Bultar choppade på Electric Avenue?

om den är klättrad ett tiotal gånger utan bultar så tycker jag att det är helt klart rätt beslut att ta bort bultarna, även om förstabestigaren ej är tillfrågad. En självklar utveckling i ett område där bultade leder ej bör finnas om det går att klättra traditionell stil.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Samsas på samma linje?

Jag kan förstå att om en led först klättrades trad så går man inte och bultar den utan att rådgöra med förstabestigaren och gärna de som frekvent klättrar där.

Men då borde det också gälla åt andra hållet. Om man vill ha bort bultar på en led för att man hittat ett sätt att trada upp får man fråga förstabestigarn och de som oftast är där.

Kan man inte samsas om en linje, så länge bultarna inte stör möjligheterna att säkra själv? Bara att säga på vilket sätt man tog den. Med motivationen att den går att säkra, så då ska bultarna bort, blir det endast mycket svårsäkrade linjer över till sportklättring, vilket jag tycker är olyckligt. Då måste man kunna trada på lättare leder längs en bra tydlig spricka.

Klättrade utanför Marseille i somras. Där nere är det tättbultat (och svårsäkrat med kilar pga kalkklippa) och "alla" sportklättrar. Det blev mycket mer klättring per dag, effektiv teknikträning. Å andra sidan är trad bra för att kunna använda på t ex bergsbestigning. Kanske mer ursprunglig "allt med från början upp". Tycker det finns tjusning i båda och förstår inte revirpisseriet i Sverige. En var är väl lycklig på sitt sätt?
 
[,,,], blir det endast mycket svårsäkrade linjer över till sportklättring, vilket jag tycker är olyckligt. Då måste man kunna trada på lättare leder längs en bra tydlig spricka.
[,,,]

Det är ju hela grejen! Det är det enda stället där bultar har någon som helst existensberättigande!
 
Og å oppfordre flere til å lære seg klatrehåndtverket.
Behöver jag säga att jag jublar när jag fick höra att bultarna på Electric Avenue försvann?

Men då borde det också gälla åt andra hållet. Om man vill ha bort bultar på en led för att man hittat ett sätt att trada upp får man fråga förstabestigarn och de som oftast är där.
Nej, eftersom man skall först undersöka om en led går att göra på kil innan man lägger bultar. Alltså är den felbultad.
 
Alltså, jag tycker EA är hemskt glest säkrad på kil. (Jag har å andra sidan mycket högre krav än Klarström.) Även med bult så fick man ganska feta fall (jag brände upp gummit i högerdojan) vid det första kruxet och utan bult faller man fyra-fem meter till (fallet är testat). Jag skulle inte rekommendera leden för de som vill stöta från backen om man inte klättrar 8a på blick, är kall under press, och bra på lägga små friends.

Som headpoint tror jag den är helt OK.
 
... Alltså är den felbultad.

Felbultad för vem? Har du tolkningsföreträde för vilka leder som får bultas? De som inte vill/kan säkra själv eller har råd att införskaffa ett helt rack av kilar och friends får bara klättra linjer som ändå inte går att säkra utan bult? De som inte kör som dig göre sig ej besvär. Intressant inställning. Då skulle man i förlängningen (på eget bevåg) plocka ner via ferratavajrar och fasta rep i bergen. Oftast går det ju att säkra där. Access endast för de som säkrar själv.

Även om det är svårsäkrat på kalkklipporna i Frankrike, skulle de flesta linjer inte vara omöjliga om man satte tillräckligt tätt. Dock har de en annan inställning än den svenska puritana. Tillgängligt för fler klättrare.

Inställningen att bara att bultarna finns där förstör spänningen motsägs av att ingen klagar på fler linjer i varandra. Prestationen på en riktigt svår inneled förstörs inte av att det finns gröna juggar bland de röda pinchgreppen. Bara att ignorera att de finns.
 
De som inte vill/kan säkra själv eller har råd att införskaffa ett helt rack av kilar och friends får bara klättra linjer som ändå inte går att säkra utan bult?

Menar du att man kan bulta naturligt säkringsbara linjer just för att folk som inte köpt (tillräckligt) rack ska kunna klättra dem?
Menar du också att man bulta naturligt säkringsbara linjer för att folk som inte VILL lägga kil ska kunna klättra dem som bultade?
 
Menar du att man kan bulta naturligt säkringsbara linjer just för att folk som inte köpt (tillräckligt) rack ska kunna klättra dem?
Menar du också att man bulta naturligt säkringsbara linjer för att folk som inte VILL lägga kil ska kunna klättra dem som bultade?

Det måste i varje fall vara upp till förstabestigaren att avgöra. Den och markägaren är väl första att bestämma, i andra hand den klätterklubbs medlemmar som använder klippan mest.. Sen får vi andra anpassa oss efter det eller klättra någon annanstans. Att ta bort andras bultar, som denna har satt dit med markägarens goda vilja och utan att lokala klättrare klagat, tycker jag är att hävda tolkningsföreträde över någon annan. Om lokala klubben har som policy att vid den klippan håller vi trad, så bultar man givetvis inte en nyled där, men om man hittar ett nytt eget ställe, vem har då rätt att i efterhand plocka bort andras bultar? Har vi sådan brist på klippor i Sverige att vi måste slåss om olika sätt att klättra dem?

Eftersom jag både klättrat och sett en hel del säkringsbara linjer utomlands som varit bultade, vajrade eller hade fasta rep, drar jag slutsatsen att man där har annan inställning till hjälpmedel och installering av fasta grejer. Det är t ex definitivt möjligt att klättra Pollux utan att använda de fasta repen vid cruxet. Är övertygad om att det skulle protesteras om någon skar ner repen med motivationen "är folk för lata för att säkra själva ska de inte upp". Inget hindrar den som vill att själv säkra bredvid repet eller ta en annan väg. Inställningen verkar mera vara att folk får ta sig upp med eller utan hjälpmedel efter bästa förmåga eller målsättning. Även vid ren klippklättring bultas det friskt där nere. Även där det skulle gå att trada upp. Kan bero på att slitaget på klippan antagligen skulle bli större om alla ska sätta kilar än om man sätter dit några bultar. Kanske paradoxalt nog just för att de har fler klättrare per klippa som de är mer toleranta för olika stilar, när vi som har fler leder än aktiva måste bråka om "rätt stil".
 
Senast ändrad:
Det måste i varje...osv...måste bråka om "rätt stil".


Rent juridiskt räcker det ju som regel med att markägaren tar ett beslut, det behövs förstås ingen FB heller.

Men om vi nu diskuterar klättring, som någon form av sport och företeelse i ett sammanhang av klättrare med etik, säkerhetstänkande osv osv, så är det förstås så att ingen enskild klättrare kan räkna med att göra så som han och markägaren vill med mindre än att andra klättrare tycker illa om det, om nu tilltaget inte råkar sammanfalla med en någorlunda allmän uppfattning bland lokala klättrare.

De flesta brukar nog vara överens om att "etiken" och traditionen som styr hur det bultas är lokal. Det finns dessutom en nationell policy som SKF står för, och som baserar sig på Tyrolerdeklarationen, och som därmed kan betraktas som internationell.
Tyrolerdeklarationen är i högsta grad restriktiv, i princip med utgångspunkt från att man ska vistas i bergen utan att lämna spår.
Det som innebär att avsteg från detta kan göras är i första han säkerhetsaspekter, och då vips, så har vi en relativt subjektiv situation. I det läget får man ta större hänsyn till det lokala, och apropå att du nämner detta med "tradklippa" så är det ju så att i Stockholmsregionen så är nog klubbarnas uppfattning att klipporna inte ska indelas i trad resp sport, utan att varje led, och egentligen varje placering ska bedömas enskilt. Sen är det i och för sig så att klippor ofta rent naturligt tenderar att vara antingen sport eller trad. Inte heller i Bohuslän är ju uppfattningen att vissa klippor ska bli sportklippor och därefter bultas även där det kan säkras naturligt.

Att göra så rätt att alla tycker att man gjort en korrekt avvägning avseende bultar eller ej på en led är nog dessvärre omöjligt. Det är sannolikt omöjligt t o m på leder som för de flesta tydligt kvalar in som sportleder eller tradleder, eftersom det trots allt finns klättrare som kategoriskt föredrar bultfria klippor, liksom det finns klättrare som föredrar bultade leder även när det är perfekt naturligt säkrade leder.

Så, hur man än gör kommer det finnas potential att detta genererar missnöje (särskilt på forum osv), men det är nog en bra sak att försöka pejla av den lokala "policyn" och gärna samråda med andra klättrare innan man går vidare, med att borra eller choppa. De allra flesta klättrare har förstås en personlig uppfattning som avviker från den absolut genomsnittliga. Därmed får väl också var och en ha lite utrymme och flexibilitet inför vad andra gör, samt inse att det knappast är en god idé att nöja sig med markägarens tillstånd.

(Hur många bultar som verkligen satts i Sverige med markägarens tillstånd är förstås en helt annan fråga...)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips