Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff

Hallå...

Går i tankarna över en ny pendlar och brukscykel.. En lite roligare historia en den jag har, som iofs är helt grym och aldrig har krånglat. Men man kan ju tänka..

Har kollat in följande tre cyklar:

Kalkhoff Voyager

Nishiki 501

Scott Sub 20

Vilken tycker ni lämpar bäst för landsvägspendling till och från jobb i ur och skur 10 km enkel resa ?

Cykeln används också mycket i stan, till och från affären och hit och dit överallt .. Får gärna vara stabil och bra då det sätts på stora cykelväskor i bak för storhandlingen varje vecka :)

Enligt mig måste en cykel ha pakethållare så jag får fast mina cykelväskor, lampor fram och bak och skärmar. Kalkhoffen har allt vad jag vill ha i utrustning men den har ett stort minus och det är den fjädrande framgaffeln. Jag vill ha en stel framgaffel vilket följande två cyklar har från Nishiki och Scott.. Dock så har dom ingen utrustning i övrigt men det räknar jag med att det inte ska vara några som helst problem att sätta på. Har jag fel ? Då tillkommer det ju dock kostnader och de är ju faktiskt fortfarande redan i originalutförande dyrare än kalkhoffen. Men det säger mig att det borde vara bättre kvalité på de cyklarna eller har jag fel ?

Varför jag inte vill ha en fjädrande framgaffel är för att jag tycker det är helt onödigt på asfalterade vägar. Det blir högre risk för stöld och mer saker som kan krångla. Å andra sidan vet jag inte, det kanske går att byta framgaffel men hur mycket kostar det ?

Har ni några åsikter eller liknande kring mina funderingar så är ni välkomna att skriva ned dom :)

Sen kan jag inget om vilka detaljer som är bra eller dåliga. Det viktiga för mig är att det är så bra kvalité och så underhållsfritt som möjligt samtidigt som det ska vara roligt. Dock så har jag inget emot att utföra lite service här och där om jag bara lär mig hur man gör :)

mvh // Johannes
 
Senast ändrad:
Kan utanpåliggande växlar verkligen klassas som underhållsfria?

Själv pendlar jag 1,5 mil och har gjort det 5 gånger i veckan i ett halvår. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter, även om de inte innefattar just de modeller som du tittar på (som i mina ögon är mycket pengar för lite cykel, å andra sidan har jag bara strax över 150 mil att utgå från som pendlare...).

Jag har kört på en Giant racer från sent 80-tal. Har mestadels stadstrafik (inklusive en sträcka gatsten) och sedan cykelbana. Nu efter över 150 mil och två punkteringar (på bakhjulet, framhjulet har fortfarande en slang från 80-talet (tror jag)) är bakhjulet lätt skadat, annars funkar den fint. Den är snabb och rolig. Kostnad: 1 000 kr.

Nu har jag bytt upp mig, jag ville ha högre fart, mindre vindpåverkan (cyklar i ett åkerlandskap) och bekvämare cykling. Det blev en raptobike för 10 000 kr. Den uppfyller helt klart vad jag kräver, känns dessutom som om jag kan lasta mer på den. Dock har jag bara ~15 mil på den änsålänge så hållbarheten kan jag inte säga nått om. Bekvämligheten är dock mycket värd(!). Farten densamme, pulsen lägre och stelheten man får lite överallt efter en halvtimme på en vanlig cykel är helt borta.

För övrigt verkar Nishiki 501 vara en favorit här på forumet, jag har dock ingen personlig erfarenhet av den.
 
Raptobike

ser rätt häftig ut på bild. Vilken modell valde du? Har du upplevt nackdelar med att du kanske ses senare av bilister än om du kommit på en vanlig cykel? Skulle du kunna tänka dig att pendla med en sån cykel i t ex Stockholmstrafiken?

10 000 verkar billigt för en recumbent.

Thure
 
Jag valde low-racern och kom över en begagnad med Durano-däck och 16 växlar. Ska nog erkänna att 8 växlar faktiskt räcker långt. Finns för tillfället en rapto till salu i Höör för 9500 som är i riktigt fin skick http://liggister.org/buyandsell.html

Som sagt har jag inte cyklat så långt än, jag har dessutom satt på en flagga på min cykel. Vad gäller bilarna har jag inte märkt några problem, i och med att den är så ovanlig får man otroligt mycket mer plats och respekt än på en vanlig cykel.

Jag har bättre uppsikt än på min racer (där man tittar ner i marken hela tiden...) men däremot är jag ibland för låg för att se runt hörn etc. Det är en nackdel. Bakåt har jag bättre sikt än med racern tack vare en backspegel.

Däremot klarar den trottarkanter och håligheter sämre än racern (där man kan fördela vikten mellan fram och bakhjul efter behov). Detta gör att det änsålänge går långsammare för mig i stan (på cykelbanor, dvs. upp och ner för trottarkanter vid varje korsning). Tidigare cyklade jag 10 min i stan 20 på landsväg, numera 15 i stan 15 på landsväg...

Går man över till att cykla på gator istället går det bra mycket snabbare.

Jag skulle inte ge mig på att pendla i sthlm på gator direkt då man är något vinglig i början. Däremot på cykelbanor direkt. Om det går snabbare eller inte beror lite på hur pendlingsvägen ser ut. Oavsett om det går snabbare eller inte så är det lättare (rent ansträngningsmässigt) att cykla på rapton och man kommer fram pigg och glad.

Uppenbarligen går det att cykla i trafik... :
http://www.youtube.com/watch?v=YErmPu2JvZg
http://www.youtube.com/watch?v=gkIVa6iSRoc

Finns några till i Edinburgh som kör på andra typer av lågracers...
 
Jag valde mellan en Nishiki Pro SLD och en Scott Sub 20. Satt bra på bägge och det var ung samma pris, så handlaren rekommenderade Scotten som skall ha bättre växlar.

Inga problem att få på stänkor eller packe, jag tog bara stänkor, det kostade 300. Lyse tog jag diodlyse på styret och sadelstolpen (300 till).

Har kört 2 månader på den, dels 4km till och från jobbet inne i stan dagligen, dels några träningsrundor på några mil. Trevlig cykel tycker jag, den känns kvick. Växlarna har funkat klanderfritt. Bra bett i skivbromsarna både i sol och i regn.

Saknar ingenting inne i stan och på jobbpendling, för träning ångrar lite att jag inte tog en cykelcross med bockstyre som jag funderade på. Hade varit skönt i motvinden ibland.

Det skall gå att cykla grusväg med däcken som medföljer (continental sport contact) men jag fegar lite, ovan med slicks och jag är lite rädd för punka. Inget stort problem att hålla sig på asfalt inne i Stockholm iofs.

Tror du kan släppa tankarna på att de nämnda cyklarna skulle vara mindre stöldbegärliga än en med fjädrande framgaffel. Jag är inne på cykel 2 efter att ha lämnat cykeln ute låst vid en gatstolpe över natten, den stolpen fälldes resolut. En sån hoj får man nog ha inne om man vill ha den kvar.
 
Kan inte låta bli att slå ett slag för en cyklocross med skivbromsar som en underbar pendlingshoj! Såväl skärmar som dubbdäck går fint att sätta på och ruskigt kul att cykla på!!

//Lelle
 
Stort tack för era svar..

Liggcyklar har jag kollat på länge men aldrig fått tillfälle att prova en..

Underhållsfria är nog inte utanpåliggande växlar på samma sätt som inkapslade eller vad de kallas men lite ska man väl kunna göra själv när man är utbildad mekaniker en gång i tiden :)

Tack för din erfarenhet JoakimDR... Synd att de stjäl dina cyklar. Jag har tur som har cykelgarage i källaren där jag bor och på jobbet kan jag ha den inne. Dock kan den ju bli stulen för det, speciellt när man har den hos kompisar eller så.

Cyklocross har jag också kollat lite på men inte riktigt min stil det där.. Vet inte varför, känns lite för extremt bara..

mvh // Johannes
 
Jag har 22km enkel resa till jobbet. Hälften cykelbana hälften asfaltlandsväg. Jag cyklar så mycket jag kan men inte när det är snö och is på vägen. Då köper jag ett busskort istället och åker skidor efter jobbet.

Förut hade jag en Cresent City med 8vxl Shimano nav. Jag trodde att det skulle vara underhållsfritt men växlingen sköts av en liten länkvred som vid rimfrost förvandlar drevet till ett singelspeed. Det går att hålla igång navet med regelbunden smörjning och lirkande men är långt från underhållsfritt.

Det är möjligt att det finns nav som inte har denna konstruktion utan där allt mekanik sitter inne i navet välj isåfall ett sådant om du tänker cykla när det är risk för frost

Utanpåliggande kräver förstås mer mek Snö och is bygger speciellt på bakdrevet.

Nu har jag en Nishiki Pro Air och den funkar kanon. Snabb som en kula. Jag har SPS pedaler vilket i princip är en extra växel. Lite läskigt i början men när man väl vant sig vill man inte vara utan.

Skivbromsarna tar jättebra. Speciellt bra på cykelbanorna. Däcken är stenhårda och tillsammans med den sportiga ställningen. Gör att jag fick lite problem med händerna men jag köpte gelehandskar och det funkar fint.

Enda nackdelen är att den är fantastisk rolig att cykla på så det blir gärna en extra runda på hemvägen. Jag håller 25-30km/h i snitt. Nishikin trivs bäst på landsvägar. För mig stod valet mellan en racer och Air Pron men efter ett halvårs cyklade känns Air Pron helt rätt

Att cykla på en snabb lätt cykel är helt enkelt roligt

Hans Friedel
 

Bilagor

  • mybike1.jpg
    mybike1.jpg
    93.4 KB · Visningar: 8,966
Senast ändrad:
Jag valde low-racern och kom över en begagnad med Durano-däck och 16 växlar. Ska nog erkänna att 8 växlar faktiskt räcker långt. ...

Har du något att säga om framhjulsdriften? Vet du t ex om det är en fördel eller nackdel i halka?

Hur mycket snabbare blir en låg recumbent jämfört med en lite högre (utan kaross).

Thure
 
Lätt cykel för de är roligast. Däck med rejäla luftkammare i för det blir bekvämast. Det första är självklart men lättast brukar oxså bli dyrare. Ramstorlek som passar dig. Ställ in hojen för dig. Ram och gaffel med skruvhål för skärmar och pakethållare är självklart. Har cykelpendlat upp till 25 km enkel väg. Vid is och snö ta bussen eller kör! Även vid 10 km enkel väg behöver du byta om efter framkomsten, så du behöver ha med dig vatten, ombyte, regnplagg samt punkafixet, (däckjärn, slangar och pump). Till mörka årstiderna lampor och pannlampa om du behöver byta slang.
Mekfria cyklar finns bara i försäljarnas munnar. Lär dig skruva, med rätt verktyg. Justera och smörj i tid så hinner du cykla mera.
 
Punktering

hör till men frekvensen minskar med nya däck. Krossgruset som sprids på vintern orsakar en helt del punkteringar. Just på vintern när det är mörkt både på morgonen och eftermiddagen tycker jag att cykelturerna till och från jobbet är extra värdefulla men visst är det lite motigt vid blötsnö.

En dedicerad vintercykel med bland annat heltäckande kedjeskydd sparar mycket underhåll.

Thure
 
Har du något att säga om framhjulsdriften? Vet du t ex om det är en fördel eller nackdel i halka?

Hur mycket snabbare blir en låg recumbent jämfört med en lite högre (utan kaross).

Thure

Jag har aldrig provat en bakhjulsdriven liggcykel. Det jag läst om rapton är att framhjulsdriften fungerar mycket bra. Det brukar vara sämre med framhjulsdrift, vilket många dock poängterar att de inte märkt av alls med rapton.

Jag har inte haft några problem alls med framhjulsdriften. Möjligtvis kan man slippa "power idlern" om man hade haft bakhjulsdrift och det hade varit trevligt men det är inget problem.

Jag har inte kört den i halka så det kan jag inte svara på. Greppet med framhjulet är dock viktigt eftersom man balanserar på det. Det känns dessutom som om den mesta tyngden ligger på framhjulet varför jag inte förstår hur man skulle kunna få mer sladdproblem än om man haft bakhulsdrift.

Luftmotståndet tog jag upp med Christian Fasth (ordförande för HPV sverige). Enligt honom spelar det inte så står roll, även om man sitter på en midracer så är man såpass mycket mindre än en racercykel att man spar luftmotstånd avsevärt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.