Borr till bultturer

Jag tycker att vi på det här forumet kan ta oss i kragen och vara lite schystare mot besökare som ställer raka frågor!

Jag är jätteglad att det finns folk som är villiga att riskera smutskastning på forum för att skaffa sig kunskap. Och hellre att den som börjar bulta vet hur man gör än att han går ut och chansar.
 
Jag tycker att vi på det här forumet kan ta oss i kragen och vara lite schystare mot besökare som ställer raka frågor!

Jag är jätteglad att det finns folk som är villiga att riskera smutskastning på forum för att skaffa sig kunskap. Och hellre att den som börjar bulta vet hur man gör än att han går ut och chansar.

Bra skrivet John!

Det skulle kunna vara så att den som ställer frågan är skitduktig på att bulta, men har hört/läst/sett att nån använder 9,5 mm borr istället, och helt enkelt vill veta mer. Han kanske söker på google, i litteratur och i samtal med Hilti exakt samtidigt som han postar här, bara för att få mycket input!

Jag satt en stund och funderade på hur man egentligen ska skriva inlägg (särkilt sitt första nånsin som medlem) för att få vettiga svar. Det verkar inte vara helt enkelt!!

Till trådstartaren: jag har använt samma dimension när det är "vanlig" expanderbult, precis som Jonas skrev ovan. Det brukar stå i instruktionerna till de olika borrbultarna vilka dimensioner och längder man ska ha. Jag blir väldigt nyfiken på om det finns nån poäng att ha lite mindre diameter på borret? Hur dök frågan upp till att börja med?

//J
 
Och hellre att den som börjar bulta vet hur man gör än att han går ut och chansar.

Jag håller absolut med dig om att man bör vara trevlig i sin ton även på internetforum.
Men kan man verkligen säga att man vet vad man gör efter att man har ställt en fråga på ett internetforum och fått svar från ett fåtal okända människor? Jag håller inte med...
 
Det går väl inte att generalisera just det?
På samma sätt som man inte kan vara säker på att alltid få rätt svar från ett forum, kan man nog lugnt säga att man inte kan tänka sig att det var nån större risk att svaret skulle ha varit fel. Om nån hade skrivit att 9,5 går bra, eller att det är lättare att få in bultarna ju större borr man tar, så är det helt säkert att det hade blivit åtskilliga inlägg här som hade klargjort att det var 10 mm som gäller osv.

Kanske är det t o m så att TS i det här fallet tänkte sig att svaret kunde var olika pålitligt beroende på vem det kom ifrån, eller vilka referenser som angavs.

Jag skulle nog med andra ord påstå att man via Internet och via forum kan få utmärkta svar. Men det gäller precis som vid alla annan informationssökning att ha en förmåga att värdera det man hittar.

Jag håller naturligtvis med dem som reagerat över den tråkiga tonen och svaren som går ut på att om man inte redan vet svaret så borde man inte fråga. Jag vågar påstå att ingen idag levande borrmaskinist är född med kunskaperna om hur man gör ett hål för expanderbult. Inte heller är det särskilt svårt att vare sig ta reda på eller att utföra. Jag kan ju vidare också konstatera att det alltid är lika roligt att läsa det som skrivs på forum för att någon tänkt ta tag i saker och få nånting gjort. Det är ju bara att konstatera att de flesta klättrare kommer till klippan och hoppas att det är borstat, ev bultat och helst smörat för markägaren också, så att det bara är att knyta in sig och ticka av turerna.
Så, självklart är det viktigt att den som tänker bulta nåt har koll på tekniken, etiken och hur mycket arbete det kan vara innan en led är klar, men tack för att det finns de som gör detta!
 
Det finns inga dumma frågor, men det kan finnas dumma svar...

hade vi som devis på gamla jobbet, kanske passar den in här, kanske inte.

Internet är en väg att få tips och vinklingar om vart man hittar mer information, men ingen går väl ut och bultar efter lite snabb googling och forumsnackande, eller efter tre minuter youtube?

Jag som bor i en stad där klätterklubb finns (Stockholm i mitt fall, finns i de flesta städer) skulle i första hand vända mig till klubben för att lära mig mer om bultning. I de flesta klubbar finns nån som kan bulta, alternativt vet nån som kan bulta. Häng med dessa personer ut på ombultning/översikt så lär man sig massor!

Att jag inte bultar själv beror, förutom att jag mest klättrar trad, på att bultarna sitter kvar ute på berget många år efter att jag slutat klättra eller flyttat från stan. Bultar jag en linje idag så är det ju sannolikt så att andra klättrare kommer klättra den, imorgon liksom om 20 år, så länge bultarna ser fräscha ut. (Ok, klättraren ansvarar alltid för sin egen säkerhet, men ändå). Därför låter jag hellre klätterklubben sköta bultandet eftersom den inte flyttar från stan eller slutar klättra.
 
Sen verkar det som om du får räkna med att vissa tycker det är ok att plocka bort bultarna från "din" linje, om de bedömer att någon (dvs inte den som just kommit till den svårigheten, de flesta klättrarna eller ens bultplockaren själv) skulle kunna göra den utan bult. Då kan de på eget bevåg kalla den "felbultad".

Passa på att ringa alla (dvs inte bara markägaren och närmaste klätterklubb) om det är ok att bulta, för om du inte ringt dem är det ok att plocka dina bultar utan att ringa dig, trots att du är förstabestigare.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67751
 
Nja, framför allt så är det så att man bör ta hänsyn till att klättrare är olika. Man bör ha kunskap om klippläge, repdrag, klippkvalitet innan man börjar borrbulta. Sedan bör man ha ett öga för "schysst linje" och kunna se om det finns naturliga säkringsmöjligheter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.