Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nästa år blir det förhoppningsvis tillåtet att cykla på 50-väg även om det finns en cykelbana intill. Det är högst rimligt och inte en dag för tidigt. Jag betalar skatt för vägar som är oerhört mycket mer lämpade för mig som pendlar än cykelbanorna. Jag kommer att ta betydligt mindre plats än en bil, vägslitaget är noll och miljöbelastningen är obefintlig.

Fundera nu en gång till på om detta är jämförbart med att köra bil på en cykelbana.
 
Precis. Trafikregler är för det mesta bra, men tyvärr är den här om tvång att använda cykelbana ett undantag. Fanns det bra cykelbanor överallt så visst, inget problem. Men så är ju inte fallet. Många är smala, gropiga, sprickiga och delas med fotgängare, tar slut lite random och börjar kanske, kanske inte en bit bort på andra sidan vägen, utan skyltning.

Jag bor i en stad där cykelkulturen är hemsk. Många cyklister, men de flesta cyklar utan lyse i mörkret, många har inget hum om grundläggande saker som högerregeln o.s.v. Jag lever ofta mycket farligare på den där smala, dåligt underhållna cykelbanan än på vägen.

Som någon annan tog upp, problemet att ta sig smidigt över korsningar via cykelbana är också ett problem. Eller om man, gud förbjude, avser att göra en vänstersväng.

Någon annan ansåg att en cyklist på vägbanan automatiskt är i vägen. Varför i hela friden då? Måste bilarna köra alldeles intill trottoarkanten eller? De flesta vägar i stan är faktiskt breda nog. Är de inte det bör man nog iakta stor försiktighet, cyklister eller inte. Och det är dessutom högst otroligt att det finns en cykelbana vid en så smal väg.

Lustigt, men jag har i princip aldrig haft problem med cyklister på vägen som bilist och inte heller har bilister verkat irritera sig på mig som cyklist.

Kanske ska nämna att jag inte är en snabbcyklist och att jag också tycker klungcykling är dumt och trafikfarligt. För att hålla oss lite till det ursprungliga ämnet.
 
Vingelmån? Sluta vingla helt enkelt. gäller ALLA i trafiken. finns inte plats för en massa vinglande.

Det betyder inte nödvändigtvis att man "vinglar" utan ofta att plötsliga hinder i vägbanan (potthål, sprickor, gropar, stenar, glas, dagvattenbrunnar med galler åt fel håll, brunnslock med hög kant) tvingar en att göra en undanmanöver.

Kompisen cyklade ner i ett hål för ett par år sedan, föll så illa att han hamnade i rullstol. Mindre än ett år senare hade han tatt livet av sig på grund av den stora livsomställningen som han aldrig blev tillfreds med...
 
Det betyder inte nödvändigtvis att man "vinglar" utan ofta att plötsliga hinder i vägbanan (potthål, sprickor, gropar, stenar, glas, dagvattenbrunnar med galler åt fel håll, brunnslock med hög kant) tvingar en att göra en undanmanöver.

Principen är att du inte ska åka fortare än att du hinner stanna om något oförutsett dyker upp. Om det dyker upp saker som du inte hinner väja för så åkte du för fort. Farten ska alltid anpassa till omständigheterna. Gäller oavsett vilken typ av fordon du framför.
 
Principen är att du inte ska åka fortare än att du hinner stanna om något oförutsett dyker upp. Om det dyker upp saker som du inte hinner väja för så åkte du för fort. Farten ska alltid anpassa till omständigheterna. Gäller oavsett vilken typ av fordon du framför.

Du ska kunna stanna för hinder som du rimligtvis kan förutse.

Trafiken bygger på att man som trafikant kan förutsäga vad som kommer härnäst och hur andra trafikanter beter sig. En motorväg fungerar på ett sätt, en lokalgata på ett annat. Om du kör på en huvudled så ska du inte bromsa in vid varje påfart "ifall någon kör ut". Du kan också förvänta dig att det sitter en väjningsskylt vid alla påfarter.

Man kan se det som ett kontrakt som omfattar de som bygger trafikmiljön och de som befinner sig i trafiken. När det gäller cykelvägar så fungerar det kontraktet ofta dåligt som flera varit inne på ovan. Bilvägen fungerar betydligt bättre därför att den är bättre byggd och det är tydligare för alla trafikanter vad som gäller.

Jag tog körkort för bara några år sedan, och en sak som slog mig är hur mycket lättare det är att köra bil än att cykla just på grund av att trafikmiljön ar byggd i första hand för bilar. Det är kanske rimligt, men jag tror att det behövs en utveckling där cyklister tas hänsyn till på ett seriöst sätt. Det gäller hur man bygger, trafikregler och trafikkultur.
 
Bra där Nilssa.

Att några cyklister väljer vägbanan är logiskt och rimligt utifrån bl a dålig förutsägbarhet vart cykelbanan är på väg, orationella gångtrafikanter och lugnare trafikmiljö på vägbanan.

Vanligaste cykelolyckan är på cykelbanor!

Thure
 
Bra där Nilssa.

Att några cyklister väljer vägbanan är logiskt och rimligt utifrån bl a dålig förutsägbarhet vart cykelbanan är på väg, orationella gångtrafikanter och lugnare trafikmiljö på vägbanan.

Vanligaste cykelolyckan är på cykelbanor!

Thure

Och flest myror finns i myrstackar... Logiken är total.
 
Jag har flera gånger letat efter statistik om var cyklister riskerar mest olyckor. Har du nåt att komma med?

Thure
 

Finns en del av intresse där. Men ingen statistik där risken att skadas på väg respektive cykelbana reds ut i t ex måttet olyckor per personkilometer. Lika många singelolyckor sker på vägsträcka resp cykelbana och trottoar dvs 90 %. Följaktligen färre singelolyckor i rondeller och korsningar där det relativt sett sker fler kollisioner.

Om jag gör antagandet att fler personkilometer med cykel sker på väg än på cykelbana så är det större risk för allvarliga singelolycka på cykelbana än på vägbana.

Dödsolyckor sker i större utsträckning vid kollision än som singelolycka.

Lägger in ett par skärmdumpar med figur och statistik nedan.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2017-05-07-19-41-11.jpg
    Screenshot_2017-05-07-19-41-11.jpg
    26.1 KB · Visningar: 218
  • Screenshot_2017-05-07-19-41-46.jpg
    Screenshot_2017-05-07-19-41-46.jpg
    42.3 KB · Visningar: 215
Har nu läst hela rapporten. Mest intressant för mig var referat av studier från Nederländerna och Tyskland.

Lägst antal olyckor per personkilometer är det i Nederländerna beroende på fenomenet "safety in numbers".

Intressant är också en tysk undersökning som visat att bilföraren varit vållande i 75% av kollisionerna mellan bil och cykel och föraren av tunga fordon i hela 79% av motsvarande olyckor.

Kan rekommendera rapporten för läsning.

Thure
 
Precis. Trafikregler är för det mesta bra, men tyvärr är den här om tvång att använda cykelbana ett undantag. Fanns det bra cykelbanor överallt så visst, inget problem. Men så är ju inte fallet. Många är smala, gropiga, sprickiga och delas med fotgängare, tar slut lite random och börjar kanske, kanske inte en bit bort på andra sidan vägen, utan skyltning.

Och då får man göra precis som hundratusentals bilister gör varje dag? Man får anpassa hastigheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.