haft en S1 med läderslida i många år nu och den fungerar väldigt bra trots sitt lite längre blad. Inga problem att klyva ved eller skära upp mat eller andra mindre "arbeten"
Den har funkat bra även vid passning av vilt (rådjur).

Hur F1 är har jag ingen erfarenhet av mer är att kvalitén är bra.
Skulle rekommendera att du "känner på" respektive kniv vilken längd och utformning på bladet du föredrar.
 
...

Jag tänker F1z, F1L eller S1z, S1L. Har känt på S1:an. Och den kändes bra. Men vet inte om jag behöver en kniv som klarar lite mer finlir. Därför hör jag av er till er mer erfarna människor.
 
Apropå finlir

Jag tänker F1z, F1L eller S1z, S1L. Har känt på S1:an. Och den kändes bra. Men vet inte om jag behöver en kniv som klarar lite mer finlir. Därför hör jag av er till er mer erfarna människor.

...oj en knivtråd, då tar den nog aldrig slut ;-)

Hursomhelst, S1:an är ganska stor men har en eggslipning som jag tycker är bättre att fintälja med än F1.

Dock, du skrev "finlir" och att du skulle grilla, fjällvandra och övernatta i skogen. Jag skulle valt en Mora istället....lätt!

...men ska försöka hålla mig till ämnet. Använt både F1 och S1, inga dåliga knivar nån av dom. Klarat mig bra med båda i dom användningsområden du beskrev. Skulle nog för egen del valt en F1. Varför? Inte så stor i packningen helt enkelt och gör ändå jobbet.
 
Skriver du kniv och finlir samt menar det då är det en slöjdkniv du beskriver bruket av.

Rak slipfas, lågt blad, relativt kort blad.

Nu har både S1 och F1 försvunnit bakom kröken.

Titta på slöjdknivar, Mina egna har blad kring 1 dm och en halv.
Att du kan få med båda och till lägre vikt och pris än en F1 är bara det roligt.

http://morakniv.se/slojd/slojdkniv-106
http://morakniv.se/slojd/slojdkniv-120

go tur


Finliret ser jag inte som det viktigaste. Tänkte bara om någon av de två åvannända knivarna skulle funka till detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
federico Fällkniven S1 pro Utrustning allmänt 8
Vanheden Optimala fällkniven Utrustning allmänt 6
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
niklasaxelsson Fällkniven kökskniv CMT Utrustning allmänt 0
fotografiskt Fällkniven PXL Utrustning allmänt 39
Frandsén91 Fällkniven-Cold steel Utrustning allmänt 136
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
avslut0908 Fällkniven F1 Utrustning allmänt 103
gulo Søker: Kydexslire (-slida) til Fällkniven A2 Utrustning allmänt 1
estetdrägg Föregångaren till fällkniven? Utrustning allmänt 5
Svenjohansson F1 Fällkniven Utrustning allmänt 3
dePaul Fällkniven i gungning Utrustning allmänt 1
bergholm A1 Fällkniven? Utrustning allmänt 32
ixa Fällkniven Silvermoose Utrustning allmänt 0
andrevs Fällkniven MC1 Utrustning allmänt 4
goofi Fällkniven S1 Utrustning allmänt 13
tde01047 Fällkniven A1 Utrustning allmänt 7
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.