Brända tält?

Explosiva blandningar

vill man inte ha då blir allt bara ett eldklot.

Det läskigaste jag varit med om i gaskökssammanhang var med ett gaskök från Biltema som jag köpte när mitt gamla tvålågiga fotogenkök i lillstugan på landet börjat läcka och fick vänta på reservbrännare.

Första gången jag använde Biltemaköket så smälte plasten runt gaspatronen strax under brännaren till följd av överhettning i brännaren. Gasen gick inte att stänga av med ratten utan den bara strömmade ut med snabb fart samtidigt som potatiskastrullen med kokhett vatten välte ut. Jag kastade ut det fortfarande brinnande köket genom dörren.

En liknande olycka i ett tält hade kunnat sluta illa.

Jag tycker att man skall vara medveten om att gaskök kan vara rejält farliga om de pajar och gas läcker ut som senare antänds. Fotogenkök kan ge stora lågor efter förvärmningen om man inte förvärmt tillräckligt men på det hela taget betraktar jag fotogenkök som mindre farliga än bensin och gaskök.

Bensin borde kunna bli farligt i trånga utrymmen vid felaktigt handhavande.

Thure
 
crazy; sa:
Mezzner; sa:
crazy; sa:
Gasen strömmar ut i flytande form


??? Är det möjligt?

Hur skulle det annars kunna bli en satans eldflamma?

Den går ju över i gasform direkt förstås.

Det var någon här på forumet som råkat ut för det.

Mest av allt var jag väl spydig och menade att gas inte förekommer i flytande form...

Men eftersom jag förstår vad du menar, så kan jag ju även kommentera det.
Till att börja med så är det ju lätt att pröva (inte i ett tält) vad som händer om man vickar på ett gaskök.
Kan inte direkt säga att jag själv inser om det är värre om det trycks ut gas eller vätska ur munstycket. Trycket är detsamma, och flödet är väl det som har betydelse. Nån med färskare strömningslärakunskaper kan antagligen enkelt inse om flödet (g/tidsenhet) blir störst i ena eller andra fallet...

Vad jag dock kan jämföra med är dock "blåslampor" som monteras på gasoltuber. I det fallet händer ju inget dramatiskt om man vickar på flaskan vad jag kan minnas. Möjligen flämtar lågan till (minskar alltså) om man skakar flaskan.

Hm, mycket text och lite vetskap... sorry.
 
Mezzner; sa:
crazy; sa:
Mezzner; sa:
crazy; sa:
Gasen strömmar ut i flytande form


??? Är det möjligt?

Hur skulle det annars kunna bli en satans eldflamma?

Den går ju över i gasform direkt förstås.

Det var någon här på forumet som råkat ut för det.

Mest av allt var jag väl spydig och menade att gas inte förekommer i flytande form...

Men eftersom jag förstår vad du menar, så kan jag ju även kommentera det.
Till att börja med så är det ju lätt att pröva (inte i ett tält) vad som händer om man vickar på ett gaskök.
Kan inte direkt säga att jag själv inser om det är värre om det trycks ut gas eller vätska ur munstycket. Trycket är detsamma, och flödet är väl det som har betydelse. Nån med färskare strömningslärakunskaper kan antagligen enkelt inse om flödet (g/tidsenhet) blir störst i ena eller andra fallet...

Vad jag dock kan jämföra med är dock "blåslampor" som monteras på gasoltuber. I det fallet händer ju inget dramatiskt om man vickar på flaskan vad jag kan minnas. Möjligen flämtar lågan till (minskar alltså) om man skakar flaskan.

Hm, mycket text och lite vetskap... sorry.

Självklart är det möjligt att få ut gas i vätskeform. De relativt små mängder vi talar om i friluftssammhang förgasas av omgivningens värme omedelbart tillbaka till gas. MEN massflödet gas ökar när flaskan är upp och ner. Det totala volymsflödet är ju detsamma men densiteten på gas respektive vätska skiljer sig ju kraftigt, därmed skiljer sig också massan, dvs förbränningsvärmet.

I praktiken kan detta leda till lite större flammor, t.ex. om fickraketen har tippat omkull. Dock kommer detta inte det leda till någon större uppvärmning av flaskan, så kärlsprängning är normalt inte någon risk. Risken för kärlsprängning uppstår först när ventilen är stängd eller blockerad av vätskeytan samt att en kraftig yttre uppvärmning sker. Det räcker inte med den egna lågan. Dels är ju ventilen öppen, dels är den riktad bort ifrån flaskan.

thureb; sa:
vill man inte ha då blir allt bara ett eldklot.
Visserligen inte, men det ska faktiskt ganska mycket till för att få detta. Kvällen börjar vara lite väl sen för att garantera att jag räknat rätt, men med enkel kemi, allmänna gaslagen etc., får jag det till att en full 225g propanbehållare ger motsvarande drygt 5 m3 av brännbar blandning med luft förutsatt att ingen ventilation sker. Det motsvarar kanske storleken av ett större tält. Notera då skall hela flaskans innehåll ha läckt ut och ingen ska ha märkt detta under läckagets gång och tältet skall hålla gastätt. Så är ju knappast fallet. Gasol har ju dessutom lukttillsats för att man ska kunna identifiera läckage i god tid innan brännbar blandning kan uppstå. Risken för att ventilläckage skall kunna leda till brännbar blandning inne i ett tält ser jag som näst intill minimal. Läcker det kraftigt släng ut skiten och vänta!

Vad det gäller fotogenkökens "säkerhet" så finns ju risken som Mike Horn upplevde faktiskt även där. Gör man samma dumhet med fotogen och den sprayas ut i en dimma kommer även den att fungera ung. som bensin. Mike var mycket oförsiktig. Ta det lungt med de trycksatta flaskorna, däri ligger en stor del av risken.
 
En evighetsdiskussion. För det första det farligt att elda i tält, det kan brinna upp.

Om du måste elda i tält lär dig ditt kök. Starat den under alla konstiga omständigheter och förvärm ordentligt. Glöm inte att sitta och passa den så du tänder innan lågorna dör ut. Det kommer förgasat bränsle som inte tänds om du inte har en låga till den.

Byt inga flaskor inne i tältet. Alla flaskor är under tryck. Även om det inte börjar brinna så vill du inte ha bensinduschad utrustning.

Warning: Don´t do it in your tent!
 
Det är farligt att tända kök även i hus! Kommer nästan ihåg en efter fest som ägde rum under ett planerat strömavbrott. slängde fram trangiat med gasol brännare och skulle fixa hamburgare. Tände köket och slängde på stekpannan och lågan slocknade ... inte så konstigt igentligen. Stack dit en tändare och wwoooommm låger ända upp till taket ! och det hade man kan ske kunnat komma undan med på fyllan (nästan) men gjord precise samma sak två minuter senare ... missade ju den lilla detaljen att fälla upp benen för stekpannan.
Sånt kan få fatala följder på fjället (men där är man ju sälla så beusad).

elda säkert
och jag är inte i stånd att tända ett kök nu heller ...

sov gott
 
brandmansmicke; sa:
...MEN massflödet gas ökar när flaskan är upp och ner. Det totala volymsflödet är ju detsamma men densiteten på gas respektive vätska skiljer sig ju kraftigt, därmed skiljer sig också massan, dvs förbränningsvärmet. ...

Vet du att volymsflödet förblir detsamma?

Trycket är ju detsamma, men det som bromsar flödet, lär ju vara viskositet (och densitet)?
 
En toppmatad gasbrännare är inte så stabil, om man inte stött gasflaskan. Har man omkull den swoshar det till och en låga skjuter ut. Om tältet börjar brinna eller bara smälter till ett stort hål i tältduken där lågan ev. träffar, beror nog på material i tältduken.

Bl.a. så här skriver Integraldesigns ( http://www.integraldesigns.com/in_warning.cfm ) på sin hemsida:

"Warning
...
Silcoat, the fabric used for our tarps and stuff sacks, is highly flammable, keep it clear of any direct flame and all heat sources."

Under förvärmning av ett bensin/fotogenkök i absiden/tältet är det läge att vara beredd med en bricka eller dylikt för att kunna skärma av flammande lågor.

Raskesven
 
Mezzner; sa:
brandmansmicke; sa:
...MEN massflödet gas ökar när flaskan är upp och ner. Det totala volymsflödet är ju detsamma men densiteten på gas respektive vätska skiljer sig ju kraftigt, därmed skiljer sig också massan, dvs förbränningsvärmet. ...

Vet du att volymsflödet förblir detsamma?

Trycket är ju detsamma, men det som bromsar flödet, lär ju vara viskositet (och densitet)?

Du är ju alert! ;) Nä flödet är egentligen inte helt och hållet detsamma. Visst kan man göra en kvantifiering av skillnaden, men de kunskaperna ligger just nu lite för långt bort.

Men i praktiken blir resonemanget ändå detsamma. Flaskan upp-och-ner => utflöde i vätskefas => mycket större lågor.

Däremot är det inte alls säkert att trycket är detsamma upp eller ner. Ett uttag i gasfas är ju faktiskt en tryckavlastning. Om avkokningen av vätska till gas i behållaren skall hålla samma takt som uttaget av gas, måste det finnas tillräckligt med omgivande värme. Det är anledningen till att det inte funkar nåt vidare med gas i kalla temperaturer.
 
I det senare stycket tyckte jag att det var du som var för teorretisk...

För att man ska märka nån skillnad måste ju "uttaget" var någorlunda väsentligt, samt skilja sig markant bereonde på om det är gas eller vätska som strömmar ut.

Men för övrigt nöjer jag mig förstås med att det är någon som prövat och konstaterat att det börjar flamma mer eller mindre våldsamt när man vänder på det hela.
Lite förvånande tycker jag, eftersom det ju verkar rätt farligt, och det händer ju förstås ännu lättare när flaskan hänger på en slang.
 
Raskesven; sa:
En toppmatad gasbrännare är inte så stabil, om man inte stött gasflaskan. Har man omkull den swoshar det till och en låga skjuter ut. Om tältet börjar brinna eller bara smälter till ett stort hål i tältduken där lågan ev. träffar, beror nog på material i tältduken.
Måste omedelbart testa detta. [Går ut i köket och tänder mitt Pocketrocket, lägger det ned på rostfritt-bänken]
Jodå, det flammar upp om man lägger/välter ikull gasköket. Det trodde jag faktiskt inte.

Däremot så vet jag inte om det ändrar så mycket i mitt säkerhetstänkande. Oavsett lågans storlek så skulle mitt gaskök smälta hål i tältduken om köket kom för nära, dvs det spelar ingen roll om lågan flammar upp såpass lite som ett gaskök gör när det välter. Om det välter inåt tältet så skulle jag, min dyra sovsäck eller liknande bli rejält svett.

Så min lösning? Vält inte köket. Har aldrig gjort det, har aldrig varit nära. Därför var jag tvungen att testa vält-lågan nu i köket. Komforten att kunna laga både middag och frukost inuti tältet är inte att förakta, för att inte tala om värmen som köket ger, samt vindskyddet som tältet ger köket. Man får se till att ha stor absid (vilket jag har av andra skäl) så man slipper riskera att välta köket. En trefot som väger 15 gram eller så är inte heller nån nackdel direkt.

Att förstöra tältet vore förvisso dyrt och förbaskat onödigt, men det är inget som skulle ta livet av mig under en fjälltur. Ingen livsfarlig risk alltså. Och dessutom räknar jag inte med att välta köket. Aldrig någonsin.
 
Angående vältning av gasflaskor så skiljer sig ju dessutom resultaten mellan olika brännare. Ett flerbränslekök som omnifuel är ju konstruerat så att bränslet förångas innan det förbränns. Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter. På mitt äldre renodlade gaskök är däremot de höga gula lågorna ett faktum om gasflaskan välts.

Vad gäller användande av bensinkök i tält tycker jag inte det finns så mycket att vara rädd för, så länge man gör det med förnuft och försiktighet. Själv sitter jag alltid redo med kastrull-locket i handen under förvärmningsfasen, för att kunna hålla ev. uppflammande lågor nere och borta från tältväven. Det har dock aldrig behövts. Att alltid hålla utkik efter läckage vid trycksättning av flaskan samt att skruva upp effekten långsamt är självklara saker. Jag har ingen erfarenhet av andra trycksatta kök än mitt omnifuel, men efter att ha lärt känna det ordentligt (utomhus) ser jag inga hinder att använda det i tältet. Under påskturen körde jag det i absiden i ett antal timmar, inga problem. Hade det varit riktigt kallt hade jag dessutom mycket väl kunnat tänka mig att ta in köket i innertältet för att få upp lite mer värme, men det kräver förstås ännu större försiktighet.

Jag kör mitt kök på heptan.

Byte av bränsleflaska är ett moment som alltid kräver extra försiktighet. Själv byter jag inte flaska i tältet förrän köket svalnat helt, alternativt skruvar loss brännarslangen från pumpen och gör sedan flaskbytet på behörigt avstånd från brännaren.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-27 kl 15:30]
 
öringen; sa:
En tanke som slog mig vid läsning i den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37841&pagenumber=3

Hur många här vet någon/eller har själva bränt upp sitt tält pga eldning med kök i absid/innertält? Känner själv en viss tveksamhet inför att pusta igång ett bensinkök inne i tältet. Hur fort brinner ett modernt tält egentligen, hinner man ens ut?
[Ändrat av öringen 2006-05-26 kl 14:22]

Kan du inte âka till nâgon festival i Sverige och kolla hur de bränner tält när festivalen är över. Vad jag minns sâ brinner de fort...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.