Prylar till en brud

Hej.

En god vän till mig, tjej på 16 år, vill börja klättra lite mer på allvar efter att ha varit med mig ett par gånger på den lokala klätterväggen.
Vi kommer att klättra mest på bult och innomhus.
Tjejen i fråga är ganska smal till formen, typ 165 lång och har 36 i skostorlek.
Min fråga är: Vilken sele skulle kunna passa henne? Skor?
Vi har tittat på Petzl Ciconia och Camp Geko i selväg och Boreal Matrix i skoväg.
Har någon några andra förslag? Jag vill gärna ha erfarenheter från tjejer som testat grejerna.

Tack.....
 
Jag har haft ett par skor från five ten som jag varit mycket nöjd med, de är svarta med en diamant under snörningen. Heter nog diamond eller nåt? Ska dock nämnas att jag har ganska stora fötter, fast smala. Sele har jag haft en från Petzl, tycker själv att de nya selarna ser sköna ut. En tjejkompis köpte nyligen en Corax tror jag, som hon är nöjd med. Men det bästa tipset är nog att prova dem ordentligt i affären, så ser man ju om de sitter ordentligt. Samma med skor...
 
Boreal matrix

Matrix är inte speciellt kantstyva och man blir fort trött i fötterna om man står på små lister och knoppar. Till nybörjare brukar man nog rekommendera en sko med lite styvare sula.


/gustaf
 
Ok, inga Martix då. Jag har ett par Boreal Zephyr som är väldigt styva i kanterna, dom skulle kanske var nåt. Fast i rätt storlek då.. =)

// J
 
Boreal Ace tror jag blir alldeles för styva. Tjejer brukar trivas i mjukare skor än skor än killar.

Generellt är det ju (vi räknar bort sprickklättring i detta resonemang) så att man har styvare skor för att fötterna blir trötta när man står på lister. Tjejer är lättare än killar och har kortare fötter = mindre tryck på kortare "hävstång". Tjejer brukar också, som nybörjare, ha bättre fotteknik än killar eftersom de inte tar i så förb-nat hela tiden.

Slutklämmen är att hon inte skall vara rädd för att välja ett par mjukare skor. Vilka hon väljer bör ju sedan naturligtvis grundas på vilka som sitter skönast på just hennes fot.

Sedan kan man ju avråda henne från att köpa Matrix eller någon annan supermjuk sko eftersom de slits så fort och blir därför dyra i längden att ha.

Och så sele.

Tjejer har en mycket större variationsrikedom på måtten runt midja och lår än killar. Därför är det viktigaste att hon provhänger en massa selar innan hon bestämmer sig. Om hon sedan bara skall klättra inomhus och sprotklättring så är fasta benslingor att föredra om hon hittar en sele som passar.
 
Sko och Sele

Jag har haft ett par Boreal Zephyr och upplevde dem som lite før hårda och kanske inte så bra før just inomhusklættring. Jag køpte istællet ett par Boreal Stinger och ær supernøjd, de ær mjukare æn Zephyr och funkar vældigt bra på små lister.

Min sele ær en tjejmodell från Wild Country som heter Vision Women tror jag, den har lite større benslingor i førhållande till midjan och de små storlekarna ær mindre æn herrmodellen så att den passar mindre tjejer med vældigt smal midja.

/Helen
 
Kissbar sele

Eftersom det är lite krångligare för ena könet att kissa än för det andra så är det käckt med en sele där man lätt kan knäppa loss de resår som, oftast, håller ihop benslingorna med midjeslingan i ryggen.
(Finns ofta på alpina selar eftersom man på långa alpina turer ibland behöver göra det stora också, och då även det otäcka könet behöver sitta...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.