Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra?

Efter sport lov var det dax att börja cykelpendla igen och konstaterade att framväxlen inte växlade. Trodde först att vajern frusit då cykeln bor i otempererat förråd nattetid.
Men efter att ha fått tina upp så har jag konstaterat att vajern löper utan nämnvärd friktion och i halvvarmt garage så tog jag till och med loss vajern helt från växelföraren och den stannnar fortfarand kvar på mellandrevet.
Försöker växla genom att trycka med rejäl handkraft på växelföraren men den är hlet stum. Växeln har fått gott om mineralolja hela vintern och funkat bra utan frost hela vintern tidigare men nu är den fast på mellandrevet. Jag förväntade mej att den skulle hoppa till lilla drevet då jag lossade vajern men icke.

Vad kan vara mitt problem - något man kan åtgärda eller är det en ny växel som behövs.

Det är en shimano olivio 3 klingorns fram som strular. Bak har jag en 9kasset också shimano olivio som funkar utan problem.

Det är lite begränsande att bara ha växel 9-18 av mina teoretiska 27, även om det är de bästa om jag måste välja några.

/Patrik amatörmekaniker
 
Mekaniska växlar både fram och bak ska lätt kunna röra sig över hela registret fram och tillbaka... Har en fjäder som drar den till ena ändläget, och en vajer som drar den upp till det andra...

Lite olja och våld kanske ?

Annars en ny.
 
Har smort den rejält ikväll men krypsprej och får se om den sitter lika fast imorgon, annars blir det nog inlämning till min verkstad på måndag.

Om jag ska bruka lite mer våld imorgon - rör sig kedjeföraren rakt i sidled eller även lite i höjdled?
Så jag anbringar mitt handkraftsvåld i rätt vinkel...

/Patrik
 
Duscha framväxeln med 556 eller WD 40 och massera sedan upp framväxeln. Hjälper inte det, så köp en ny framväxel och se då till att få en med rätt fäste (ty det finns flera fästen att välja på). En ny Alivio framväxel borde inte vara särskilt dyr.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Borde gå att klämma ihop den med en polygrip. Kläm på rätt ställe bara ---
Tack för tipset men lite svårtolkat för men som inte vet var rätt ställe är, hade jag vetat hade jag nog inte postat frågan alls. Om du klippt in en bild eller beskrivit med lite fler ord var jag skulle klämma åt med tången så hade jag kanske kunnat förstå var jag skulle prova att anbring tångvåldet...

/Patrik
 
Duscha framväxeln med 556 eller WD 40 och massera sedan upp framväxeln. Hjälper inte det, så köp en ny framväxel och se då till att få en med rätt fäste (ty det finns flera fästen att välja på). En ny Alivio framväxel borde inte vara särskilt dyr.
/Niklas
Den fick en rejält dos reflonspray igår men fortfarande fast så det blir cykelhandlaren imorgon, då jag tyvärr inte behärskar att köpa rätt delar och sedan montera dem.

/Patrik
 
Ursäkta att jag glömt återkopplingen.
När jag lämnade in cykeln så tog cykelhandlaren i rejält med handkraft och kunde flytta den - men mer kraft än vad en vajer kan förmedla. Jag hade inte vågat trycka så hårt, då jag hade varit rätt att trycka sönder växeln men han vet var man kan trycka utan att ha sönder. Han höll med om att så trögt ska det inte vara.
Några dagar senare hämtar jag cykeln och cykelhandlaren hade blåste rent med tryckluft och smorde mera och så funkade den igen.

Vet inte exakt vad som bekat fast eller låst sig men den har funkat utan problem sedan dess och det är ju veckor sedan så jag räknar den som helt OK igen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
thureb Byta framväxel? Landsvägscykling 10
thureb Framväxel har ni tips och tricks? Landsvägscykling 2
gusvo085 Shimano 105 framväxel Landsvägscykling 8
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.