Vilka depåer är bäst på Vätternrundan?

Tänkte se om någon vet vilka depåer som är bäst att stanna vid under Vätternrundan?

Det jag vill slippa är att köa (onödigt länge) för att få tag i vatten och mat. Depåerna ligger ju ganska tätt och om jag bara ska stanna kanske tre gånger så vill jag ju att det ska vara de bästa depåerna jag stannar vid. Kan jag vänta två mil och få en "bättre" depå så gör jag gärna det.

Jag har hört att ett par av depåerna ligger en bit från banan också så att man måste köra in i något samhälle ett par minuter. Det är ju värdefulla minuter på min (världs)rekordtid som jag kommer att sätta.
 
Det är ju värdefulla minuter på min (världs)rekordtid som jag kommer att sätta.
Då är det nog pasta och lättöl efter målgång som gäller :)

Undvik Jönköping och Hjo. Vi brukar inte stanna förrän Fagerhult. Därefter beror det lite på vädret, tar drycken slut är det alltid bättre att stanna.
 
Nar jag korde sist hade vi strategin att stanna varannan depa, och skippa de stora i Jonkoping, Hjo och ev Karlsborg. Jag kommer inte ihag exakt avstandet men om man laddar upp med energidryck och tar med lite energikaka och bullar ifran depaerna sa kan man kora 7-8 mil innan man stannar.

De gangerna jag stannat i Hjo sa har det tagit lang tid i koerna osv, tillockmer mer an en timme for att fa pasta, toapaus etc.
 
snabba ryck

Tack för snabba svar.

Då låter det som om strategin blir Gränna-Fagerhult-Boviken. Och så får man väl se om det behövs något mer. Hur lång tid kan man räkna med att behöva vid varje stopp för att fylla lite flaskor, skaka ben, stretcha, äta något litet och vara lite allmänt komig? 15 min/stopp?

Ligger dom vid banan eller behöver man köra in någonstans?

Eller pastan vid slutet :)
 
Ser ut som en bra plan. Karlsborg är förresten en depå där man svänger av från banan, men bara en liten bit, så där går det också rimligt snabbt att "tanka" vid behov.

Har man bråttom går det att stoppa på några minuter (kanske 3?). Även om man inte har jättebråttom tycker jag det är bättre att nappa åt sig det man vill ha och äta på cykeln, för att slippa stelna till.

Ha så kul!
 
Men nu när detta är avslöjat på utsidan kommer förstås alla stanna i de depåerna, alltså blir det bäst att göra tvärt emot :)
 
Eftersom alla...

....hänger här hela dagarna. Jag kan nog stå ut med några andra på MINA depåer. Så att jag har några att glänsa för.
 
Jag gjorde tre i mitt tycke korta stopp, Fagerhult, Karlsborg och Medevi. Det var korta effektiva stopp där jag inte gjorde något utöver det nödvändiga. I efterhand kan man ju tycka att de var något konstigt fördelade, men jag stannade bara när jag behövde fylla flaskorna eller att kroppen var sugen på något annat än energikaka och då blev det så här.... Det blev dessutom ett flertal pisspauser efter vägen då jag antagligen lyckades dricka för mycket.

Dessa stopp (pisspauserna inräknade) tog tillsammans drygt 25 minuter, utan dem hade jag klarat mig under 11,5 timmar. Att välja rätt depåer och att dessutom inte slösa bort tid när man väl stannat är en viktig del av taktiken för den som jagar tid. Gränna-Fagerhult-Boviken är nog en mycket bra strategi för den som anser att tre stopp är lagom.
 
Stoppen tar mycket längre tid än man tror. Så det gäller att vara verkligt disciplinerad för att inte förlora onödig tid. Några råd:
1 Fyll fickorna med energibars, Lidls muslibars eller något liknande. Om du har tillräckligt med energi i fickorna räcker det med att tanka vätska.
2 Cykla 5 km förbi Fagerhult och stanna i Nätbäcken. Det är trångt i Fagerhult men öde i Nätbäcken. Tyvärr finns det bara vätska där men om du följer mitt första råd så ...
3 Det tar lång tid att leda en cykel genom trängsel.

KjellF
 
Ok, jag såg inte att Nätbäcken var en egen depå. Men det låter ju som en bättre plan. Det ska jag satsa på.
 
För den som inte jagar varje minut då, men ändå inte vill bränna alltför mycket onödig tid.
Vad är en lämplig strategi?
Jag kör för första gången nu i helgen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven Vilka kläder behöver jag skaffa Landsvägscykling 9
qonzo Vilken hybrid är bäst? Landsvägscykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.