Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas
Precis. Trafikregler är för det mesta bra, men tyvärr är den här om tvång att använda cykelbana ett undantag. Fanns det bra cykelbanor överallt så visst, inget problem. Men så är ju inte fallet. Många är smala, gropiga, sprickiga och delas med fotgängare, tar slut lite random och börjar kanske, kanske inte en bit bort på andra sidan vägen, utan skyltning.

Och då får man göra precis som hundratusentals bilister gör varje dag? Man får anpassa hastigheten.

Aha, så det är därför bilister så ofta kör över hastighetsbegränsningen! För att "bilvägarna" så ofta är gropiga, fulla med fotgängare, och har oväntade avbrott?
 
Bra där Nilssa.

Att några cyklister väljer vägbanan är logiskt och rimligt utifrån bl a dålig förutsägbarhet vart cykelbanan är på väg, orationella gångtrafikanter och lugnare trafikmiljö på vägbanan.

Vanligaste cykelolyckan är på cykelbanor!

Thure

I inlägg 993 säger du att du cyklat samma cykelväg i 18 år och nu pratar du om att cykelbanan är oförutsägbar . jag får inte riktigt ihopa det.

Jag tror flera bilister uppfattar en cyklist som inte följer regeln om att använda cykelbana där sådan finns uppfattas som en irrationell cyklist.

Om nu förslaget att slippa använda cykelbana då sådan finns går igenom, kommer dessa vägar att få särskild skyltning?
De gånger jag kör bil skulle jag gärna undvika dessa genom att ta en annan bilväg.
Jag tror det är mycket säkrare för alla parter att om möjligt separera trafikslagen/fordonstyperna. Bättre att bygga säkra cykelvägar än att blanda fordon med olika fart och skyddsnivå.

/Patrik
 
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas
Precis. Trafikregler är för det mesta bra, men tyvärr är den här om tvång att använda cykelbana ett undantag. Fanns det bra cykelbanor överallt så visst, inget problem. Men så är ju inte fallet. Många är smala, gropiga, sprickiga och delas med fotgängare, tar slut lite random och börjar kanske, kanske inte en bit bort på andra sidan vägen, utan skyltning.



Aha, så det är därför bilister så ofta kör över hastighetsbegränsningen! För att "bilvägarna" så ofta är gropiga, fulla med fotgängare, och har oväntade avbrott?

Ska vi prova att vända perspektiven och en stund vara bilist: Tänk om det fanns bra bilvägar, utan spårigheter, gropar, lastbilar, cyklister, tar slut lite slumpmässigt, saknas skyltar. fråga en storstadsbo i rusningstrafik hur mycket över eller UNDER högsta tillåtna hastighet de kör?

och så tar vi en lastbilschaufför: tänk om det fanns bra lastbilsvägar: inga gropar, spårigheter, behöva samsas med bilister och cyklister, uteblivna skyltar

På samma sätt kan vi vara busschaufför, taxiförare, gångtrafikant..

Vem är nöjd med sin körbana?

På min väg till jobbet är cykelbanorna bättre underhållna än bilvägen. Om jag lovar köra långsamt med bilen - kan jag ta cykelvägen då? Näppeligen!

Alla vill ha det så bra som möjligt men vi kan inte bygga en körbana optimerad för varje trafikslag, En långsammare blir lätt ett hinder för en snabbare och trafikförordningen avgör vem som får köra var.
Tillåts blandad trafik får man anpassa sig men tycker det verkar som att olyckorna inträffar då man blandar trafikslagen - där deras vägar korsas.

/Patrik
 
Ska vi prova att vända perspektiven och en stund vara bilist:
/Patrik

Vi är många, många i tråden som betonat att vi både kör bil och cyklar. Vi vänder på perspektivet varje vecka och vi är inte dumma i huvudet. Som sagts ovan så är det rimligt att jag som cyklist, som betalar vägskatt osv precis som dom flesta andra, kan få ta en liten del av vårt utmärkta vägnät i anspråk när det fungerar bättre än att cykla på intilliggande cykelväg. Det verkar nu som att även våra lagstiftare insett detta: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tillatet-cykla-pa-50-vag-aven-med-cykelbana/.

Cyklister har definitivt inte rätt i alla lägen, och jag vet att det finns vissa motionscyklister som har en konfrontativ inställning till bilister vilket är omoget och okonstruktivt.

Men man kan ställa större krav på den som framför en bil (1500 kg) än på den som framför en cykel (15 kg), så nej, det är inget symmetriskt förhållande. Om någon går mot röd gubbe eller cyklar på trottoaren så struntar jag blankt i det. Men här sitter folk och har ältat i fyra års tid att det är olagligt att cykla på 50-väg om det finns en cykelväg intill. OK det är olagligt, än så länge.

Den totala brist på förståelse och överseende gentemot cyklister som somliga i den här tråden visar prov på är förbluffande. Varför överhuvud taget starta en tråd med rubriken "Dödslängtan eller dåligt omdöme?" i forumet "Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling"?
 
Senast ändrad:
Sedan är det ju två helt olika frågor som blandas här. Klungkörningens vara eller inte vara på allmän väg och pendlarcyklisters vägval och trafikvett.

I första frågan ställer man en etablerad idrott (som vuxit i popularitet på sistone) mot icke-utövares bekvämlighet. (För det är knappast ett liv-eller dör-problem att bli några sekunder försenad av en cykelklunga)

I den andra handlar det dels om att en del personer faktiskt saknar trafikvett oavsett om de sitter bakom ratt, styre eller bara tangentbord, dels om att trafikplaneringen i städerna av tradition inte räknat med "snabba cyklister" utan behandlar cyklar som aningen raskare fotgängare.
 
Mitt intryck är att det är rätt vanligt att folk kör illa. I bil kör väldigt, väldigt många för fort till exempel och är dessutom generellt dåliga på att hålla avstånd, gör jävligt skissiga (och ofta helt onödiga) omkörningar osv.

Människor som cyklar är inte mycket bättre, om än lite mindre farliga för andra än sig själva.

Denna utbredda idioti beror med stor sannolikhet på att en deprimerande stor andel av befolkningen är helt jävla dum i huvudet och inte skickad alls att framföra fordon.

Så här gör man på cykel: Visa hänsyn. Cykla inte i bredd om inte sikten är väldigt god både framifrån och bakifrån. Släpp förbi bilister så gott du kan. Uppför dig och inse att även om du äger cykeln, så äger du inte vägen.

I bil gör du så här: Visa hänsyn. Kör om cyklister med så god marginal som möjligt och sänk förihelvete hastigheten. Märker inte cyklisten att du kommer farande, uppmärksamma då med en så vänlig signal som möjligt. Och inse, att även om du äger bilen, så äger du inte vägen.

Är något av ovanstående för svårt för dig, ta bussen.
 
Mitt intryck är att det är rätt vanligt att folk kör illa. I bil kör väldigt, väldigt många för fort till exempel och är dessutom generellt dåliga på att hålla avstånd, gör jävligt skissiga (och ofta helt onödiga) omkörningar osv.

Människor som cyklar är inte mycket bättre, om än lite mindre farliga för andra än sig själva.

Denna utbredda idioti beror med stor sannolikhet på att en deprimerande stor andel av befolkningen är helt jävla dum i huvudet och inte skickad alls att framföra fordon.

Så här gör man på cykel: Visa hänsyn. Cykla inte i bredd om inte sikten är väldigt god både framifrån och bakifrån. Släpp förbi bilister så gott du kan. Uppför dig och inse att även om du äger cykeln, så äger du inte vägen.

I bil gör du så här: Visa hänsyn. Kör om cyklister med så god marginal som möjligt och sänk förihelvete hastigheten. Märker inte cyklisten att du kommer farande, uppmärksamma då med en så vänlig signal som möjligt. Och inse, att även om du äger bilen, så äger du inte vägen.

Är något av ovanstående för svårt för dig, ta bussen.
+1 :D

Fast mja på den "vänliga signalen", jag har iaf inte hittat något sätt att få mitt signalhorn att låta "vänligt", risken är rätt stor att du skrämmer skiten ur cyklistkraken, hur försiktigt du än trycker, vilket väl inte riktigt var tanken :D.

Men ja, jag har sett alldeles för många normalintelligenta människor som på nåt mystiskt sätt *blir* dumma i huvudet när de sätter sig bakom ratten och till gränsen för dråp ska hävda sin rätt och visa andra trafikantgrupper att de "minsann inte har på vägen att göra". Inlevelseförmåga och empati stängs effektivt av då motorn startas...
 
+1 :D

Fast mja på den "vänliga signalen", jag har iaf inte hittat något sätt att få mitt signalhorn att låta "vänligt", risken är rätt stor att du skrämmer skiten ur cyklistkraken, hur försiktigt du än trycker, vilket väl inte riktigt var tanken :D.

Men ja, jag har sett alldeles för många normalintelligenta människor som på nåt mystiskt sätt *blir* dumma i huvudet när de sätter sig bakom ratten och till gränsen för dråp ska hävda sin rätt och visa andra trafikantgrupper att de "minsann inte har på vägen att göra". Inlevelseförmåga och empati stängs effektivt av då motorn startas...

Sant. Tutor borde vara anslagskänsliga. I väntan på denna välbehövliga designfeature borde alla medföra vuvuzela i bilen (skriver upp detta på inhandlingslistan genast).

Däremot tror jag att du har för höga tankar om normalintelligenta.
 
<snipp>
dels om att trafikplaneringen i städerna av tradition inte räknat med "snabba cyklister" utan behandlar cyklar som aningen raskare fotgängare.

Alternativt har inte trafikplanerarna tagit hänsyn till att snabbcyklares rätt att alltid cykla snabbt, oaktat fotgängare och undermålig kvalitet på cykelbanan.
Anpassning till rådande förhållanden gäller alla trafikanter.

Sen tycker jag också att man borde separera gående och cyklister och helst även "normal-cyklister" från snabbcyklister, t ex genom så kallade cykelmotorvägar:
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/nu-kan-orebro-fa-sverigesforsta-cykelmotorvagar

/Patrik
 
Alternativt har inte trafikplanerarna tagit hänsyn till att snabbcyklares rätt att alltid cykla snabbt, oaktat fotgängare och undermålig kvalitet på cykelbanan.
Anpassning till rådande förhållanden gäller alla trafikanter.

Sen tycker jag också att man borde separera gående och cyklister och helst även "normal-cyklister" från snabbcyklister, t ex genom så kallade cykelmotorvägar:
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/nu-kan-orebro-fa-sverigesforsta-cykelmotorvagar

/Patrik

Snabba bilar har ju en särskild plats som kallas motorbana. Snabbar cyklar skall visst köras bland övrig trafik.

Arbetsmiljöverket säger att oskyddad personal inte ens får närma sig en >70 km/tim väg utan energiupptagande skydd ex barriär eller TMA-fordon. Bör ju minst vara detsamma för cykelföreningar.
 
Sant. Tutor borde vara anslagskänsliga. I väntan på denna välbehövliga designfeature borde alla medföra vuvuzela i bilen (skriver upp detta på inhandlingslistan genast).

Däremot tror jag att du har för höga tankar om normalintelligenta.

Skulle önska detsamma för min ringklocka på cykeln. Att bara vilja upplysa om att "jag strax passerar dig till vänster - du behöver bara lugnt cykla vidare på din kurs" är skiljt från "nu cyklar du vänstertrafik vill du vara så snäll att hålla till höger" eller "vänligen sluta cykla i bredd".

Biltuta kan variera längd och frekvens/intensitet medan ringklockan bara har det senare, men kan kompletteras med rösten om inte den andre har öronen fulla av hörlursljud.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.