Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff

Riktigt fin cykel du har där Hassex...

Kanske har blivit ett litet missförstånd. Jag ska inte börja cykelpendla, jag har cykelpendlat i ett och ett halvt år utan jag funderar på en ny cykel bara : )

Hur fungerar de där SPS-pedalerna, Det måste jag kolla in när du säger det är som en extra växel..

Jag har aldrig cykelpendlat på vintern men jag har cyklat hela vintrarna inne i staden. Att jag inte kunnat cykla till jobbet beror på att det är 10 km i åkerlandskap och de senaste två vintrarna har varit extremt hårda här nere mycket mycket snö och blåst. Inte ovanligt att det var svårt att ta bilen och vägarna såg likadana ut 10 minuter efter plogbilen åkt där som innan.

Vad jag inte fått klart för mig hittils är vad som egentligen behöver göras med utanpåliggande växlar. Att det är mer jobb har jag förstått men vad :) ?

mvh // Johannes
 
Antar att hassex menar SPD-pedaler - alltså pedaler där man klickar fast skorna. SPD heter de när de kommer från Shimano, clipless är annars samlingsordet för såna pedaler. Gör stor skillnad för rundtrampet, särskilt i uppförsbackar, känns som man får ut mycket mer kraft när man även kan hjälpa till att dra på uppvägen och inte bara trampa neråt.

Utanpåliggande växlar är förstås mer utsatta för stänk och smuts. Vill man att grejerna ska hålla så måste man hålla efter så det inte kloggar igen. Det är helt enkelt fler exponerade, rörliga delar som behöver omsorg. Å andra sidan gör det exponerade läget att det är relativt lätt att komma åt för tvätt, smörjning och justering. Inkapslade navväxlar är något av en svart låda för mig, de behöver inte lika mycket underhåll men vad gör man när det börjar hacka och gnissla...? Vet inte hur svårmekade de är...
 
Håller i princip med seobserver i det mesta han skriver.

Underhållet för en cykel som cyklas året runt är egentligen mest en fråga om rengöring och smörjning. bakväxeln på en utpåliggande växel kryllar av fjädrar,länkar,drev. som i princip suger åt sig grus och damm. Struntar man i att rengöra drivlinan är det bara en tidsfråga innan den helt beckar ihop. Innan dess går det också åt en massa onödig energi för att få runt pedalerna.

Pendlarcyklar lever också ett ganska hårt liv dom cyklas långa sträckor ofta i dåligt väder. En finväderscykel har det betydligt enklare.

punktering, krångel med drivlinan, krångel med fälgbromsar, är väl det som mest kan ställa till det. Skräcksenarion för en pendlare är förstås att cykeln går sönder innan man hinner hem och att man tvingas förnedra sig och ringa efter någon som kan hämta en. Det är det verkliga straffet för eftersatt underhåll

Problemet med snö,is, smuts är cykelns "öppna" konstruktion. Jämfört med en bil där det mesta är skyddat bakom plåt.

Det som är unikt för cykeln som fordonstyp är den extremt låga vikten runt 15kg jämfört med 1500 för en bil.

Hans Friedel
 
Antar att hassex menar SPD-pedaler - alltså pedaler där man klickar fast skorna. SPD heter de när de kommer från Shimano, clipless är annars samlingsordet för såna pedaler. Gör stor skillnad för rundtrampet, särskilt i uppförsbackar, känns som man får ut mycket mer kraft när man även kan hjälpa till att dra på uppvägen och inte bara trampa neråt.

Utanpåliggande växlar är förstås mer utsatta för stänk och smuts. Vill man att grejerna ska hålla så måste man hålla efter så det inte kloggar igen. Det är helt enkelt fler exponerade, rörliga delar som behöver omsorg. Å andra sidan gör det exponerade läget att det är relativt lätt att komma åt för tvätt, smörjning och justering. Inkapslade navväxlar är något av en svart låda för mig, de behöver inte lika mycket underhåll men vad gör man när det börjar hacka och gnissla...? Vet inte hur svårmekade de är...

Precis SPD skall det vara

Jag har renoverat ett 3växlat nav en gång det var kul men betydligt krångligare än ett utanpåliggande som är betydligt enklare mekaniskt

Hans Friedel
 
På en vanlig

cykel är det avsevärt mycket svårare att häva en framhjulssladd än en bakhjulssladd.

Med framhjulsdrift kanske man lättare får framhjulssladd när man spinner loss på halt underlag. Men framhjulsdrift är ju rätt bra på bilar.

Finns en svensk text om erfarenheter av den aktuella modellen på http://www.epx.se/raptobike/

Thure
 
Stort tack för allas svar och åsikter..

Har ett problem som jag inte riktigt förstått till 100 %, eller så har jag det..

Är enda skillnaden mellan mtb-växlar och landsvägsväxlar att på en mtb så är lägsta växel lägre och på en landsväg är högsta högre.. ?

För vad jag förstått så är Nishikin utrustad med landsvägsväxlar och Scotten med mtbväxlar..


mvh // Johannes
 
Klassiskt

har landsvägscyklar 53 och 39 fram samt ca 12-22 bak dvs rätt täta växellägen. MTB har dels tre klingor fram typ 44, 34 och 22 och en betydligt större spridning på bakkasetten typ 12-32 dvs längre hopp mellan växlarna och betýdligt större skillnad mellan högsta och lägsta utväxling.

Numera kan man köpa landsvägshojar med tredelat fram och kasetterna kan man byta till den man vill ha. Med tredelat fram har man en längre arm på bakväxeln som sväljer större skillnader i antal kuggar mellan olika växlar.

I all hast.

Thure
 
Men rent praktiskt så spelar det alltså ingen större roll vad som är bara det att man får växla oftare med landsvägsväxlar ?

mvh // Johannes
 
Hej här kommer lite info. som jag tror stämmer.

Båda har utväxling för ditt ändamål. När kedjan och kasetten har blivit slitna så kan du byta till en kasett med en annan utväxling om du vill.

Nishikin har 8x3 växlar , altus blandat med deore LX.

Scotten har 9x3 , Dere rakt igenom.

Nishikin har 36 ekrade hjul, Scotten 32.

Nishikin har en vinklingsbar styrstam samt Speedlifter så att du kan höja styret enkelt.
Om du tycker att du sitter bra på Scotten så fungerar Scottens lösning bra också.

Nishikin levereras med skärmar.

Båda tar säkert dubbdäck. (måste få plats i ram och på fälg).

Nishikin är troligen 1000 Kr billigare.

Båda cyklarna är fina bruks cyklar som säkert kommer att fungera för ditt ändamål.

Lycka till !

P.S. Jag tycker att du gör rätt i att välja bort dämpare fram på en bruks cykel.
 
Nishiki 501 väger 14kg enl Nishikis hemsida, Scotten väger 10,4. Jag skulle nog prova en Pro SLD eller en dån där Pro Air, den var snygg, i så fall. Dom väger runt 10,5. Då får du Tiagra bak, men det kanske inte spelar nån roll? 14kg tycker jag låter tungt.
 
Nishiki 501 / scott sub 20

Hej igen , lite mera info, hoppas att du hittar rätt i cykel djungeln.

Enl Scotts sida väger Scott sub 20 11.4 Kg.

http://www.scott-sports.com/us_en/product/10060/55887/218050

Nishikin har stål gaffel som tidigare har haft fästen för "lowrider ".
Scotten har aluminiumgaffel.

Nishikin levereras med skärmar ,justerbar styrstam samt speedlifter som bland annat gör den tyngre.

Bifogar även en länk till Länna sport där du nu kan köpa Nishikin till ett bra pris : 5995 Kr.
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.99131/svart-nishiki-hybrid-501-herr-cykel-2011

Och Scotten för 7695 Kr samt en himmla massa andra fina hybrider till intressanta priser.


MVH.
 
Tack alla för er hjälp...

Jag har allt varit inne och kollat på Länna sport, men jag tvekar mycket att köpa cykel på postorder då det blir krångelkrångelkrångel om det skulle vara så att något krånglar, garanti m.m...

mvh // Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.