Ensamvandrare i behov av tält

Kjøper man et lettvektstelt må man være mye mer forsiktig ved oppsett/valg av teltplass og forvente en mye kortere levetid.

och då måste jag säga att jag definitivt inte håller med dig.
Som jag förstår det så har du en uppfattning av Laser Competition som inte är baserad på egen erfarenhet. Därmed menar jag inte att du inte kan ha en åsikt men att det skulle vara ömtåligare kan jag inte hålla med om.
Nu baserar jag inte heller på erfarenheten av att jag har ett Competition men väl ett Laser. Jag behöver inte ta mer hänsyn till detta tält än jag behöver med något annat.

Att livslängden på tältet skulle vara kortare kan jag väl acceptera men inte att den skulle vara mycket kortare. Istället för 20år så kanske detta "bara" håller 18år under normalt slitage.

Att det är lite plats i ett Competition är ju sant. Frågan är alltid hur mycket plats man behöver? Tältet är ju litet för att det skall vara lätt. Vill man ha gott om plats (som jag vill) så kan man välja ett Laser istället. Mer plats behöver inte jag och dessutom är det en vanesak.

//Peter
 
och då måste jag säga att jag definitivt inte håller med dig.
Som jag förstår det så har du en uppfattning av Laser Competition som inte är baserad på egen erfarenhet. Därmed menar jag inte att du inte kan ha en åsikt men att det skulle vara ömtåligare kan jag inte hålla med om.
Nu baserar jag inte heller på erfarenheten av att jag har ett Competition men väl ett Laser. Jag behöver inte ta mer hänsyn till detta tält än jag behöver med något annat.

Att livslängden på tältet skulle vara kortare kan jag väl acceptera men inte att den skulle vara mycket kortare. Istället för 20år så kanske detta "bara" håller 18år under normalt slitage.

Att det är lite plats i ett Competition är ju sant. Frågan är alltid hur mycket plats man behöver? Tältet är ju litet för att det skall vara lätt. Vill man ha gott om plats (som jag vill) så kan man välja ett Laser istället. Mer plats behöver inte jag och dessutom är det en vanesak.

//Peter

Terra Nova har vägrat reklamationer då tälten använts i 40-50 dagar,
med hänvisning till att det är ett lättviktstält som inte skall hålla lika länge som ett vanligt tält.

Men visst, du vet nog mer än tillverkarna själva.
 
363

http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=VAUDESCUTUMUL_S10

Är själv ute på jakt efter ett lätt enpers tält och snubblade över detta, har ett Vaude tält sedan tidigare (7-8 år och ca 20-25 tältnätter per år) och helnöjd med det.

Verkar vara ett "perfekt" solo tält. Runt 3 507 sek här: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vaude_power_lizard_ultralight_tent.html. Fick väldigt bra betyg i trail magazine [http://www.livefortheoutdoors.com/Gear-Reviews/Search-Results/Tents/Vaude-Power-Lizard-UL-2010/].

Undrar dock hur det skulle fungera uppe i Svenska fjällen?

Stefan
 
Jag pratade med några vänner & bekanta idag på eftermiddagen och samtliga skulle köpa ett nytt Hilleberg Kaitum 2 om dom skulle behöva ett nytt tält för vandring & cykling.
Jag själv använder tält för sällan för att motivera den kostnaden men det är väl för att jag är snål och därför köpte ett Marmot Limelight 3P istället, tältar inte heller i kallt Svenskt vinterklimat.
Jag är ganska nöjd med mitt Limelight, det är väldigt flexibelt med Bare Bones setup om man vill använda som vind/regnskydd, det enda som jag inte gillar är att tältstängerna blir 56Cm långa ihopfällda, 50cm hade varit nog.
Det är lite pyssligt att hänga upp innertältet sist när man är lång och stor, men det går utan att man får regn inne i tältet för det provade jag igår.
Så jag är ganska nöjd med mitt köp.
http://www.trailspace.com/gear/marmot/limelight-2p/
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=5065
PS
Jag har ett Limelight 3P för att jag är lång och skulle ha valt 2P om det funkat.
 
Sitter med ett oanvänt Nallo 2 som jag köpte för ett par år sedan utifall att man skulle gå på solotur. Det är dock först nu som soloturen verkar bli av och är nog mer inne på att använda ett rent solotält istället.

Är intresserad av ett laser competition men skulle gärna ha möjlighet att ta med en hund modell större där den vanliga Laser varianten kanske är bättre. Dessutom har den dubbla ingångar vilket jag är van vid på mitt kupoltält som jag gillar skarp.

Frågan är om dessa tält är stora nog för mig (181cm) och en hund modell större? Vore trevligt att kapa 1kg på vikten.
 
Personligen skulle jag inte vilja ha något mindre än ett tvåmanstält(har ett HB Nallo 2) på mina soloturer!
Jag gillar att ha lite utrymme omkring mig. Jag anser att det är värt den extra vikten. Som mycket annat är detta en tycke- och smak-fråga. Har man möjlighet att prova olika tält innan man köper är det nog klokt att göra det!

Hälsningar
Lars Östlin
 
Vad roligt att ni har olika erfarenheter och åsikter om tälten och att ni delar med er av det ni vet. Min beslutsångest finns dock kvar men jag börjar bli lite klokare iaf :)
 
Jag har ett WBT2 som jag är nöjd med och det ligger jäklikt bra till i pris oxå...

http://www.northstar.se/images/prod/wbt2tent2.jpg

Du som har ett WBT2, har du testat det i rejält regn? Har läst lite trådar om att golvväven kanske inte skulle klara speciellt mycket väta.. Och hur tror du det pallar ordentliga fjällvindar? Tycker någon/några som provat detta tält borde lägga upp en ordentlig recension då det är väldigt intressant främst med tanke på pris och nallo 2-utformningen.. + att det verkar funka bra både som solo och tvåmanna tält.
 
Efter väldigt många om och men, som ni som följt denna tråd vet, har jag nu äntligen bestämt mig. Det fick bli ett WBT2 och jag hoppas verkligen att jag kommer att bli nöjd med det. Jag beställde det tidigare idag så vi får se vad det går för. Priset kan man iaf inte klaga på :)

Jag var ett tag väldigt inne på ett enmanstält men i slutändan kändes det ändå onödigt med tanke på att jag inte vet om det blir så många fler soloturer än denna. Visserligen får jag släpa på något tyngre packning nu men då kan jag istället ta med mig någon när jag känner för det och ett WBT2 tält väger bara 2,2 kg. De som har testat WBT2 tältet verkar nöjda men självklart hade det varit skönt att läsa fler recensioner innan man själv köper ett. Men jag får väl vara något av en försökskanin :)

Tack för hjälpen iaf allihopa!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ddala Tält för ensamvandrare? Bo och sova 78
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
Behov av tips!! Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.