Kemankarmassor till limbultar?

För limbult finns åtminstone följande att välja på:

Glasampull

Påsampull (Hilti)

Patron (enkel eller dubbel)


Glasampullerna och påsampullerna funkar ju rätt lika men jag tycker nästan "påsarna" är knepigare att krossa/blanda med bulten. I så fall beror det väl på att de liksom är torrare. Finns ju för all del "torra" glasampuller också, som jag dock inte provat.

Patron med pistol har den fördelen att all massa som hamnar i hålet är rätt blandad redan från början, så om hålet är för långt är det inte bara ena komponenten som hamnar i botten, och är det för mycket massa så trycker man ut denna utan att blandningen blir fel - på det som är kvar.
Fast det är ju pyssligare med patron och pistol och funkar bäst när det är ett antal hål som kan bultas i snabb följd.

Synpunkter, erfarenheter?
 
Epoxi

Jag har bara jobbat en del med glas ampullerna, och rent inituativt litade jag inte riktigt på dessa pga. de blandar sej dåligt i hålet så man får en delvis uthärdning av epoxin.
Pistolen är bättre, rätt blandning, lättare att bestämma mängd, men som du säger - mer pyssel.

Det finns en annan metod att få fast kemankare på, en gammal väl beprövad metod som kallas svavling.
Istället för epoxi använde man sej av svavel som man smälte ner och häller i hålet.
Sitter hur länge som helst! Omständigt? Visst! Sitter det? Absolut!!
 
De stora gamla ringbultar som sitter på standplatserna i Häggsta är "svavlade", som beskrivits ovan. De har dessutom offeranoder ingjutna i hålet för att minska korrosionen. Det faktum att de sattes 1963-64 och att de flesta av dem fortfarande är i utmärkt skick talar väl för att svavling är en bra metod. Däremot är den antagligen svår att använda på vertikala och överhängande väggar. Men till standplatssäkringar som sätts i hyllor och liknande verkar den rätt bra.
 
Jag har "fri" tillgång till pistol och "pistolkorvar" och ska nog använda de vid tillfälle, men det passar förstås bäst om man kan borra ett antal hål och sen limma rubbet i en snabb följd.

Köpte dock ett par paket glasampuller nu. För att de (liksom "påsampullerna") ska blandas väl, så gäller att bulten ska köras ned med borrmaskinen. Det finns ju adaptrar för pinnskruvar för detta tillvägagångssätt, men jag ska göra en sån som passar på Fixebultar också.

Ifall det är nån som planerar att sätta ankarbultar i grövre dimension (M16-M24) så kan jag nog sponsra med lite glasampuller - de är rätt dyra - men de är en färskvara och vi har tyvärr en hel del sånt på firman som ligger på hyllan och som nog blir för gammalt om nåt år. Numera använder vi i princip uteslutande pistol istället på montagen (av robotar istället för ankare :)).



[Ändrat av Mezzner 2005-10-07 kl 15:18]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.