Elda i tältkåta

Ikeas berömda lilla bestickkorg med en liten säck med extra små pinnar från Julla kallad eld/grill starter som passar precis i burken är perfekt och allt under hundringen. En gammal plåtbit eller annat som det får stå på och samla ihop ev askrester. Till detta en vinklad tång eller en grövre ståltråd som hänkel för att göra det hela flyttbart om det skulle behövas.
En rejäl grillhink är också bra.

Ännu en bra idé! Har dock en massa "vanlig ved" hemma som jag gärna använder. Men visst.. den kan jag ju spara tills jag köpt en kamin!
 
En öppen eld är förhållandevis sval, tjärämnena i röken kondenceras närmast och faller bl a ut på dina kläder, de doftar starkt.
 
Samtidigt uppfyller den väl ungefär noll av de efterfrågade kraven...

(Sen att det krävs flera timmars kontinuerligt eldande för att ladda mobilen kan vi ju bortse från. Jag har i alla fall aldrig hört om nån som använt den skarpt och tyckt att den fungerat bra.)
 
Lite återkoppling från premiären.
Det blev en Ikea pastasil! Fungerade fint, men julas tändved innehöll mycket gran så det blev mycket knaster. Fick elda försiktigt. Hade varit tråkigt att få glödhål i duken på första turen.

Provade även att använda mitt lilla vedkök, men det var som vanligt, mycket jobb för få ved i rätt storlek och det brinner ut snabbt. Men när det brann blev det fin, nästan rökfri låga.

Sista timmarna innan jag kröp ner i sovsäcken provade jag även sådant där spisbränsle för små dekorationskaminer. Brände av det i ett enkelt deciliter mått av metall. 1 dl brann i drygt 30 min. Gav faktiskt en behaglig värme i tältet i sitthöjd. Men så var det inte särskilt kallt ute heller. ca 8 grader. Så det kan vara ett alternativ under den varmare delen av året istället för ved.
 
Lite återkoppling från premiären.
Det blev en Ikea pastasil! Fungerade fint, men julas tändved innehöll mycket gran så det blev mycket knaster. Fick elda försiktigt. Hade varit tråkigt att få glödhål i duken på första turen.

Provade även att använda mitt lilla vedkök, men det var som vanligt, mycket jobb för få ved i rätt storlek och det brinner ut snabbt. Men när det brann blev det fin, nästan rökfri låga.

Sista timmarna innan jag kröp ner i sovsäcken provade jag även sådant där spisbränsle för små dekorationskaminer. Brände av det i ett enkelt deciliter mått av metall. 1 dl brann i drygt 30 min. Gav faktiskt en behaglig värme i tältet i sitthöjd. Men så var det inte särskilt kallt ute heller. ca 8 grader. Så det kan vara ett alternativ under den varmare delen av året istället för ved.

Gissar att bränna pellets i en pastakorg borde fungera bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
VandrareF Hur elda säkert Bo och sova 15
diamondsutra Elda i Kåtan Bo och sova 5
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.