Borr till bultturer

Det är bara så tråkigt att jag ställer en fråga för att jag är intresserad och då kan man svara lite mer konstruktivt typ. Vad kul att du tänker bulta upp en nytur tänk bara på att...... bla bla.
Och fråga någon som gjort det förr. Vilket jag har gjort. Det är också trist att en simpel fråga mynnar ut till något helt annat. Det är ingen som kan köra bil utan att övningsköra. Det är heller ingen som kan bulta utan att ha tillräckligt med kunskap därför skaffar man sej detta.

Kul att du ska ut och bulta! :)
Bry dig inte om utsidans självproklamerade och bakåtsträvande trådnissar, oj tradnissar menade jag.
Om du vill dela med dig vill jag gärna veta vad är det du jobbar på?

Bra tänkt att du kollar, samma storlek eller lite mindre funkar alldles utmärkt.
 
Även mästerbultaren Jens har satt upp bultar som inte är klockrena.

Mannen med borrmaskinen bestämmer inte, mannen med kofoten bestämmer inte.

Att borra hål, banka i en expander, sätta fast en hängare och butter och dra åt muttern kräver träslöjdskunskap som en 11-åring, och muskler nog att hålla en borrmaskin i samma vinkel hela borrtiden. I den bemärkelsen är det inte svårt att sätta i bultar. Om någon tror att det räcker att veta att det är 10mm och inte 9,5mm oroar många. Folk i allmänhet (mitt favoritgrupp att referera till) litar på att alla bultar är bra. Tilltron till bultar är stor eftersom de som sätter i bultarna är skickliga. Jag vill att det fortsätter vara så.

HAHAHA, Embl om du bara visste vilka av dina ankare och bultar som jag har satt upp och hur lite du borde "lita" på min bakomliggande kunskap....

Kom tillbaks till verkligheten....

:D
 
HAHAHA, Embl om du bara visste vilka av dina ankare och bultar som jag har satt upp och hur lite du borde "lita" på min bakomliggande kunskap....

Kom tillbaks till verkligheten....

:D

Att det inte har hänt olyckor beror nog på att de som bultar har kunskap. Att det inte kommer att hända otur känns just nu mest som tur/ren chansning. Sedan har vi det där med etiken. Men kör på bara...

http://www.climb.co.za/anchor-replacement-fund/
 
Att det inte har hänt olyckor beror nog på att de som bultar har kunskap. Att det inte kommer att hända otur känns just nu mest som tur/ren chansning. Sedan har vi det där med etiken. Men kör på bara...

http://www.climb.co.za/anchor-replacement-fund/

Personligen (och detta säger jag inte för att bråka med dig) så tror jag att det finns mycket att lära i att förstå av att etiken som du pratar om inte är allmängiltig för hela klättervärlden. Den är din och jag har inga problem med att du har den, men om du försöker pracka på den som att den vore allmängiltig så kommer du inte komma långt.
 
Jag tycker inte jag varit vare sig otrevlig eller nedlåtande och om mina inlägg har uppfattats som det får jag ta och be om ursäkt.

Det var inte personligt! Jag menade allmänt, killens typ 10 första svar var Inge trevliga och det är så tråkigt när folk ska tracka ner på andra istället för att vara vänliga...

Så det var inte ett personligt påhopp, dom som vill får känna sig träffade ber om ursäkt att jag var otydlig


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.670782,21.025689
 
Det var inte personligt! Jag menade allmänt, killens typ 10 första svar var Inge trevliga och det är så tråkigt när folk ska tracka ner på andra istället för att vara vänliga...

Så det var inte ett personligt påhopp, dom som vill får känna sig träffade ber om ursäkt att jag var otydlig

Ah! Då missuppfattade jag fullkomligt, sånt händer! :) Jag håller helt med om att det finns många svar i tråden som är mindre konstruktiva!
 
Okej, det är ungefär lika fel att bulta upp en skräpled, med bult var 60- centimeter och 3-cm bultar som det är fel att ha fötterna på sätet på tunnelbanan. Fel, men väldigt få säger ifrån.
 
Jag tror många är överens om att det är bättre att de borrbultar som sätts installeras på ett bra (korrekt) sätt än på ett dåligt sätt. På samma sätt som jag tror många är överens om andra vetertagna sanningar.
 
Jag tror många är överens om att det är bättre att de borrbultar som sätts installeras på ett bra (korrekt) sätt än på ett dåligt sätt. På samma sätt som jag tror många är överens om andra vetertagna sanningar.

Får väl hålla med dig att många säkert är överens, men det gör det inte till en sanning. Speciellt då vi är många (se många trådar som du uttalat dig i) som inte håller med om dessa "sanningar"
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.