Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Ännu ett tråkigt exempel på vidrigt bilistbeteende.

http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...ar-nagons-mamma/repqeh!xiavtQq1RUqltcwHcqC6w/

En bil kan lätt bli ett terrorvapen. Varför lägger man ned förundersökning i ett sånt här fall? Bilisten borde inte få ha kvar bil och körkort.

Thure

Sjukt helt enkelt. Och tråkigt. Alla som cyklat ett tag vet att liknande saker sker, -sällan, men det är ingen isolerad händelse tyvärr. Jag är helt övertygad om att inte ens rubbade personer får för sig att göra en sån sak i länder med utvecklad cykelkultur. Ett par cyklister längs vägen leder liksom inte till kabelbrand på samma sätt som här hemma. Kanske "safety by numbers" som någon var inne på.
 
Cykel: Tjänstevikt 100kg, hastighet 30 km/h => ~ 7 kJ rörelseenergi.
Bil: Tjänstevikt 1500kg, hastighet 100 km/h => ~ 1200 kJ rörelseenergi.

Det kanske inte är en principiell skillnad, men det är så olika storleksordning att du lika gärna kan hävda att det inte är någon principiell skillnad mellan en lätt smekning på kinden och en högerkrok från en tungviktsboxare.
Härligt då är cirkeln sluten och vi har kokat ned till min urspringliga fråga ännu en gång.

Hur tänker:
Cykel: Tjänstevikt 100kg, hastighet 30 km/h => ~ 7 kJ rörelseenergi
när den rör sig i nära anslutning till:
Bil:Tjänstevikt 1500kg, hastighet 100 km/h => ~ 1200 kJ rörelseenergi.

Brist på omdöme eller dödslängtan?
Vi ser ju inte många småfåglar eller möss som socialiserar sig med katter.
Men detta kanske inte är något problem när, handen på hjärtat, flest cykelolyckor sker på cykelbanor :)
 
Organiserad cykling (i klunga eller mindre grupper) är som många med mig upptäckt ett väldigt roligt och socialt sätt att komma ut och träna. Har man inte provat det så är det kanske svårt att förstå grejen.

Vuxendagis på vägarna är en orsak till att bilister får aggressioner mot cyklister. Elitmotionärer har bättre kontroll vart på vägen deras cykel är och ändrar formation snabbt.
Vuxendagis har dålig kontroll vart de är på vägen och vill inte ligga 10 cm från vägkanten. En formationsändring tar lång tid vilket kan skapa irritation bland bilister.
Jag tycker att det är dåligt omdöme av klubbarna att köra klunga med oerfarna och dåligt tränade personer på trafikerade vägar.
Väljer de dessutom slingriga vägar utan vägren stoppar de effektivt upp alla bilister bakom dem och gör en eventuell omkörning väldigt obehaglig för bilisten som måste ligga långt ut i det mötande körfältet för att hålla avstånd till cyklisterna.

När några cyklister väcker ilska bland bilister får även de cyklister som sköter sig ta del av denna.
 
Vuxendagis på vägarna är en orsak till att bilister får aggressioner mot cyklister. Elitmotionärer har bättre kontroll vart på vägen deras cykel är och ändrar formation snabbt.
Vuxendagis har dålig kontroll vart de är på vägen och vill inte ligga 10 cm från vägkanten. En formationsändring tar lång tid vilket kan skapa irritation bland bilister.
Jag tycker att det är dåligt omdöme av klubbarna att köra klunga med oerfarna och dåligt tränade personer på trafikerade vägar.
Väljer de dessutom slingriga vägar utan vägren stoppar de effektivt upp alla bilister bakom dem och gör en eventuell omkörning väldigt obehaglig för bilisten som måste ligga långt ut i det mötande körfältet för att hålla avstånd till cyklisterna.

När några cyklister väcker ilska bland bilister får även de cyklister som sköter sig ta del av denna.

Nej, nej och åter nej. Cykel på väg är en trafikant, vare sig den är ensam eller i klunga; om du ska köra om så en enda cyklist så ska den inte behöva ligga "10 cm från kanten" så att du kan trycka dig förbi på armbåges avstånd! Du ska behandla det som en vanlig djävla omkörning, och ge samma avstånd som du gjort till en bil, dvs du är tvungen att byta körfält iaf.
 
Nej, nej och åter nej. Cykel på väg är en trafikant, vare sig den är ensam eller i klunga; om du ska köra om så en enda cyklist så ska den inte behöva ligga "10 cm från kanten" så att du kan trycka dig förbi på armbåges avstånd! Du ska behandla det som en vanlig djävla omkörning, och ge samma avstånd som du gjort till en bil, dvs du är tvungen att byta körfält iaf.
Jag har inte skrivit att cyklister skall ligga 10 cm från vägkanten, men skillnaden är att de mer tränade har bättre kontroll på cykeln och vinglar mindre även om de ligger nära vägkanten. Om en cyklist ligger 20 cm eller 100 cm från vägkanten innebär att omkörande bilist måste hålla ut mer.

Försök förstå varför bilister blir irriterade på vissa cyklister och försök inte läxa upp mig. Jag är själv cyklist, men ibland ser jag cyklister göra val som inte gör mig glad.
 
Härligt då är cirkeln sluten och vi har kokat ned till min urspringliga fråga ännu en gång.

Hur tänker:
när den rör sig i nära anslutning till:

Brist på omdöme eller dödslängtan?

Ja suck.

Givetvis har cyklisterna dödslängtan och bristande omdöme.

Precis som kajakpaddlaren har dödslängtan och dåligt omdöme när hen korsar farleden där Viking Line stundtals passerar.
Precis som utförsåkaren har dödslängtan och dåligt omdöme när hen tar på stighudarna för en topptur istället för att hålla sig i pisten.
Precis som fjällvandraren har dödslängtan och dåligt omdöme när hen lämnar STF:s stugsystem och leder.
Precis som skridskoåkaren har dödslängtan och dåligt omdöme när hen ger sig ut på naturis istället för konstfrusna banor.

Klättrare, dykare och fallskärmshoppare ska vi bara inte tala om.
 
Precis som kajakpaddlaren har dödslängtan och dåligt omdöme när hen korsar farleden där Viking Line stundtals passera
Jag vill egentligen inte ge mig in i denna debatt (och citerar detta endast för att exemplet togs upp) men Viking Line-färjor har ju tekniskt sett väjningsplikt för kajaker. Skulle en kajak färdas mitt i en farled i den takt man framför en kajak så är det ju finlandsfärjan som ska slå av på takten. Som kajakpaddlare, trots denna "rättighet", gör jag mitt yttersta för att inte vara i vägen för någon i motordrivet fartyg, delvis av självbevarelsedrift och delvis för att jag vill samspela. Detta har säkert lyfts tidigare i tråden, men det verkar bäst att fordon som rör sig i olika takt visar hänsyn till varandra i mesta möjliga mån. Köra långsamt, vänta in och köra om med marginal känns som en no-brainer, men i min värld likaså att cykla i särskilt körfält när tillgång finns. Det får räknas som min filosofi, jag förväntar mig inte att den ska höjas till allmän lag av ni andra debattörer, men jag instämmer med de som tydliggjort vikten av att lyfta fram samförstånd snarare än att hävda rättigheter.
 
Jag vill egentligen inte ge mig in i denna debatt (och citerar detta endast för att exemplet togs upp) men Viking Line-färjor har ju tekniskt sett väjningsplikt för kajaker. Skulle en kajak färdas mitt i en farled i den takt man framför en kajak så är det ju finlandsfärjan som ska slå av på takten. Som kajakpaddlare, trots denna "rättighet", gör jag mitt yttersta för att inte vara i vägen för någon i motordrivet fartyg, delvis av självbevarelsedrift och delvis för att jag vill samspela. Detta har säkert lyfts tidigare i tråden, men det verkar bäst att fordon som rör sig i olika takt visar hänsyn till varandra i mesta möjliga mån. Köra långsamt, vänta in och köra om med marginal känns som en no-brainer, men i min värld likaså att cykla i särskilt körfält när tillgång finns. Det får räknas som min filosofi, jag förväntar mig inte att den ska höjas till allmän lag av ni andra debattörer, men jag instämmer med de som tydliggjort vikten av att lyfta fram samförstånd snarare än att hävda rättigheter.

Nja....det beror nog på var de möts. Ute till havs, visst då stämmer det. I skärgården kan nog färjan hävda rätt till väg pga sitt djupgående och begränsade möjligheter att manövrera. Har jag för mig, ska tilläggas...

Men jag ställer upp helhjärtat på dina slutsatser; hänsyn är nyckeln till det hela. Oavsett om det gäller båtar, bilar eller cyklar. Jag och många med mig använder alla dessa fordon så lite förståelse för varandra borde väl inte vara helt omöjligt?

mvh
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.