Förare till Dolomiterna

Hej!

Jag och min fru planerar en resa till Dolomiterna i sommar. Riktigt vart vi vill åka har vi inte bestämt utan är fortfarande öppna. Huvudsakligen tänkte vi vandra och gå litet via ferrata, men naturligtvis kommer vi att slänga med klätterprylar. Vi är båda ganska färska på klippklättring och vill passa på att helt anspråkslöst pröva litet nytt. Därför är jag på jakt efter sportleder i registret motsvarande 4-5. Var kan jag hitta en förare som ger litet upplysningar? Namn, ISBN-nummer, webadress?

Jag har tittat litet på Cinque Torri och tycker att de verkar spännande - för att ge ett exempel på vad jag tror att jag är ute efter. Några andra förslag?

Tack på förhand!
 
http://www.librerialamontagna.it/index.pl?pos=01.00&t=libri&c=2&sc=6

Här hittar du både sportturer och alpina turer i Dolomiterna plus en hel del annat över främst olika italienska klätterområden.

I synnerhet böckerna om sportklättring i Sydtyrolen samt sportklättring runt Cortina borde kunna ge dig en hel del tips. Den senare innehåller en ganska komplett förare över Cinque Torri.

Trevlig sommar!
 
Senast ändrad:
Ett par frågor till: Dolomit?

Tack för svaren - de lär ta mig en bra bit på vägen

SEON: Var det "Arrampicata sportiva a Cortina d'Ampezzo" som du avsåg?

ALLMÄNT: Om man nu tänker bort ren sportklättring - hur är dolomit att sätta säkringar i jämfört med bohusgranit (som till dags dato utgör hela min erfarenhetsbas)?
 
Hejsan,

Om du är ute efter sportklättring (som jag tolkar det) så är ju det faktiskt inte samma sak som den "klassiska" Dolomitklättringen..... Men om vi nu bortser från det och jämför det med Bohusläns granitklättring, så är det en ganska stor skillnad?!

Det finns en anledning till ett känt uttryck i Dolomiterna - Man klättrar alltid V+ A0...... ;)

Oavsett hur duktig man är så måste man ta de väldigt försiktigt med att inte hoppa på något för svårt i Dolomiterna (självklart också beroende på vilket område), om man är där för första gången med en begränsad erfarenhet. Generellt är det en "brant" stil på klättringen (även om graderna är låga) och inte alltid så extremt välsäkrat (det är inte så ofta det finns en fin solid granitspricka att tillgå?). Om man klättrar mindre välkända linjer så är det starkt rekommenderat att ta med hammare och mjuka pitonger (iallfall nedstoppad i säcken).

Men klättringen kan vara riktigt fantastisk!

Angående förare så finns det många olika alternativ och jag brukar ge följande förslag. Två böcker skrivna av Bernardi Mauro (de finns även på tyska om jag inte minns fel?) och två böcker av Stefan Wagenhals & Freunde (skrivna enbart på tyska):

DOLOMITI - ARRAMPICARE A CORTINA D'AMPEZZO E DINTORNI

DOLOMITI - ARRAMPICARE IN VAL GARDENA

Kletterführer Dolomiten vertikal, Band Nord

Kletterführer Dolomiten vertikal, Band Sud

Dessa täcker utan problem upp mycket intressant klättring för flertalet besök (även en livstid).
 
Som jag misstänkte ...

Då känns det som litet överkurs (för oss) att klättra på egna säkringar. Det var mest en fundering jag hade efter Alexeys skepsis rörande kvalitet på bladbultar osv. Den här gången får den klättring som blir ske på fasta säkringar.

Jodå, Bernardis böcker finns på tyska! :)

Tack för svaren!
 
1. Jo det är Arrampicata Sportiva a Cortina Ampezzo som jag avser.

2. Håller med chtur i det mesta han skriver. Dock ,i de två tyska samlingsförare han refererar till så beskrivs även "säkringsbarheten" för lederna varför man med stöd av den listan kan hitta sådant som är rimligt välsäkrat.

Det värsta med Dolomiterklättring tycker jag annars är nedstigningarna som kan innehålla en mix av osäkrad nedklättring i brant och lös terräng kombinerat med firningar, där det inte alltid är så lätt att hitta rätt firningspunkt.

Även om detta så ger de två nämnda böckerna bra information. Utan att ha varit där så verkar Falzaregopasset innehålla lagom långa, lagom svåra och välsäkrade turer med inte alltför hemsk nedstigning. Det är dessutom nära till sportklätterområden och till Cinque Torri.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fleetech Förare Verdon Sportklättring 10
anna1985 upphittad förare Aspen Sportklättring 0
Patrik2 förare Gran Canaria? Sportklättring 2
kretipleti Förare Sardinien? Sportklättring 3
brascav Sperlonga förare? Sportklättring 0
Maria_M Förare Bistaberget Sportklättring 0
lester Förare, Spanien-Valencia/Alicante Sportklättring 1
skalman Lokal Förare runt Gamleby Sportklättring 1
Johan W Förare Danvikstull? Sportklättring 6
asjdi96 Förare Kjugekull?? Sportklättring 1
asfaltsbarn Tips till nybörjare utomhus Sportklättring 5
rotebroelvis GPS-koordinater till Kalymnos. Sportklättring 2
zmejce El Chorro 4 feb till ..... Sportklättring 3
climbrob Inbjudan till seminarium 22 jan 2013 Sportklättring 3
klätterpojken Borr till bultturer Sportklättring 50
Faeskmas Örnberget torrt till helgen? Sportklättring 5
Mangster Åka själv till Antalya/Geyikbayiri?= Sportklättring 0
Rondolph Klätterförare till Hovs Hallar sökes Sportklättring 3
headjam Vägbeskrivning till fjärdhundra? Sportklättring 1
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
DavidPW bra klätterskor till barn? Sportklättring 4
Mezzner Kemankarmassor till limbultar? Sportklättring 4
Jonas Paulsson Bilplats till Bohuslän Sportklättring 0
teoek Billigaste resan till Verdon Sportklättring 0
andrevs Köpa utrustning till klättervägg. Sportklättring 1
Vertical Mind Prylar till en brud Sportklättring 6
Göran E Resa till Korsika i juni Sportklättring 0
clarag Thailandsresa till salu! Sportklättring 0
megge resa till thailand? Sportklättring 5
Ben Moon och Jerry Moffat till klätterfestivalen 21-24 maj i Västervik Sportklättring 0
GUD kommer till Stockholm 4-5/9 Sportklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.