Avger handvärmare gas?

Hur stort är katthuset?

En värmekabel är ju oftast avsedd för utomhusklimat och kan den dras någorlunda skyddad på insidan av frigoliten så kan den vara ett bra alternativ. Det blir ju visserligen en skarvsladd ut då kanske men den skarven borde kunna skyddas med lämplig placering.
 
Varför inte göra som man gör när man har för kall sovsäck! Koka/värm vatten, häll i en flaska, dra en strumpa över. Hur länge den värmer avgörs bla av vattenvolymen och tjockleken på strumpan. Om du kan hänga en liten filt över ingången eller ordna en enkel lucka så hade du också höjt komforten rejält.
 
Det här var ju mer en byggfråga än en frilufts-dito, så jag känner mig manad ;).
Oavsett emissionsproblem, så blir det ju både dyrt och/eller bökigt i längden med handvärmare (av alla sorter), plus att effektbehovet, även i ett litet utrymme, är av en helt annan storleksordning än vad som räcker till kalla händer.

Värmedynor/filtar i kombination med klösande djur och kanske även rätt mycket fukt verkar inte heller vara en lycklig kombo rakt av, men kanske (om utrymmet är torrt) om du fixar "golvvärme" genom att först täcka golvet med t ex gamla liggunderlag, lägga dit värmefilten, och sen täcka hela paketet med typ uttjänt golvmatta.

Men det förutsätter ju att du kan dra fram säker el till utrymmet (jordad och ute-klassad). I så fall kan du lika gärna satsa 99 spänn på en frostvakt , som du skruvar fast på ett hyfsat "ointressant" ställe. 400 W och striltät IP 24-klass. Ett litet "slätt" oljefyllt värmeelement går också bra om utrymmet är garanterat torrt, de brukar inte hålla någon skyddsklass att tala om.

Är det omöjligt med el, och utrymmet som du skriver "litet, oventilerat" och (som jag nu ser i ditt nya inlägg) hyfsat väl isolerat, kan det faktiskt fungera över förväntan med ett "värmeelement" i form av ett stort slutet kärl, gärna så "samlat" i formen som möjligt för långsam värmeavgivning, som du fyller med kokhett vatten på kvällen och rullar in i en gammal yllefilt (eller t om syr ett filtfodral till).

EDIT: ser nu att du lagt till infot om frigolit-isoleringen och Tordnado skrivit "värmeflaska" samtidigt som jag :)
 
Det här var ju mer en byggfråga än en frilufts-dito, så jag känner mig manad ;).
Oavsett emissionsproblem, så blir det ju både dyrt och/eller bökigt i längden med handvärmare (av alla sorter), plus att effektbehovet, även i ett litet utrymme, är av en helt annan storleksordning än vad som räcker till kalla händer.

Värmedynor/filtar i kombination med klösande djur och kanske även rätt mycket fukt verkar inte heller vara en lycklig kombo rakt av, men kanske (om utrymmet är torrt) om du fixar "golvvärme" genom att först täcka golvet med t ex gamla liggunderlag, lägga dit värmefilten, och sen täcka hela paketet med typ uttjänt golvmatta.

Men det förutsätter ju att du kan dra fram säker el till utrymmet (jordad och ute-klassad). I så fall kan du lika gärna satsa 99 spänn på en frostvakt , som du skruvar fast på ett hyfsat "ointressant" ställe. 400 W och striltät IP 24-klass. Ett litet "slätt" oljefyllt värmeelement går också bra om utrymmet är garanterat torrt, de brukar inte hålla någon skyddsklass att tala om.

Är det omöjligt med el, och utrymmet som du skriver "litet, oventilerat" och (som jag nu ser i ditt nya inlägg) hyfsat väl isolerat, kan det faktiskt fungera över förväntan med ett "värmeelement" i form av ett stort slutet kärl, gärna så "samlat" i formen som möjligt för långsam värmeavgivning, som du fyller med kokhett vatten på kvällen och rullar in i en gammal yllefilt (eller t om syr ett filtfodral till).

EDIT: ser nu att du lagt till infot om frigolit-isoleringen och Tordnado skrivit "värmeflaska" samtidigt som jag :)

Jag har en frostvakt i ankhuset, det är isolerat aningen mer än nämnda katthus, men är hyfsat högt i tak för att underlätta sanering.
Frostvakten slår jag på vid kyla och den höjer tempen lite lagom. Jag har tyvärr inte mätt hur mycket den orkar med, men ankorna klagar inte.
 
Tack för alla idéer!

Många av de bästa idéerna går tyvärr bort för att jag är för snål för att lägga mer än låt säga max 200 kr på problemet. Någon typ av varmvattenbehållare är en lösning jag inte kommit på. Mycket intressant. Det ska undersökas vidare och utformas klössäkert och med lagom isolering så värmen räcker hela natten.

För att komplettera beskrivningen av katthuset: Innermåtten är 400x300x250 mm. Jag har gjort mätningar med temperaturlogger och sett att lufttemperaturen i huset stiger ungefär 15grader när båda katterna är där inne. Med mätningarna har jag också sett att katterna lägger sig i huset när de släpps ut och i princip ligger där hela natten till de släpps in igen. Latmaskar...

Jag har tillgång till el relativt enkelt. Katthuset står på balkongen och vi har dragit ut ett eluttag dit.

Igår satte jag några fransade fleecebitar för ingången för att minska luftcirkulationen och värmeförlusten. Vi får se hur mycket mer som händer den här säsongen. Det verkar som att köldknäpparna börjar sina.
 
Kompletterat med en luftsluss med en luftbarriär till kan du klara dig utan el.
På en av väggarna kan du sätta en alufiltsfolie/alufolie som värmereflektor.

Sen om du har relativt få väldigt kalla nätter kan du ju köra med varmvattenflaska
som extra värme.

Det är såpass välisolerat så det kan köras som passivhus.
 
Kompletterat med en luftsluss med en luftbarriär till kan du klara dig utan el.
På en av väggarna kan du sätta en alufiltsfolie/alufolie som värmereflektor.

Sen om du har relativt få väldigt kalla nätter kan du ju köra med varmvattenflaska
som extra värme.

Det är såpass välisolerat så det kan köras som passivhus.

Jag kör på det!
Det borde väl gå att sätta fransat fleecetyg även på insidan av öppningen och därmed få luftbarriär och lägga aluminiumfolie under fleecetyget jag klätt golvet med?
 
För en budget på max 200:- skulle jag åka till en secondhand-butik och köpa ett fårskinn att lägga på golvet.
Det brukar gå att hitta åkpåsar och liknande som blir oändligt mycket skönare för katterna än en fleecefilt.
Aluminium under fleecen hjälper inte ett dugg, det är bortkastade pengar.

I övrigt så tycker jag du är snål, nog borde du kunna lägga mer än 200 på att katterna ska få ha det lite skönt.
 
Många av de bästa idéerna går tyvärr bort för att jag är för snål för att lägga mer än låt säga max 200 kr på problemet. (...) Jag har tillgång till el relativt enkelt. Katthuset står på balkongen och vi har dragit ut ett eluttag dit.
Tja, jag höll på att skriva att då är ju frostvakten för 99 spänn jag länkat till en given lösning med gid ekonomisk marginal ;).
...men sen såg jag måttupgifterna på "huset" och insåg att jag sett något ca 10 ggr större för min inre syn. Med de verkliga måtten hade jag också kört på värmeflaska i en gammal ullstrumpa :).
Hälsa katterna :)!
 
För en budget på max 200:- skulle jag åka till en secondhand-butik och köpa ett fårskinn att lägga på golvet.
Det brukar gå att hitta åkpåsar och liknande som blir oändligt mycket skönare för katterna än en fleecefilt.
Aluminium under fleecen hjälper inte ett dugg, det är bortkastade pengar.

I övrigt så tycker jag du är snål, nog borde du kunna lägga mer än 200 på att katterna ska få ha det lite skönt.

Hehe, det är första gången jag blir kallad snål för att jag inte satsar på ett tillräckligt avancerat värmesystem till mitt isolerade katthus =)

Så folie under fleece är bortkastat? Då satsar jag på att klä taket med folie istället.
 
Om du isolerar under ifrån med ett par lager med liggunderlag och var sin löst ihop slängd filt som dom kan purra ihop sig i så är dom nog glada och nöjda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.