Handvärmare som sko tork???

Satt och funderade på hur man ska få skor att torka snabbare, gortex kängor är ju kända för att torka lååååååångsamnt men vad händer om man använder en handvärmare med en lite kolstav som skotork när man går och sussar så har man (kanske) torra skor när man vaknar.
Kan det vara nått

erik
 
Effekt?

Elektriska skotorkare har ofta en relativt svag effekt jag vill minnas 6-7W.

Jag är också på jakt efter en skotork som inte är elektrisk t ex för stug eller tältturer men har bara hört att personer använt värmeljus vilket jag tycker låter som alltför hög effekt och man borde riskera att skada skorna.

Om det är lukten man vill motverka kan man vid minusgrader ställa ut skorna så dör många av bakterierna men det torkar inte så snabbt i det läget.

Thure
 
Tidningspapper? Kanske finns det något bra återanvändningsbart material som man kan torka på ryggan under dagen.
 
Kolstavsvarianten

Jag använde under många år handvärmare med kolstavar för att torka skor i fält.

Brann , eller snarare kolade, de hela natten så var det en bra metod.

Dock var mina handvärmare opålitliga i det avseendet varför metoden övergavs.
 
Re: Effekt?

thureb; sa:
Elektriska skotorkare har ofta en relativt svag effekt jag vill minnas 6-7W.
Det finns de som har bättre effekt, t.ex. Therm-ic. De har iallafall en modell som ligger på 2*24W i effekt. De säljs bl.a. på Stadium.
Ett test med olika skotorkar finns på:
http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=3028&Url=3028.T-Skotorkar.htm
Jag är också på jakt efter en skotork som inte är elektrisk t ex för stug eller tältturer men har bara hört att personer använt värmeljus vilket jag tycker låter som alltför hög effekt och man borde riskera att skada skorna.
Dryzone från Dampire (se även testet ovan) är de enda jag känner till.

http://www.7zg.com/dzactive/default.php
 
johanniska; sa:
Tidningspapper? Kanske finns det något bra återanvändningsbart material som man kan torka på ryggan under dagen.
Kan de obligatoriska Wettex-trasorna och deras billigare kopior komma till pass?
Annars tycker jag att man får bra effekt på att använda två par yttersockor som suger upp fukten under dagen, som man ideligen växlar mellan att ha på fötterna (det ena paret) och att ha i kängorna (det andra paret)
 
Varmvattenflaska

Jag har torka stora skoterhandskar genom att stoppa i en nalgleneflaska med kokhett vatten i dom, det funkar bra.

Heta stenar står det om i många böcker, men man undrar om dom har testat själva. Stenarna svalnar fort och är dom för varma så förstörs skorna.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Kolstavsvarianten

klippen; sa:
Jag använde under många år handvärmare med kolstavar för att torka skor i fält.

Brann , eller snarare kolade, de hela natten så var det en bra metod.

Dock var mina handvärmare opålitliga i det avseendet varför metoden övergavs.

Inför vårens skidtur köpte vi in ett antal kolstavsbrännare för att värma och torka pjäxorna och facit av det är väl att det troligen var både första och sista gången de fick ta upp vikt i min ryggsäck. Hemma i lugn och ro fungerade värmarna bra men ute i fält tog de lång tid att tända, slutade glöda och var till allmänt besvär. Till slut kom vi på att man skulle vända värmarna så att den glödande änden av stavarna var neråt så att glöden klättrade uppåt men som sagt ingen höjdare.
 
funktionell socka

en annan tanke som jag har haft om man får dyngsura gtx skor är att man har sytt en enkel typ av socka av nått material som suger vätska bra typ resenhandukar som blir nästan helt torra när man vrider ur dom. Man drar på dom på fötterna å går med dom ett tag åsså vrider man ur dom tills det är värt att köra med sköna riktiga sockar
 
Det viktigaste för att torka skorna måste väl ändå vara luftcirkulationen? Och den får man ju inte direkt av en handvärmare.

Handvärmaren ger visserligen ett energitillskott som gör att vattnet förångas lättare, men hur skall den fuktmättade luften ta sig ut? (Ok, det rörde sig väl om GT-skor här, och då passerar fukten kanske ut genom membranet tack vare värmen?)
 
Re: funktionell socka

cancerman; sa:
en annan tanke som jag har haft om man får dyngsura gtx skor är att man har sytt en enkel typ av socka av nått material som suger vätska bra typ resenhandukar som blir nästan helt torra när man vrider ur dom. Man drar på dom på fötterna å går med dom ett tag åsså vrider man ur dom tills det är värt att köra med sköna riktiga sockar

De mest funktionella sockor jag vet är gjorda i minst 60% ull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.