Ensamvandrare i behov av tält

Hej gott folk!

Jag har planerat att göra en ensamvandring i sommar och behöver därmed ett tält och undrar om någon kan hjälpa mig med att välja rätt? Det jag är ute efter är ett 1- eller 2-manstält som gärna ska ha en absid där man kan laga mat. Tältet ska vara enkelt att resa och fungera i alla väder, helst även på vintern men det är inget direkt krav.

Just nu är jag en aning inne på ett Hilleberg Soulo. Vad tror ni om det? Vad har ni för andra förslag?

/Katti
 
För vandring skulle jag nog satsat på Akto om det är Hilleberg du vill ha. Det är 600 gram lättare, har lika stor absid och är betydligt billigare. Det är dock inte självstagande.

/Erik
 
Om du inte behöver ett stormsäkert vintertält för kalfjället så finns det en massa märken och modeller att titta på.

Hillebergs Nallo 2, ungefär samma vikt som Suolo men med större yta, riktigt lyxigt om man är ensam och inga problem att ta med en kompis om man vill det.

Vaude Hogan Ultralight
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=VAUDEHOGANULTRALIGHT_S07


Personligen tycker jag att Hillebergs i många fall är over kill, du får ett tält som håller i 20+ år och kostar där efter, har du bara tänkt dig att tälta ensam i 2-5 säsonger så kan du gott och väl köpa ett billigare tält nu och satsa på ett större Hilleberg efter det.
 
Tack så jättemycket för svaren!

Jag har faktiskt kollat in både Akto och Nallo 2 lite grann. Akto verkar riktigt trevligt och är kanske ett vettigare alternativ än Soulo med tanke på vikt och pris. Nallo är jag lite skeptisk till med tanke på att många verkar tycka att ventilationen inte är riktigt bra.

Länken ska jag givetvis också kolla in för jag ska verkligen försöka att inte helt snöa in mig på Hilleberg även om det är lite svårt med tanke på att deras tält sällan gör en besviken :)
 
Angående Nallos ventilation så undrar jag om alla förstår hur man brukar ett djupgående 4säsongstält. Yttertältet är skurit för att täta mot marken. Bra mot drivsnö och dito sand. Men vart tar markfukten vägen? För värmer vi luften över en yta av marken måste den lösta fukten ta vägen någonstans, det är elementärt.
Reser man sitt Nallo och det inte regnar småspik brukar vi sätta en kastrull eller pinne som distans mellan marken och yttertältet vid fotändan, så att det luftar rejält. Vi har aldrig haft kondensproblem med vårt Nallo. Men naturligtvis efter en natt om man vill iväg tidigt så finns det lite kondens att torka upp. Själv gillar jag inte att bära på onödigt vatten. Men kondensproblem, nej som jag ser det är det handhavandeproblem för några.
 
Med ungefär samma krav så blev det ett Msr Skinny too för mig, 2000 gram på vågen och gott om plats för 2 personer, enkelvägg och med ett stort fint fönster..

Nog för att det borde kunna vara lättare men det kasnke borgar för att det håller, därimot så kostade det inte särskilt mycket.
slutade på 2300 kronor inkl frakt tull och moms från moontrail.com.
http://www.moontrail.com/msr-skinny-too.php
Och då ingår även 35 bonuspoäng som man kan få rätt mycket för.. I mitt fall blev det drysacks i 1, 2.5, 3, 5 och 10 liters storlek, och även en ultrasil daypack, blev endast 8 dollar extra för allt det.

Stormlinfästena mitt i duken är ju direkt dumma så dom ska inte användas, satte på stormlinor á-la-hilleberg istället, bara drog snöret genom ett hål i krokarna på bågarna
Bara uppsatt på gräsmattan 2 gånger men det ser jättefint ut med sömmar och dragkedjor, ska testas i förhoppnignsvis blåsiga förhållanden nästa helg uppe på Seskarö i Haparanda skärgård men jag tror på konstruktionen! oerhört lätt att sätta upp med dom korta kanalerna och dubbla krokarna på bågarna också..

Så alternativ till hilleberg finns!

Edit: Men absiden är inte direkt stor men om man tar upp mitten av absiden och låter sidstyckena sitta kvar så kommer det kunna bli lä iaf, och iom att bågen lutar så bör inte innertältet bli blött.

Edit2: Värt att notera är dock att Msr sålt i USA och exporterat till sverige saknar garanti..
Av skäl som för mig är okända. :)
 
Senast ändrad:
Recensera!

Med ungefär samma krav så blev det ett Msr Skinny too för mig, 2000 gram på vågen och gott om plats för 2 personer, enkelvägg och med ett stort fint fönster..

Edit2: Värt att notera är dock att Msr sålt i USA och exporterat till sverige saknar garanti..
Av skäl som för mig är okända. :)

Skriv gärna en recension när du har använt tältet efter en eller ett par säsonger....Det är alltid intressant att läsa om andra tält än om Hilleberg...
 
Skriv gärna en recension när du har använt tältet efter en eller ett par säsonger....Det är alltid intressant att läsa om andra tält än om Hilleberg...

Absolut.
Men jag känner lite det att på en marknad där produkter byts ut och kanske inte finns att köpa under en särskillt lång tid så är inte en recension efter ett år eller två särskillt intrressant alla gånger, men jag ska se till att använda det ordentlgit innan det kommer nått längre utläggande, sen får jag väl fylla i tankar efterssom.. Om nått skulle gå sönder eller dylikt.

Edit: Och sen är det ju samma tyg som i flera andra av MSRs tält, och bågarna är ju DAC featherlite NSL så det är inget no-name.. Så man kanske kan applicera kunskaper om slitstyrka på dom materialen på detta tältet också.
 
Absolut.
Men jag känner lite det att på en marknad där produkter byts ut och kanske inte finns att köpa under en särskillt lång tid så är inte en recension efter ett år eller två särskillt intrressant alla gånger, men jag ska se till att använda det ordentlgit innan det kommer nått längre utläggande, sen får jag väl fylla i tankar efterssom.. Om nått skulle gå sönder eller dylikt.

Edit: Och sen är det ju samma tyg som i flera andra av MSRs tält, och bågarna är ju DAC så det är inget no-name.. Så man kanske kan applicera kunskaper om slitstyrka på dom materialen på detta tältet också.

Jag förstår vad du menar. Men det är möjligt att MSR fortsätter med liknande konstruktioner på sina tält, som i det här fallet Skinny men i nya design framöver. Det är också intressant att läsa om kvalité på tältet. Det kanske finns bra detaljer som MSR fortsätter med då de vet att dessa håller ute på fältet.
 
Vad glad jag blir för alla tips och åsikter. Jättebra att få ta del av olika personers tankar om val av tält.

Vaude tältet som greendanger tipsar om verkar intressant. Rätt likt ett akto! Någon som testat det och vet vad det går för? Eller någon som testat Helsports Ringstind som jag också blivit tipsad om?

Tack allihopa och fortsätt gärna att ge mig ännu mera tips :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ddala Tält för ensamvandrare? Bo och sova 78
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
Behov av tips!! Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 71
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.