Framväxel eller Classified tvåväxlade nav?

Jag funderar på en ny snabbare gravelhoj/allroad för främst asfalt och bättre grusvägar. Tittat lite på den nya Bianchi Impulso, som tar upp till 42 mm däck.

Utväxlingsmässigt tänker jag mig att 42-28 ifram och 11-32 nog kan bli perfekt.

Då uppstår ju den intressanta frågan om jag bör satsa på en traditionell framväxel med dubbelklinga, eller ett tvåväxlat Classified nav och singelklinga. https://www.classified-cycling.cc/en_us/

Det som talar för en traditionell dubbelklinga är att viktmässigt så hamnar extradrev + framväxel runt vevparti och sadelrör, vilket är att föredra.

Nackdelen är att 42-28 i fram kan vara bökigt att få till. När jag köpte min Bianchi Arkadex med 584-54 mm däck och 38-26 i fram, så krävdes det ett specialfäste, som fick tillverkas hos en mekanisk verkstad. Extrakostnad ca 1000 kr.

Det som talar för ett Classified nav är att då kan jag köra med singelklinga i fram och du lättare kunna välja en optimal utväxling.

Dessutom står Racerdepån listat som återförsäljare av Classified-naven. (Jag hade ändå tänkt att köpa cykeln på Racerdepån).

Nackdelen blir väl att jag är låst till Classified kassetter. Dessutom blir baknavet klart tyngre än ett vanligt baknav (typ Shimano 105).

Totalvikten för cykeln blir alltså ungefär det samma oavsett system, men en större del av vikten hamnar på bakhjulet med Classified-navet, jämfört med en traditionell framväxel + dubbelklinga.

Edit: GCN's presentationsvideo
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det verkar dyrt och (framtids-)osäkert
särskilt eftersom det behövs deras egna specialkassetter,
kassetter är ju en slitdel, hur länge kommer de att finnas att köpa?
Hur länge kommer företaget att finnas?

Vidare nstämmer jag inte i all deras (reklam-)text om fördelarna med ett 1X-system
Att korsväxla (störst fram med störst bak eller minst fram med minst bak) är det användningsfall som sliter mest på kedja+kassett med 2X-system.
Men på lvg och gravel är det inte svårt att undvika de kombinationerna
Men ett 1X-system sliter mer än ett 2X-system på både tyngsta och, som kanske är "allvarligare", på lättaste utväxlingarna.

Men verkar det spännande att prova och du har råd att köpa det du behöver samtidigt med tillräckligt mkt slit+reservdelar för att du åtminstone för dig själv mentalt har skrivit av "systemet" när du måste kassera det pga brist på slit och/eller reservdelar, om det skulle bli så,
varför inte?
 
Nu gissar jag att du hat tittat pa diverse kombinationer, men vad tror du om 46/30 och 11-34 eller 11-36? Detta ar betydligt mer vanligt och skulle nog passa din ram utan speciallosningar.

Lycka till!
 
Då jag redan har en 2×11-delad Bianchi Arkadex, så funderar jag även på 11-delat till den nya allroaden (p.g.a. möjlig hjulkompatibilitet). Å då tror jag att 46-30 i fram kan bli väl stort.
/Niklas
 
Antalet prylar är av alla slag N+1, men vad som finns på marknaden om 5 år är relevant och många olika utväxlingar 3x11? är än bättre. Feta däck säljer väl men ökar hjulvikten, någo som det talas tyst om, lagom är oftast rättare.

go tur
 
Jag skulle välja en vanlig drivlina, 2*11. Men det är väl mest för att jag tycker att cyklar har inte blivit bättre med dom senaste 15 årens utveckling. Bara blivit en massa onödiga nya grejjor och standarder som ingen behöver.
 
Classified kostar en hel del. Tycker att elektroniska växlar ger lite mer på en lvg. Kör di2 full synchro på min lvg och behöver inte bry mig om växling på de två främre dreven då växelsystemet sköter det själv. När det går ner på lilla klingan fram kompenserar det samtidigt ett snäpp bak vilket ger jämna steg från tyngsta till lättaste växel. Växlar normalt bara med höger reglage, men kan fortfarande styra främre växelförare manuellt med vänster reglage.

Classified skulle jag däremot gärna ha på en mtb där jag vill ha en liten klinga fram för att minimera risken för islag samt möjlighet att använda en kassett med mindre omfång och få lite tätare växling. Har 32-51/10 och tycker att speciellt de tyngre växlarna har för stor spridning.

Du tycker inte 42/11 som tyngsta växel är en låg utväxling? 46 km/h vid 90 rpm. De små klingorna kanske inte används ofta, men när de används slits de snabbt.
 
Jag funderar på en ny snabbare gravelhoj/allroad för främst asfalt och bättre grusvägar. Tittat lite på den nya Bianchi Impulso, som tar upp till 42 mm däck.

Utväxlingsmässigt tänker jag mig att 42-28 ifram och 11-32 nog kan bli perfekt.
vad tror du om 46/30 och 11-34 eller 11-36? Detta ar betydligt mer vanligt och skulle nog passa din ram utan speciallosningar.
+1
då tror jag att 46-30 i fram kan bli väl stort.
Jmf med en 11-delad 11-34 kassett är skillnaden mindre än man kan tro
Utvx_jmf_2x42-28__11-32__2x46_30__11-34.jpg

Bilden kommer från
Den är grafisk och interaktiv, klicka på länken ovan så kan du själv enkelt dra i de olika kedjehjulen för att jmf olika utväxlingar

Om du hittar 44/28-drev så tycker jag att du bör prova det med en 12-32 kassett, du får inte lika tung utväxling, men annars är det bara fördelar med att slippa 11 som minsta.
Här kan du själv jmf den utväxlingen
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 44/28 12-32
Tyvärr har Shimano inga 11-delade 12-32 kassetter, men det är både enkelt och billigt att bygga om en 11-delad 11-32 => 12-32.


Jag skulle välja en vanlig drivlina, 2*11. Men det är väl mest för att jag tycker att cyklar har inte blivit bättre med dom senaste 15 årens utveckling.
Shimano Dura-Ace 9000, som var Shimanos första 11-delade lvg-grp lanserades 2013, alltså för mindre än 15 år sedan. Jag och många med mig tycker att den är ett stort lyft jmf med gruppen innan D-A 7900, som lanserades för 16 år sedan (2008)!
 
Senast ändrad:
Nix, Arneri! Ytterst sällan jag känner behov av att trampa vid högre hastigheter än 46 km/h. Mitt behov av lättare klätterväxlar är klart större än mitt behov av tyngre spurtväxlar.

Men jag har faktiskt medvetet satt racerkassett på alla mina kedjeväxlade cyklar, vare sig det är lvg, gravel, touring eller mtb, just för att få ner stegen mellan olika växlar.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Ytterst sällan jag känner behov av att trampa vid högre hastigheter än 46 km/h. Mitt behov av lättare klätterväxlar är klart större än mitt behov av tyngre spurtväxlar.

Men jag har faktiskt medvetet satt racerkassett på alla mina kedjeväxlade cyklar, vare sig det är lvg, gravel, touring eller mtb, just för att få ner stegen mellan olika växlar.
I så fall har jag ett (eller snarare två) konkreta tips att komma med;
Nya 12-delade Shimano GRX RX820 som just nu säljs "billigt" av Bike24
(introduktions/vår-erbjudande som försvinner snart kanske?)
"Endast" 969,54 €(inkl svensk moms) för kompl grupp med 175mm 48/31-vevparti och 12-delad 11-36 kassett
Utvx jmf
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 48/31 11-36:12
Om 48/31 är för tungt för dig säljs just nu även Shimano GRX FC-RX600 175mm 46/30-vevparti för endast 84,02 € (även det inkl svensk moms)
(Du borde kunna sälja ett oanvänt GRX FC-RX820 vevparti för samma pris)
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 46/30 11-36:12
 
Senast ändrad:
HåkanC! En vanlig 11-delad Shimano 11-32 kassett har alltså 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32.

Men du menar alltså att man lätt kan kassera den 11-tandade ringen och ersätta den med en 15-tandad ring, utan växlingsproblem?

Funkar det i så fall på alla nivåer, alltså Dura Ace, Ultegra, 105 (och ev. Tiagra)?

Merkostnad? Då få handlare lär gratis byta in en 11-tandad ring mot en 15-tandad ring).

En 11-34-kassett (11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34) har ju helt andra steg mellan utväxlingarna än en 11-32 och faller därför helt bort.

Å vad vevparti 48-31 beträffar, så sitter det ett sådant på mina två landsvägscyklar.
/Niklas
 
Senast ändrad:
HåkanC! En vanlig 11-delad Shimano 11-32 kassett har alltså 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32.

Men du menar alltså att man lätt kan kassera den 11-tandade ringen och ersätta den med en 15-tandad ring, utan växlingsproblem?

Funkar det i så fall på alla nivåer, alltså Dura Ace, Ultegra, 105 (och ev. Tiagra)?

Merkostnad? Då få handlare lär gratis byta in en 11-tandad ring mot en 15-tandad ring).
Jag har byggt om både 11-28 => 12-28 och 11-32 => 12-32 och har med framgång,
eller åtminstone utan några som helst problem pga ombyggnaden, använt det sedan 2017
Här besvaras förhoppningsvis dina frågor

En 11-34-kassett (11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34) har ju helt andra steg mellan utväxlingarna än en 11-32 och faller därför helt bort.
+1
Å vad vevparti 48-31 beträffar, så sitter det ett sådant på mina två landsvägscyklar.
Då borde väl mitt tips ovan med nya 12-delade Shimano GRX RX820 för 969,54 € passa dig riktigt bra och kanske även spara en del pengar, eller?
Men oavsett om du då sparar pengare eller ej tror åtminstone jag att det om 5 (10, 15)år är större möjlighet att enkelt att hitta 12-delade Shimano-kassetter än motsv från Classified.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
thureb Byta framväxel? Landsvägscykling 10
thureb Framväxel har ni tips och tricks? Landsvägscykling 2
gusvo085 Shimano 105 framväxel Landsvägscykling 8
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.