F1 Fällkniven

Helt otroligt att se hur många som tittade in på "Stor kniv till vad ?" Knivar är ett intresse och inte ett behov av verktyget. Eller ett behov av något annat är det praktiska behovet av kniven.

Men till min lilla fråga ?
En Fällkniven F1 har ett konväxt slipat egg, varför ?
Är det bara för att prioritera hållbarheten före täljförmåga ?

Passar även på och fråga om någon vet hur det gick med försäljningen av företaget Fällkniven ?
 
Om du är intresserad av en nästan oanvänd F1 så har jag en liggande i en låda, svart blad och Kydex-slida (kniven alltså, inte lådan). Som du sett i stor kniv-tråden så passade den inte mig, men det är ingen dålig kniv för det.
 
Svenjohansson; sa:
En Fällkniven F1 har ett konväxt slipat egg, varför ?
Är det bara för att prioritera hållbarheten före täljförmåga ?

Passar även på och fråga om någon vet hur det gick med försäljningen av företaget Fällkniven ?
Fråga 1. Den är hållbarare än en traditionellt skål- eller fullt flatslipad egg. Den går att slipa rakbladsvass i händerna på en kunnig person. Den ger ett bättre stöd åt kärnan i laminatet. Den tål mer.

Nackdelen är att den är svårare för en lekman att slipa. Den är inte lika bra på att skära i vissa material (jämfört med framför allt en flatslipad kniv) och den kräver ett ganska tjockt blad för att kunna utnyttja dess potential till fullo. Därmed blir kniven tyngre.

Fråga 2. Det senaste jag hörde var att ett tyskt företag var intresserat. Hur det gick sedan vet jag inte. Mycket är hysch hysch.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.